NYTT ikke-diskriminerende regelverk v/Caroline Solem, generalsekretær i Dysleksi Norge
Bakgrunn 26.01.2015: To elever klager krav om språklig fordypning i VGS til LDO Uttalelser fra KD og Dysleksi Norge 11.06.2015: LDO gir medhold 18.08.2015: KD klager 18.09.2015: LDO opprettholder sin konklusjon, saken oversendes nemnda Nye uttalelser fra KD og Dysleksi Norge 01.12.2016: Nemda gir LDO medhold: Opplæringsloven ER i strid med diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Midlertidig ordning: KDs saksbehandlingsinstruks (april 2017)
Om KDs saksbehandlingsinstruks (03.04.17) Vurderingsfritak, ikke opplæringsfritak Fremmedspråk, ikke engelsk Vilkår: Personen er elev i videregående opplæring – studieforberedende utdanningsprogram Personen er så sterkt rammet av dysleksi eller spesifikke språkvansker at individuell tilrettelegging ikke er tilstrekkelig for å sikre likeverdige opplæringsmuligheter Eleven må dokumentere at vilkårene er oppfylt
Udirs presisering Tre alternativer som oppfyller kravene: Vedtak om spesialundervisning i fremmedspråk fra grunnskolen Vedtak om spesialundervisning i fremmedspråk fra VGSdysleksi eller spesifikke språkvansker. En uttalelse fra sakkyndig om at det er åpenbart at tiltak gjennom spesialundervisning i 2. fremmedspråk ikke vil føre til at eleven får et tilfredsstillende utbytte av opplæringen fordi eleven er så sterkt rammet av dysleksi eller spesifikke språkvansker
Det er ikke nok med dokumentasjon på dysleksi/SSV Sakkyndig instans må også vurdere: ”Grad av” vanske Om det er åpenbart at eleven er «så sterkt rammet av dysleksi eller spesifikke språkvansker at individuell tilrettelegging ikke er tilstrekkelig for å sikre likeverdige opplæringsmuligheter» i faget 2. fremmedspråk. I tillegg må skolen fremlegge dokumentasjon på: Hvilke individuelle tilrettelegginger som er gjort Hvorvidt denne tilretteleggingen likevel ikke gir «likeverdige opplæringsmuligheter». (Dette kan enten være tilrettelegging i videregående skole eller i grunnskolen.)
Revidert saksbehandlingsinstruks Åpner for å innvilge fritak for de som avsluttet opplæring i faget.
Hva skjer nå? Udir skal utrede ulike muligheter for forskriftsendringer. Innspillsrunde 1.februar 2018: Forskriftsendring på høring. Departementet tar sikte på at ev. forskriftsendringer kan tre i kraft 1. august 2018, men imøteser Udirs vurdering av ikrafttredelsestidspunkt som en del av utredningen.
Dysleksi Norges høringssvar Utdanningsdirektoratet ber om innspill til hvilke fag (og evt. på hvilket nivå) i videregående opplæring som kan virke diskriminerende. Vi uttalte oss om: dysleksi/SSV oppimot fremmedspråk og dyskalkuli oppimot matematikk.. Dysleksi Norge mener: Det må åpnes for ulike typer fritak fra fremmedspråk. Ingen elever er like. For noen er opplæringsfritak nødvendig, for andre er vurderingsfritak eller kun skriftlig vurderingsfritak slik at eleven vurderes i muntlige ferdigheter, riktigere. Når det gjelder matematikk er det for tidlig å foreslå vurderingsfritak for elever med dyskalkuli. Kartleggingspraksis og –kompetanse er ofte veldig dårlig og tilretteleggingen likeså. Det vil åpne for uheldige virkninger å gi fritak.
Dysleksi Norges høringssvar Ikke-diskriminerende regelverk, direktoratet etterspør forskning: Krevende å vise til forskning. Finnes ikke forskning som eksplisitt har vurdert en hel elevgruppes opplæringsmuligheter i ett bestemt fag. Generell forståelse i fagfeltet at dette må vurderes individuelt.
Dysleksi Norges høringssvar Den individuelle vurderingen (klare objektive vilkår) For en del elever blir vanskene først synlige i de krevende språkfagene. DETTE MÅ UNNGÅS: En situasjon der eleven blir ”pålagt” å prøve og feile Ideal: identifisere elevene uten å ”kreve” et nederlag dokumentert. Indikatorer: Elevens erfaringer fra engelskopplæringen kan være en indikator (ikke et absolutt vilkår) Store vanskeligheter med både muntlige og skriftlige ferdigheter: opplæringsfritak bør vurderes. Ekstra støtte i engelsk. Gode muntlige, men svake skriftlige ferdigheter: Muntlig vurdering i faget må vurderes. Hvis vurdering i fremmedspråk gir et uriktig bilde av elevens totale kvalifikasjoner: Vurderingsfritak bør vurderes. Elevens interesse må tillegges vekt. I alle tilfeller må det sikres at eleven får god tilrettelegging i fagene. Hvilke språkfag den enkelte videregående skole kan tilby må også inngå i vurderingen. For en del elever med spesifikke lærevansker som klarer seg godt i skolen, blir vanskene først synlige i de krevende språkfagene. Elevene har kanskje gode karakterer i alle fag, noe svakere karakter i engelsk, og meget svak karakter i fremmedspråk. Dersom regelverket skal fungere optimalt bør en tilstrebe å unngå en situasjon der eleven blir ”pålagt” å prøve og feile – altså der en må kunne dokumentere at eleven har lagt ned en stor innsats, at skolen har forsøkt å tilrettelegge, og at en likevel har mislykkes. Idealet må være å identifisere de elevene som har vansker av en slik karakter, uten å pålegge eleven å gjennomgå et slikt nederlag. Elevens erfaringer fra engelskopplæringen kan være en indikator på hvordan eleven vil mestre fremmedspråk. Har eleven hatt store vanskeligheter med å opparbeide seg både muntlige og skriftlige ferdigheter i engelsk, bør det inngå i vurderingen for fritaksmuligheter i fremmedspråk. I en slik situasjon bør opplæringsfritak vurderes, og eleven bør heller få ekstra støtte i engelsk gjennom engelsk fordypning. Dersom eleven har gode muntlige ferdigheter, men svake skriftlige, bør det vurderes å åpne for muntlig vurdering i faget. Dersom elevens vanskebilde fører til at vurdering i fremmedspråk gir et uriktig bilde av elevens totale kvalifikasjoner for høyere utdanning, bør vurderingsfritak vurderes for elever med spesifikke lærevansker. Elevens interesse må tillegges vekt. I alle tilfeller må det sikres at eleven får god tilrettelegging i fagene. Det må presiseres at engelsk KAN være en indikator, men ikke nødvendigvis er det. Andre forhold må også inngå i vurderingen, og opplæringsmuligheter i engelsk kan ikke være et absolutt vilkår. Hvilke språkfag den enkelte videregående skole kan tilby må også inngå i vurderingen.
Spørsmål, kommentarer, innspill: TA KONTAKT! Caroline Solem: cs@dys.no 981 35 628