Disposisjon Verdigrunnlag Regional analyse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Nordlyskonferansen Kultur som vekstfaktor Johan Petter Barlindhaug Leder av regjeringens Distriktskommisjon.
Advertisements

Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk Sparebankforeningen 21.
Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk v/Per Sandberg Medlem av.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
Statsråden Framtidens lokaldemokrati Hvilken rolle og mulighet skal kommunesektoren ha? Regjeringens tanker for framtidens lokaldemokrati.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
NY FORSKNINGSMELDING – NY GIV FOR NÆRINGSLIVETS FOU? Finn Bergesen jr. Administrerende direktør Næringslivets Hovedorganisasjon.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Innledning ved BioHus konferansen
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Regjeringens Kontaktkonferanse Bergen NOU: 2004:19 Livskraftige distrikter og regioner Reform på linje med Formannskapslovene av 1837 ? v/ Anthony.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
1 By- og tettstedsregioner som utviklingsaktører i Norge Statssekretær Frank Jenssen. Regionrådenes landskonferanse november, Bergen.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
Kommunal- og regionaldepartementet Dialogmøte, Bergen
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
1 S tatsråd Erna Solberg, OSLO, 18. januar 2005 Samspill og Innovasjon i et regionalt perspektiv.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Skoleverket som virkemiddel i distriktspolitikken Statsråd Erna Solberg, Folkets Hus, 11 mars 2004.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Regionale forskningsfond
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Hvorfor regionale møter?
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Grenseløs Attraktivitet.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Regionalt samarbeid/ partnerskap
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Utskrift av presentasjonen:

Disposisjon Verdigrunnlag Regional analyse Mål, målområder og målgrupper for distrikts- og regionalpolitikken Hovedgrep for bedre og regional- og distriktspolitikk Vil i innlegget komme innom hvert av punktene

Verdigrunnlaget Individet i sentrum Frihet i valg av bosted Ivareta mangfoldet Verdiskaping over hele landet Konkurranse Likeverdige konkurransevilkår Delegere og desentralisere Trygghet for alle Individet i sentrum. Enkeltmennesker og aktører skal kunne utfolde sin virketrang og skape verdier for seg selv og samfunnet. Frihet. Det skal legges til rette for at hver enkelt skal kunne velge hvor de vil bo og arbeide. Mangfoldet skal ivaretas og videreutvikles. Verdiskaping. Av hensyn til nasjonens samlede verdiskaping må hele landet tas i bruk. Konkurranse er nødvendig for å få til utvikling og endring. Likeverdige vilkår, kompensere for markedssvikt. Delegere og desentralisere for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Trygghet for at fellesskapet stiller opp når et område stilles overfor store og uforutsette ufordringer, inntil lokalsamfunnet igjen kan ta hovedansvaret for egen utvikling

Regional analyse Hva skjer? Sentralisering på alle nivåer Større pendlingsområder Unntak finnes Hvorfor skjer det? Demografiske forhold Endringer i næringsstruktur og lokaliseringsbetingelser Endringer i bostedspreferansene Tilflytting fra utlandet Utviklingen videre? Sentraliseringen vil fortsette Vekst kan skapes og forsterkes De store trendene: Sentralisering på alle nivåer Fraflyttingen fra distriktene har ikke økt de siste 10-20 årene Fødselsunderskudd i mange distriktsområder. Byene har de beste lokaliseringsbetingelsene for kunnskapsintensiv virksomhet. Våre bostedspreferanser blir stadig mer urbane. Bostedskvalitetene i mindre byer foretrekkes når vi kommer i etableringsfasen. Utviklingen videre? Sentraliseringen vil fortsette - bygge opp under regionale vekstsentra – fordele veksten. Vekst kan skapes både i store og små lokalsamfunn – og vekstgrunnlaget finnes primært i lokalsamfunnet selv.

Mål Gode levekår i alle deler av landet Konkurransedyktige rammebetingelser for næringslivet Styrke evne til innovasjon og nyetablering Satse sterkere på regioner med vekstpotensial Regjeringen vil i distrikts- og regionalpolitikken arbeide etter fire hovedlinjer: Sikre grunnlaget for gode levekår i alle deler av landet Etablere rammebetingelser som er så gode at bedrifter, kapital og arbeidskraft blir i Norge, og at vi fremstår som attraktive for utenlandske investeringer Prioritere virkemidler som kan bidra til å styrke vår evne til innovasjon og nyetablering i alle deler av landet Satse sterkere på regioner og sentra som har vekstpotensial – styrke vekstkraften der den allerede finnes

Hovedgrep Bedre rammebetingelser for verdiskaping Innsats for økt nyskaping Utvikling av vekstkraftige regioner Spesielle rammevilkår i utvalgte områder Bedre rammebetingelser Den økonomiske politikken utformes slik at den generelt fremmer verdiskaping og effektivitet Gode rammebetingelser for næringslivet er nødvendig for å få frem lønnsomme og konkurransedyktige bedrifter - Eks. Skatte- og avgiftssystemet, Innsats for økt nyskaping stimulere til næringsrettet forskning og utvikling Tilrettlegge for samspill mellom næringsliv, kompetansemiljø og offentlig sektor Konsentrere virkemiddelapparatet mot nyskaping Satse på entreprenørskap i utdanningssystemet Videreutvikle ressursbaserte næringer Utvikling av vekstkraftige regioner Føre en aktiv by- og regionpolitikk Styrke kompetansemiljøene gjennom satsing på utdanning og forskning Føre en offensiv statlig lokaliseringspolitikk Styrke fylkeskommunen som regional utviklingsaktør – vil komme tilbake til dette Spesielle rammevilkår i utvalgte områder Nord-Norge Tiltakssonen for Nord-Troms og Finnmark Rette spesielt fokus mot utkantkommuner og småsamfunn med store avstander til regionale sentra, problematisk næringsstruktur og nedgang i folketallet. Det vil fortsatt være behov for særlige tiltak rettet mot lokalsamfunn, regioner og landsdeler med svakere vekstkraft. Differensiert arbeidsgiveravgift

Småsamfunnssatsingen Regjeringen vil: Rette spesiell oppmerksomhet mot utkantkommuner og småsamfunn gjennom: - å sikre viktige velferds- og tjenestetilbud - å utforme gode utdanningstilbud lokalt - å rette en spesifikk innsats mot unge - å legge bedre til rette for å utnytte de ressursbaserte næringene Viktige aktører i dette arbeidet vil være: Kommunene Fylkeskommunene KRD Småsamfunn og samfunn med stort utviklings- og omstillingsbehov Gjennom utkantsatsingen er det samlet meget verdifulle erfaringer som vil være viktig å ta med seg i småsamfunnssatsingen. Erfaringer fra utkantsatsingen viser at det er avgjørende med helhetlig innsats Bygge videre på sterke sider og de verdier som ligger i lokalsamfunnet. Spesifikke ungdomstiltak Å lytte til og tilrettelegge for ungdom er viktig, slik at flere ønsker å etablere seg i distriktene etter endt utdanning. Et viktig redskap er samarbeid mellom skolen og stedets næringsliv med tanke på relevante utdanningsveier tilpasset lokalt arbeidsmarked og det å utvikle entreprenørskap Viktig også å tilrettelegge for aktivitet utenom skole-/arbeidstid.

KRDs rolle Samordne / være ”vaktbikkje” overfor andre departement på politikkområder som er av betydning for distriktene Bearbeide og synliggjøre erfaringer, spesielt fra utkantsatsingen Etablere læringsarenaer, konferansen i Dyrøy et godt eksempel Drive nasjonale prosjekter knyttet til småsamfunnsproblematikken KRD har en viktig rolle i forhold til andre departement når det gjelder politikkområder som har betydning for distriktene – utvikle samarbeidsprosjekter. - Høyt ambisjonsnivå når det gjelder lokalisering av statlige arbeidsplasser - Vi skal følge opp innsatsen rettet mot ungdom (positivitetsagenter) i samarbeid med BFD - Videreføring og videreutvikling av Merkur – Merkantilt kompetanseprogram for distriktsbutikker. Butikken er en viktig aktør i lokalsamfunnet. - Samarbeid om OSK – offentlige servicekontor med AAD

Fylkeskommunens rolle Fra 2003 vil fylkeskommunen få større ansvar som utviklingsaktør gjennom økt delegering av de distriktspolitiske virkemidlene. Ny budsjettstruktur gir fylkeskommunene større frihet til å tilpasse virkemiddelbruken til lokale forhold - Få føringer på bruken av de distriktspolitiske midlene - Lokal frihet og lokalt ansvar – Regjeringens prinsipp for modernisering Fylkeskommunen blir fornyet og styrket i rollen som regional utviklingsaktør, noe som også vil tjene distriktskommunene. Regjeringen mener at beslutninger skal tas nærmest mulig dem det gjelder. Beslutningsmyndigheten flyttes derfor fra sentralt til regionalt nivå, gjennom økt delegering av de distriktspolitiske virkemidlene Ny budsjettstruktur Det folkevalgte regionale nivået vil få ansvaret for å bruke pengene i tråd med egne politiske mål, vedtatt i fylkesplanen. - Rollen som utviklingsaktør må defineres nærmere og gis et konkret innhold av fylkeskommunen selv

Kommunenes rolle Utvide det kommunale selvstyret – redusere øremerkingen Styrke kommuneøkonomien – endringer i inntektssystemet Mer rettferdig fordeling av selskapsskatten Ansvar for egen utvikling – vekstkraft må komme nedenfra Tjenesteproduksjon og bostedskvaliteter Kommunene må selv vurdere om samarbeid/sammenslutning med andre kommuner kan være en hensiktsmessig strategi Kommunenes rolle Utvikle et godt tjenestetilbud.. Sørge for tilfredsstillende tilbud innenfor bolig, kultur og fritid, oppvekst, skole, helse og pleie. Det vil være særs viktig å imøtekomme ungdoms ønsker og drømmer om et godt liv. Kommunen som utviklingsaktør Kommunene har et hovedansvar ikke bare for tjenesteproduksjon og andre primæroppgaver, men også for egen vekst og utvikling. Grunnlaget for dette finnes lokalt, i befolkningen og næringslivet. Også på dette feltet er det viktig med samarbeid over kommunegrensene. Regjeringen vil: - styrke kommuneøkonomien - En planlagt gjennomgang av inntektssystemet vil se på forhold som vil få positiv betydning for kommuneøkonomien. - styrke det kommunale selvstyret. Gjennom å desentralisere ansvar og oppgaver skal kommunene få større frihet. - legger opp til at kommunene skal beholde gevinster oppnådd gjennom effektivisering - stimulere til forsøksvirksomhet innenfor offentlig sektor, bl.a. tjenestetilbud - Interkommunalt samarbeid Regjeringen ønsker å legge til rette for frivillige sammenslutninger og interkommunalt samarbeid gjennom positive virkemidler. Kommunene bør vurdere samarbeid innenfor kommunal tjenesteproduksjon. Gevinster både kvalitetsmessig og kostnadsmessig.