Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Minoritetsspråklige søkere
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Velkommen til samling
Velkommen til samling
Søknad til videregående skole 2014/2015
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Rådgiversamling
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Orientering om søking til skole og læreplass
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
I henhold til ny lovgivning må vi informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Velkommen til rådgiversamling ! 6.januar 2012
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Fortrinnsrett til videregående opplæring
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Inntak Inntakskalender 2015
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
RÅDGIVERSAMLING KIRKENES 17. NOVEMBER GENERELL INFORMASJON Skoletilbud for skoleåret vedtas av Hovedutvalg for kompetanse (HUK) 23. november.
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Søking til skuleåret Opplæringsavdelinga, inntak og formidling Rådgjevarkonferansen 2014.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Fagseminar Inntaksforskriften Jorunn Dahle1 Informasjonsflyt mellom PP-kontora Gjeld søkarar med fortrinnsrett (1.februar) -Som har fått skoleplass.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Rådgiversamling 2015 Stian Ellefsen Desember 2015.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
I henhold til loven må vi informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Regionsmøte hausten 2013 Samhandling mellom PPT og VGO 1. oktober 2013 Jorunn Dahle, Kari Volden og Hege Skarvøy.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
LUS UKE Informasjon fra rådgiver. Hvilke rettigheter har elever som går ut av grunnskolen Inntak på Vg1 på ett av tre prioriterte utdanningsprogram.
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Tett på! – kvalitetsdokument 4
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Ditt valg! Videregående opplæring 2018–2019
Ditt valg! Videregående opplæring 2016–2017
Ditt valg! Videregående opplæring 2016–2017
Rådgiversamlinger høsten 2014
Informasjon om søking og inntak til videregående opplæring Helge eide – seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering.
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Søknads- og vedleggsskjemaer
Utdanningsprogram/programområde over 2 år
Ny inntaksordning - Med læring som konsekvens
Ditt valg! Videregående opplæring 2018–2019
Informasjon om videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige 9.Desember 2016

Fortrinnsrett – tilmeldt 1.okt fra kommunene 36 tilmeldinger fra kommunene 1.okt 2016 § 6 – 15 vurdert av PPT før søknad sendes om sansynligheten til å fullføre ett eller to utdanningsprogram § 6 – 17 sterkt nedsatt fysisk og / eller psykisk funksjonsevne. NB! Husk å sende inn søknad! 9.Desember 2016

Inntak etter individuell behandling Innak etter individuell behandling Inntak etter individuell behandling Bestemmelsene om inntak etter individuell behandling finnes i kapittel 6 i forskrift til opplæringsloven. 9.Desember 2016

Inntak etter individuell behandling Vg1 Ikke tas inn etter poeng. Inntaket skjer på individuelt grunnlag ut i fra en vurdering etter skjønn. har rett til spesialundervisning og mangler karakter i mer enn halvparten av fagene. § 6-22 Søknadsfrist 1. februar. har hatt rett til særskilt språkopplæring og mangler karakter i mer enn halvparten av fagene. § 6-23 Tas inn på bakgrunn av karakterer: har enkeltvedtak om særskilt språkopplæring § 6-8b nylig har kommet til Norge. 6-8c Søknadsfrist 1. februar. tungtveiende grunner og et særlig behov § 6-25 Søknadsfrist 1. februar. ikke har tallkarakterer eller sammenlignbart karaktergrunnlag. § 6-24 Søknadsfrist 1. mars. mangler karakter i mer enn halvparten av fagene av andre årsaker. § 6-26 Søknadsfrist 1. mars. Tas du inn etter individuell behandling, har du ikke rett til inntak på et særskilt utdanningsprogram, men rett til inntak på ett av tre prioriterte utdanningsprogram. 9.Desember 2016

Inntak etter individuell behandling Inntak til Vg2 og Vg3 Planlagt grunnkompetanse – Spesialundervisning § 6-35 (jfr § 6-22) Tas ikke inn etter poeng, men etter en individuell behandling hvis det er: vedtak om spesialundervisning på foregående trinn, og på grunn av vedtaket ikke har vurdering med karakter i flere fag. Inntaket skjer da etter en helhetlig vurdering av om det er forsvarlig ut fra forutsetninger at en fortsetter på neste trinn. Det skal legges vekt på både en sakkyndig vurdering og søkers prioriteringer. Tas inn til et programområde på Vg2 eller Vg3 som bygger på utdanningsprogrammet på Vg1 eller programområdet på Vg2 som du tidligere har gjennomført. Tungtveiende grunner og et særlig behov § 6-38 (jfr § 6 -25) Søknadsfrist 1. februar. Ikke tallkarakterer eller sammenlignbart karaktergrunnlag Tas inn etter en individuell behandling og eventuelt etter uttalelse fra avgiverskolen dersom du ikke har tallkarakterer eller sammenlignbart karaktergrunnlag fra Vg1 eller Vg2. Søknadsfrist 1. mars. 9.Desember 2016

Inntak etter individuell behandling Innak etter individuell behandling Inntak etter individuell behandling Søknadsfrist 1. mars. Ikke bestått ett eller flere fag på foregående trinn Fulltidselev på Vg2 eller Vg3 Forsvarlig etter en helhetlig vurdering. Det må vurderes om det er dokumentert at søker har kompetansen og faglige forutsetninger som etter læreplanverket er nødvendig for å følge opplæringen 9.Desember 2016