Setningsanalyse og tekstsammenbindere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Advertisements

Bokanmeldelser..
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Å skrive en sakpreget tekst
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Feltanalyse Det kan stå bare ett ledd foran det finitte verbalet i vanlige setninger (fortellende helsetninger). Denne plassen kalles FORFELTET. Oftest.
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Omsorg. Omsorg Alle mennesker er avhengig av omtanke og omsorg fra andre.
SKRIV EN FAGTEKST OM ET PORTRETT Vurderes i norsk og i kvalitet og dokumentasjon.
Fem viktigste tips Som hjelper deg med å vinne i online Bingo Innsendt av :
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til foreldremøte på Roligheden gård barnehage Felles informasjon ved oppstart nytt barnehageår - Anne Hjemmesiden.
1 Tekstlingvistikk 2 ALU Fremstillingsform Pedagogiske tekster kan benytte seg av tre hovedmåter å framstille kunnskap på: Informative,
Norskfaget i 1. klasse.
Leseprosjekt VG1.
PRAKTISKE OPPGAVER.
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Gang.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Verb Presens – forteller om noe som skjer nå eller noe som pleier å skje Preteritum – Forteller om noe som skjedde i fortid.
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Begeistret for Jesus, det vil høres
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Setninger 9/
SYNTAKS 6/11 17 SETNINGSSKJEMA.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Fest & følelser Velkommen
Mensutfordringen.no MENSEN a.
Venner & valg Velkommen.
Kapittel 23 Årstidene.
Livsstilsendring Uke 6.
Modernismens poetiske provokasjon
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Fag / tema Samfunnsfag Trinn
Livsstilsendring Uke 6.
Tilpasset opplæring Kurs 5
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Setningsanalyse og tekstsammenbindere May Horverak, undervisningsmateriale, norsk

Setningsanalyse og setningsledd. En setning består av minst to setningsledd; et subjekt og et verbal. En setning uttrykker mening. En setning avsluttes med punktum. Eksempel: Mannen ler.   Subjekt: subjektet er den tingen eller personen som gjør eller er noe i en setning; det er det elementet setningen gir informasjon om. Subjektet kan være mer enn et ord. Eksempel: Jenten i bilen så lei seg ut. Verbal: verbalet sier noe om hva subjektet gjør. Verbalet uttrykker handlinger og tilstander. Eksempel: Jeg burde ha lagt meg tidligere. May Horverak, undervisningsmateriale, norsk

May Horverak, undervisningsmateriale, norsk Konjunksjoner Setninger kan kombineres ved at en bruker ulike typer konjunksjoner. Konjunksjoner befinner seg alltid mellom de elementene de binder sammen, og kan aldri starte en setning. https://www.youtube.com/watch?v=ODGA7ssL-6g May Horverak, undervisningsmateriale, norsk

May Horverak, undervisningsmateriale, norsk Konjunksjoner Tilleggs-konjunksjoner (legger til et element): og, eller, samt Eksempler: S V S V Han sover, og han snorker. S V S V Kona er heldig, eller ho er uheldig. May Horverak, undervisningsmateriale, norsk

May Horverak, undervisningsmateriale, norsk Konjunksjoner Motsetnings-konjunksjoner (presenterer en motsetning): men, mens Eksempler: S V S V Han var trøtt, men han fortsatte med arbeidet. S V S V Kona liker rødt, mens mannen liker blått. May Horverak, undervisningsmateriale, norsk

May Horverak, undervisningsmateriale, norsk Konjunksjoner Årsakskonjunksjon (presenterer en årsak): for Eksempel: S V S ( V ) Han kom tilbake, for han hadde lovt at han skulle det. May Horverak, undervisningsmateriale, norsk

Konjunksjoner og setningstyper Enkle og sammensatte setninger: Setninger med bare et subjekt er enkle setninger. Setninger som inneholder konjunksjoner er sammensatte setninger.   May Horverak, undervisningsmateriale, norsk

Subjunksjoner og adverbiale leddsetninger Subjunksjoner introduserer leddsetninger som gir ekstra informasjon om handlingen i setningen. De leddsetningene som er listet her fungerer som adverbialer i setningene, og gir ekstra informasjon om motsetninger, årsaker, tid og forutsetninger. Leddsetninger kan befinne seg både i begynnelsen og i slutten av en setning. Eksempel S V ( A ) Jeg sovnet fordi jeg var trøtt. ( A ) V S Fordi jeg var trøtt, sovnet jeg. (Den ekstra informasjonen som leddsetningen gir er årsaken til at jeg sovnet.) May Horverak, undervisningsmateriale, norsk

Subjunksjoner og adverbiale leddsetninger Motsetningssubjunksjoner: Selv om, enda   Eksempler: S V ( A ) Jeg fikk besøk selv om jeg ønsket å være alene. S V S V Gutten sovnet enda han sa at han ikke var trøtt. May Horverak, undervisningsmateriale, norsk

Subjunksjoner og adverbiale leddsetninger Årsakssubjunksjoner: Fordi, slik/for at, siden   Eksempler S V ( A ) Han ryddet rommet for at han skulle få ukepenger. S v V ( A ) Hun ville ikke komme på festen siden eks-kjæresten skulle være der. May Horverak, undervisningsmateriale, norsk

Subjunksjoner og adverbiale leddsetninger Tidssubjunksjoner: Når, da, etter, før, så snart, siden, til, mens   Eksempler: S V ( A ) Han ble trøtt mens han skrev på oppgaven. ( A ) v S V Når du er ferdig med å pusse tennene, kan du se på TV. May Horverak, undervisningsmateriale, norsk

Subjunksjoner og adverbiale leddsetninger Forutsetningssubjunksjoner: Hvis, om, så lenge   Eksempler: S ( V ) ( A ) Du skal få middag om du kommer. ( A ) V S Hvis det regner, så blir jeg hjemme. May Horverak, undervisningsmateriale, norsk

Sammenbindingsuttrykk Sammenbindingsuttrykk blir ofte lagt til i begynnelsen av en setning for å indikere hvilken relasjon setningen har til den setningen som står foran. Så, de følgende uttrykkene finnes ofte i begynnelsen av setninger, men de finnes også i andre posisjoner. May Horverak, undervisningsmateriale, - Norsk

Sammenbindingsuttrykk Tillegg: Videre, I tillegg, Dessuten, På samme måte, Samtidig, For eksempel   Eksempler: Diktet får meg til å tenke på tapt kjærlighet. Videre får det meg til å tenke på ulykkelig kjærlighet. Samtidig minner det meg på at kjærlighet finnes. May Horverak, undervisningsmateriale, norsk

Sammenbindingsuttrykk Motsetning: Derimot, Uansett, Likevel, På den ene siden, på den andre siden, Tvert imot, Til tross for dette   Eksempler: På den ene siden handler diktet om forbudt kjærlighet. På den andre siden handler det om ekte kjærlighet. Ut fra teksten får en et inntrykk av at dikteren er ulykkelig. Til tross for dette har han et håp, og gir ikke opp.  May Horverak, undervisningsmateriale, norsk

Sammenbindingsuttrykk Årsak: Som følge av (dette), Derfor, Når det er sagt, På grunn av (dette), Ut fra (dette), Ifølge   Eksempler: Dikteren bruker uttrykket ”du store umulige kærlighed” to ganger. Ut fra dette skjønner vi at dette ikke kan få noen lykkelig slutt. Kjærligheten som dikteren føler er forbudt. Derfor er kjærligheten umulig. May Horverak, undervisningsmateriale, norsk

Sammenbindingsuttrykk  Tid: For det første, For det andre, For det tredje, Til slutt, Så , Deretter, Samtidig, For å oppsummere, For å konkludere.  Disse uttrykkene er nyttige til å organisere en tekst.  For det første vil jeg si noe om hva teksten handler om. For det andre vil jeg si noe om hvilke assosiasjoner jeg får når jeg leser teksten. For det tredje vil jeg si noe om følelsen jeg får når jeg leser diktet. Til slutt vil jeg si noe om det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest teksten. Disse eksemplene viser hvordan siste del av en innledning kan bygges opp.  For å oppsummere kan en si at denne teksten uttrykker en idé om at kjærligheten forsterkes gjennom at den er umulig. Dette eksempelet viser hvordan et oppsummeringsavsnitt kan starte May Horverak, undervisningsmateriale, norsk