Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Informasjon om søking og inntak til videregående opplæring 2016-17 Helge eide – seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Informasjon om søking og inntak til videregående opplæring 2016-17 Helge eide – seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering."— Utskrift av presentasjonen:

1 informasjon om søking og inntak til videregående opplæring Helge eide – seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

2 Lokal OG SENTRAL INNTAKSFORSKRIFT
Fritt skolevalg i Rogaland Sentral inntaksforskrift – Forskrift til Opplæringslova kap. 6 § 6-2 Lokal inntaksforskrift vedtatt av Fylkestinget juni 2014 Ligger på Lovdata og Den sentrale forskriften er «strengere» enn den lokale Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

3 Videregående opplæring i rogaland
27 fylkeskommunale skoler Ca elever Ca søkere totalt for skoleåret Ca. 50/50 studieforberedende vs. yrkesfag Ca lærekontrakter Ca søkere til læreplass 2015 Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

4 Ikke bare skole… Dimensjonering av skoletilbudet
Ansvar for alle lærlinger i fylket Formidler lærlinger ut til bedrift Godkjenner lærebedrifter Godkjenner lærekontrakt Oppfølging av lærlinger Godkjenning av fagprøve Utdeling av fag- og svennebrev Voksenopplæring Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

5 Krav om lovlig opphold Jfr Opplæringslova § 3-1
Søker må ha lovlig opphold i Norge Ungdom som oppholder seg lovlig i landet i påvente av at søknad om opphold behandles, har rett til videregående opplæring når de er under 18 år og det er sannsynlig at de skal være i Norge i mer enn 3 mnd Fylkeskommunen kan også ta inn ungdom over 18 år i påvente av at søknad om opphold behandles Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

6 § 6-4 bruk av Retten til videregående opplæring
Rett 3 år – Frist 5 år Fristen løper fra det året man begynner å ta ut retten Både rett og frist kan utvides etter søknad til fylkeskommunen 1. november er dato for bruk av rett Uketimetall under 1/3 bruker ikke av rett, men frist Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

7 Inntak til vg 1 Søkeren må prioritere tre utdanningsprogram ved innsøking til Vg1. Innenfor hvert utdanningsprogram kan det prioriteres inntil tre skoler Inntaket foretas på bakgrunn av poengsum (konkurransepoeng) basert på karakterer fra grunnskolen NB! Dersom søkeren ikke har tilstrekkelige konkurransepoeng til å komme inn på noen av sine prioriterte skoler på ønske nr. 1, vil søker bli søkt videre til utdanningsprogrammene på ønske nr. 2 eller 3 Søkere som ikke fører opp tre forskjellige utdanningsprogram, kan bli plassert på utdanningsprogram på Vg1 med ledig kapasitet Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

8 Inntak til vg 2 og vg 3 Ved innsøking til Vg2, Vg3 yrkesfag eller Vg3 påbygg, kan søkere prioritere inntil tre programområder som han/hun er kvalifisert til. Innenfor hvert programområde prioriteres inntil tre skoler Inntaket foretas på bakgrunn av en poengsum (konkurransepoeng) basert på karakterer. Karakterer fra Vg1 legges til grunn ved innsøking til Vg2, og ved innsøking til Vg3 legges karakterer fra Vg2 til grunn Dersom søker ikke har tilstrekkelige konkurransepoeng til å komme inn på prioriterte programområder og skoler, vil søker bli videresøkt til andre programområder som han/hun er kvalifisert til, men som ikke er prioritert i søknaden Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

9 § 6-5 Fulltidselev - deltidselev
Fulltidselev er en elev som tas inn til et fullstendig programområde. Deltidselev er en elev som tas inn til mindre opplæring enn det som er fastsatt Deltidselever tas inn etter fulltidselever Søknad om å endre status fra fulltidselev til deltidselev behandles av fylkeskommunen Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

10 Omvalg Rett til omvalg på Vg 1 eller Vg 2
Kan IKKE gå om igjen samme programområde for å forbedre karakterer Når en elev har fullført og bestått opplæringen i et fag, skal sluttvurderingen følge eleven fram til kompetansebevis og vitnemål (Forskrift til oppl.lova § 3-17a) Karakterer kan i utgangspunktet kun forbedres som privatist Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

11 Omvalg eller forsering
Nye bestemmelser fra i § 3-17a og § 3-46: «Ein elev som har fått innvilga omval, kan velje om tidlegare sluttvurderingar i fellesfag skal godkjennast etter § 1-16, eller velje å ta faget på nytt som elev i vidaregåande opplæring». «Ein elev som har fått sluttvurdering i eit fag frå vidaregåande opplæring på ungdomstrinnet, kan velje å ta faget på nytt som elev i vidaregåande opplæring» «For elevar i vidaregåande opplæring som har fått sluttvurdering i eit fag som elev meir enn ein gong, skal den siste karakteren som er 2 eller betre, førast på vitnemålet eller kompetansebeviset» Omvalgelever tas inn som fulltidselever og får full studiestøtte – selv om de velger å ikke ta fellesfag på nytt Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

12 fravær Vil gjelde fra skoleåret 2016/2017. Grense på 10 % Unntak for
Helse- og velferdsgrunner Arbeid som tillitsvalgt Politisk arbeid Hjelpearbeid Lovpålagt oppmøte Representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå Fravær utover 10 % må dokumenteres. Skolene setter IV dersom udokumentert fravær overstiger denne grensen Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

13 § 6-8 Søknadsfrister 1. FEBRUAR Vg 1: §§ 6-15, 6-17, 6-18 og 6-19
Krav om enkeltvedtak om rett til spesialundervisning etter § 5-1 (§ 6-18 krever enkeltvedtak, men ikke § 5-1) Fortrinnsrett: §§ 6-15, 6-17, 6-18 og 6-19 (Vg 1) §§ 6-30, 6-31 og 6-32 (Vg 2 og Vg 3) Individuell behandling: § 6-22 (Vg 1) §§ 6-35 og 6-38 (Vg 2 og Vg 3) Vg 1: §§ 6-15, 6-17, 6-18 og 6-19 Vg 2/Vg 3: §§ 6-30, 6-31 og 6-32 Vg 1: §§ 6-15, 6-17, 6-18 og 6-19 Vg 2 og Vg 3: §§ 6-30, 6-31 og 6-32 Vg 1: § 6-22 Vg 2/Vg 3: § 6-35 Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

14 § 6-8 Søknadsfrister forts.
1. FEBRUAR (IKKE krav om enkeltvedtak om spesialundervisning etter § 5-1) Individuell behandling: §§ 6-23 og 6-25 (Vg 1) § 6-38 (Vg 2 og Vg 3) For alle andre er søknadsfristen 1. mars! Vg 1: § 6-23 og § 6-25 Vg 2/Vg 3: § 6-38 Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

15 § 6-9 Krav til søknaden 3 prioriterte utdanningsprogram på Vg 1
Søknaden sendes til fylket hvor søker bor på søknadstidspunktet Søkere til Vg 2/Vg 3 fører opp ett eller flere programområder de er kvalifisert til på grunnlag av gjennomført Vg 1 eller Vg 2 Inntak er et enkeltvedtak og kan påklages, men søker kan IKKE klage på skoleplassering (§ 6-10) Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

16 § 6-12 Landslinjer og landsdekkende tilbud
Hva er forskjellen? Søkere fra hele landet stiller likt i konkurransen om plasser Landslinjer i Rogaland: Vg 2 Anleggsteknikk Vg 3 Anleggsmaskinmekanikerfaget Vg 3 Yrkessjåførfaget Vg 2 Flyfag Vg 3 Avionikerfaget Vg 3 Flytekniske fag Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

17 § 6-13 Vilkår for inntak til vg 1
A) Søker må være skrevet ut av grunnskolen med vitnemål B) Gjennomgått allmenn grunnopplæring i utlandet (min. 9 år) Søker må dokumentere C) Har tilsvarende realkompetanse som fullført norsk grunnskoleutdanning for voksne. Søker må dokumentere D) De som ikke kan dokumentere etter pkt C) må realkompetansevurderes av kommunen Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

18 § 6-14 Rekkefølge inntak til vg 1
1 Fortrinnsrett §§ 6-15, 6-17, 6-18 og 6-19 2 Søkere som konkurrerer etter poeng 3 ? Individuell behandling §§ 6-22, 6-23 og 6-25 Fylkeskommunen må i tillegg sikre at andre søkere med rett kommer inn. For å sikre dette må fylkeskommunen individuelt behandle søkere etter §§ 6-22, 6-23 og 6-25 Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

19 § 6-15 Fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram
Rett til spesialundervisning etter § 5-1 Særlig behov for inntak til et bestemt utdanningsprogram Spesialundervisningsbehovet må være omfattende Søkers vansker gjør at valg av utdanningsprogram har svært mye å si for muligheten til å fullføre videregående med yrkes- eller studiekompetanse. Dette må begrunnes! Om søker sannsynligvis kan fullføre tre utdanningsprogram har han/hun ikke særlig behov for inntak etter denne bestemmelsen Kommunen må melde søker til fylkeskommunen innen 1. oktober I tilmeldingen må kommunen legge ved siste enkeltvedtak om spesialundervisning med sakkyndig vurdering og gjøre greie for ovnnevnte punkt Søker må ha valgt utdanningsprogram på grunnlag av og i samsvar med den sakkyndige vurderingen Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

20 § 6-16 Sakkyndig vurdering
Før inntak etter § 6-15 Utarbeides av fylkeskommunens PP-tjeneste Bygger på innsendt dokumentasjon og sakkyndig vurdering, enkeltvedtak om spesialundervisning fra kommunens PP-tjeneste Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

21 § 6-17 Fortrinnsrett for søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne
Kommunen må melde søker til fylkeskommunen innen 1. oktober Rett til spesialundervisning Sterkt nedsatt fysisk eller psykisk funksjonsevne Søkere må på grunnlag av nedsatt funksjonsevne ha et særlig behov for å bli tatt inn på en skole som er særskilt tilrettelagt Men: søker har ikke rett til inntak til en bestemt skole Gjelder søkere til Hverdagslivstrening og Arbeidstrening Gjelder også søkere med behov for fysisk tilrettelegging samt svaksynte/blinde Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

22 § 6-17 forts. Søkere til egne tilrettelagte tilbud som Hverdagslivstrening og Arbeidstrening kan føre opp inntil 3 prioriterte utdanningsprogram (Gjelder fra skoleåret ) Inntil tre skoler pr. utdanningsprogram Oversikt over skoler og utdanningsprogram på Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

23 § 6-18 for søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk
Søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk etter Opplæringslova § 3-9 Sakkyndig vurdering: Behovet for opplæring i og på tegnspråk Opplæring i tegnspråklig miljø eller ordinær skole med tolk? Tilleggsvansker utvover hørselshemmingen, behov spesialundervisning? Kan søke inntak til Vg 1 med bruk av tolk til en ordinær videregående skole Kan også søke inntak til knutepunktskole etter § 6-40 til § 6-43 Fylkeskommunen kan plassere eleven på en skole som er tilrettelagt for behovene til eleven Rett til inntak til ett av tre valgte utdanningsprogram Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

24 § 6-19 fortrinnsrett for søkere med vedtak om utvidet tid
I hovedsak dreier dette seg om søkere med reservert plass Tas inn til Vg 1 på samme utdanningsprogram etter søknad til fylkeskommunen Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

25 § 6-20 rangering av søkere Karakterpoeng
Ved samme karakterpoensum foretas loddtrekning - Loddtrekningen skjer maskinelt i Vigo Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

26 § 6-21 utregning av poeng Alle standpunktkarakterer og eksamenskarakterer i fagene legges til grunn Samlet karakterpoengsum med to desimaler multipliseres med 10 I valgfag regnes gjennomsnittet av de standpunktkarakterene eleven har fått på ungdomstrinnet Fag med «deltatt» eller «bestått» tas ikke med i karakterpoengsum For elever som er fritatt fra opplæringen etter §1-11 eller §1-12 eller fritatt fra vurdering med karakter etter §3-20 til §3-24 skal sluttvurderingen ikke tas med For søkere som har IV eller IM (ikke møtt til eksamen) som sluttvurdering, så skal disse telles med i utregningen som nullverdi Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

27 Grunnkompetanse i gruppe med redusert elevtall
§ 6-22 rett til spesialundervisning og mangler karakter i mer enn halvparten av fagene Søkerne har da to valg: Grunnkompetanse i gruppe med redusert elevtall: Oversikt over skoler og utdanningsprogram på Rett til inntak til ett av tre søkte utdanningsprogram Grunnkompetanse i gruppe med redusert elevtall Grunnkompetanse i ordinær klasse Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

28 § 6-23 rett til særskilt språkopplæring etter Opplæringslova § 2-8 og mangler vurdering med karakter i mer enn halvparten av fagene Skal ikke regnes ut karakterpoeng Inntaket skjer på bakgrunn av individuell behandling Inntak til ett av tre valgte utdanningsprogram Eget skjema for minoritetsspråklige søkere Søkere med rett til særskilt språkopplæring (§ 2-8) som IKKE mangler karakterer i mer enn halvparten av fagene søker i fellesinntaket 1. mars! Vedleggsskjema med tilleggsopplysninger kan legges ved. Konkurrerer med karakterpoeng Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

29 § 6-24 Søkere uten tallkarakterer eller sammenlignbart karaktergrunnlag
Gjelder søkere som har tatt grunnskole uten sammenlignbare tallkarakterer F.eks. grunnskole i utlandet eller British International school of Stavanger Rett til inntak til ett av tre valgte utdanningsprogram – søknadene vurderes individuelt Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

30 § 6-25 søkere som av andre særlige grunner må behandles individuelt
Må foreligge tungtveiende grunner – hva menes med det? Søker må ha et særlig behov for dette Rett til inntak til ett av tre valgte utdanningsprogram Gjelder bare i særskilte tilfeller og skal gjelde et fåtall av søkerne Dette er søkere som skal gå i ordinære klasser Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

31 Meldeskjema for elever med behov som videregående skole bør være orientert om før skolestart
Skjemaet finnes bare på Vigo og skal sendes inn elektronisk. Søknadsfrist 1. mars Vedtak om spesialundervisning Vedtak om særskilt språkopplæring (nytt punkt) Svake norskkunnskaper Svake engelskkunnskaper Medisinske vansker Sosiale og emosjonelle vansker Andre vansker Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

32 § 6-26 Søkere uten vurdering med karakter i mer enn halvparten av fagene
Skal ikke regnes ut karakterpoeng Inntaket skjer på individuelt grunnlag ut fra vurdering etter skjønn til ett av tre valgte utdanningsprogram Søker må ikke oppfylle vilkårene for § 6-22 til § 6-25 Gjelder kun et fåtall elever Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

33 § 6-27 Deltidselever til vg 1
Etter at fulltidselever er tatt inn til videregående opplæring, kan fylkeskommunen ta inn deltidselever Elever kan ikke tas inn til fag hvor de allerede har karakteren 2 eller bedre UNNTAK: Ved omvalg (valg av nytt utdanningsprogram) kan man ta om igjen avsluttende fag (fag m/ sluttvurdering). Da vil siste karakter telle så lenge denne er en bestått karakter eller bedre Standpunktkarakterer kan ellers bare forbedres gjennom privatistordningen Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

34 § 6-28 vilkår for inntak til vg 2 og vg 3
Skal ha bestått i alle fag, også gjennomgående fag for å bli tatt inn som fulltidselev Søkere som ikke oppfyller vilkårene over, men som oppfyller vilkårene for inntak til neste nivå etter §6-35 og §6-38 skal og tas inn som fulltidselev Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

35 § 6-29 rekkefølge ved inntak til vg 2 og vg 3
Rett til inntak til programområde på Vg 2 innen det utdanningsprogrammet på Vg 1 som søker har gjennomgått Rett til inntak til Vg 3 til et programområde som bygger på det programområdet på Vg 2 som søker har gjennomgått Rekkefølgen: Søkere uten rett tas inn etter søkere med rett Søkere med fortrinnsrett etter § 6-30 Søkere med fortrinnsrett etter § 6-31 Søkere med fortrinnsrett etter § 6-32 2 Søkere som konkurrerer etter poeng 3? Søkere som skal behandles individuelt etter § 6-35 og 6-38 4 Søkere etter § 6-36, § 6-37 og § 6-39 Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

36 Fortrinnsrett til vg 2 og vg 3
§ 6-30 Fortrinnsrett for søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne Blinde/svaksynte og søkere med fysisk funksjonshemming § 6-31 Fortrinnsrett for søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk etter Opplæringslova § 3-9 og som ønsker opplæring med tolk på en ordinær vgs § 6-32 Fortrinnsrett for søkere med vedtak om utvidet tid Vil gjelde de med reservert skoleplass, f.eks Vg 2 over to år Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

37 § 6-33 rangering av søkere Søkere med høyere poengsum blir tatt inn foran de med lavere poengsum Ved lik karakterpoengsum foretas det loddtrekning. Dette gjøres maskinelt i Vigo Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

38 § 6-34 utregning av poeng Tallkarakterer får tilsvarende poengverdi
Fag hvor det settes deltatt eller bestått skal ikke regnes med i poengene til søkeren Dersom eleven er fritatt fra opplæring etter § 1-11 eller § 1-12, eller fritatt fra vurdering med karakter etter § 3-21 til § 3-23, skal sluttvurderingen som søkeren er fritatt fra ikke regnes med i poengsummen For søkere som har fått IV som sluttvurdering eller halvårsvurdering eller IM skal dette være med i utregningen av poengsummen (betraktes som nullverdi) Dersom søkeren har tatt fag som privatist skal beste karakter telle. For søkere som har tatt f.eks flere Vg1 skal beste karakter i faget telle Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

39 § 6-35 enkeltvedtak om spesialundervisning eller planlagt grunnkompetanse
Søkere som har enkeltvedtak om spesialundervisning, og som på grunn av innholdet i vedtaket ikke har vurdering med karakter i flere fag fra Vg1 eller Vg2, kan tas inn til neste nivå på grunnlag av en individuell vurdering Om det ikke er forsvarlig å ta søker inn til Vg 2 skal søker eventuelt tas inn til et Vg 1. Det samme gjelder ved Vg 2 og Vg 3 Fylkeskommunen gjør en helhetlig vurdering og det tas hensyn til sakkyndig vurdering og søkers prioritering § 6-35 omhandler både søkere til grunnkompetanse i gruppe med redusert elevtall og grunnkompetanse i ordinær klasse Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

40 § 6-36 Søkere uten tallkarakterer eller sammenlignbart karaktergrunnlag
Søkere som ikke har sammenlignbart karaktergrunnlag slik at de kan bli vurdert etter § 6-33 til § 6-34, skal vurderes individuelt Dette vil blant annet gjelde elever som har tatt Vg 1 eller Vg 2 i utlandet (f. eks utvekslingselever som skal ha godkjent året ute) Regelverket omhandlet i lokal inntaksforskrift Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

41 § 6-37 inntak på individuelt grunnlag som fulltidselev for søkere som ikke har bestått i alle fag
Søkere som ikke oppfyller vilkårene for inntak til Vg 2 eller Vg 3 etter § 6-28 første ledd, fordi han eller hun ikke har bestått ett eller flere fag, kan likevel tas inn som fulltidselev til neste nivå om fylkeskommunen etter en helhetlig vurdering finner at det er forsvarlig Egne regler om praktisering av 1 og IV hjemlet i lokal inntaksforskrift Mange fylker praktiserer disse bestemmelsene mindre strengt enn den sentrale inntaksforskriften Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

42 1 og IV Søkere med inntil to 1-ere kan vurderes som kvalifisert for å bli tatt inn som fulltidselev. Dette dersom avgiverskolen etter en samlet vurdering mener eleven har kunnskaper nok til å nyttiggjøre seg undervisning på neste nivå. Søkere med inntil tre 1-ere kan vurderes som kvalifisert til å bli tatt inn som fulltids- eller deltidselev på neste nivå. Søkere med karakteren 1 i fire eller flere fag vurderes som ukvalifisert til å bli tatt inn som elev (både fulltids- og deltidselev) i inntaket. Søkere må gjøre omvalg. Søkere kan få tilbud fra skolen etter skolestart om å bli deltidselev Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

43 1 og IV forts. Søkere med IV i ett eller to fag kan vurderes som kvalifisert for å bli tatt inn som fulltids- eller deltidselev på neste nivå. Dersom IV i ett eller to fag er i avsluttende fag, kan søkeren vurderes inntatt som fulltidselev Søkere med IV i tre eller flere fag vurderes som ukvalifisert til å bli tatt inn som elev (både fulltids- og deltidselev).Søkere må gjøre omvalg. Søkere kan få tilbud fra skolen etter skolestart om å bli deltidselev Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

44 § 6-38 søkere som av andre særlige grunner må behandles individuelt
Kan også i særskilte tilfeller behandle søknaden fra andre søkere individuelt. Vilkåret er at det må være tungtveiende grunner, og at søkeren må ha et særlig behov for dette Vurderes etter samme kriterier som § 6-25 Gjelder i særskilte tilfeller og skal gjelde et fåtall av søkerne Gjelder søkere til ordinære klasser på Vg 2 og Vg 3 Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

45 § 6-39 deltidselever til vg 2 og vg 3
En søker som ikke fyller vilkårene i § 6-28 eller § 6-37 for å bli tatt inn som fulltidselev, kan i særlige tilfeller likevel tas inn som deltidselev. Fylkeskommunen bestemmer hvordan inntaket skal gjøres F. eks rettselever som mangler fag innen et utdanningsprogram eller programområde for å få full fagkrets Rettselever som mangler fag for å få generell studiekompetanse eller yrkeskompetanse Mangler karakterer i ett eller flere fag fra Vg 1 eller Vg 2, som det etter en helhetlig vurdering etter § 6-37 ikke er forsvarlig å flytte opp til neste nivå Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

46 Inntaksteam – ny praksis fra 2015-16
Skal sikre mer lik behandling i 1. februarinntaket Inntaksteamet behandler samtlige søknader i 1. februarinntaket (med unntak av § 6-23) Medlemmer: Helge Eide – seksjonssjef KAD Monica Fodnestøl – fagkoordinator KAD Berte Grane – seniorrådgiver KAD Trine Hanakam – psykologspesialist PPT vgs Anniken Halleland – pp-rådgiver PPT vgs Reidun Angell – spesialrådgiver seksjon skole Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

47 Individuell behandling §§ 6-22, 6-25, 6-35 og 6-38
Inntaksteamet – forts. Tilmeldinger 1. oktober – Vurdering av om søkere tilfredsstiller kriteriene til: 1. februarinntaket – Behandling av søknader til: § 6-25 (Vg 1) og § 6-38 (Vg 2 og Vg 3) får svar i fellesinntaket Fortrinn § 6-15, § 6-17, § 6-18 Fortrinn §§ 6-15, 6-17, 6-18, 6-19, 6-30, 6-31 og 6-32 Individuell behandling §§ 6-22, 6-25, 6-35 og 6-38 Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

48 1. februarinntaket Søkere til fortrinn får svar i løpet av april
Søkere til individuell behandling (Grunnkompetanse i gruppe med redusert elevtall eller ordinær klasse § 6-22 og § 6-35) får svar i løpet av mai Søkere etter § 6-23 (Rett til særskilt språkopplæring og som mangler vurdering med karakter i mer enn halvparten av fagene) Behandles individuelt (skoleåret ca. 100 stk fylte krieriene) Får svar i fellesinntaket Kirsten Meland (KAD) og Sangeeta Dhawan (PPT vgs) Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

49 1. Februarinntaket – forts.
Viktig med god skriftlig dokumentasjon for søkere fra grunnskolen Ta med den informasjonen dere mener vi trenger for å kunne gjøre gode og riktige vurderinger Alle henvendelser vedrørende 1. februarinntaket rettes til inntakskontoret v/ Monica Fodnestøl eller Helge Eide. Dette tas eventuelt videre med inntaksteamet Dette gjelder spesielt etter søknadsfristen og fram mot selve inntaket Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

50 1. Februarinntaket – forts.
Hva med elever som ikke har søkt 1. februar (f. eks § 6-25), men som likevel bør behandles individuelt? Det kan skje ting rundt elever fra 1. februar og fram til skoleåret slutter. Dette skal gjelde et fåtall av elever! Alle henvendelser rettes til inntakskontoret ved: Monica Fodnestøl Helge Eide God og skriftlig dokumentasjon kreves! Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

51 Endringer i tilbudsstrukturen fra skoleåret 2016-17
5 studieforberedende utdanningsprogram 8 yrkesfaglige utdanningsprogram Medier og kommunikasjon blir studieforberedende utdanningsprogram Nytt navn på «studiespesialiserende med fordypning formgivning» Kunst, design og arkitektur Mer informasjon på eller Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

52 oversikt YRKESFAGLIGE UTDANNINGSPROGRAM
STUDIEFORBEREDENDE UTDANNINGSPROGRAM Bygg og anleggsteknikk Studiespesialiserende Teknikk og industriell produksjon Musikk, dans og drama Elektrofag Idrettsfag Service og samferdselfag Medier og kommunikasjon Helse og oppvekstfag Kunst, design og arkitektur Design og håndverksfag Restaurant og matfag Naturbruk Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

53 Inntak til vg 1 musikk, dans og drama
Inntil 50 % av søkerne kan tas inn på grunnlag av en ferdighetsprøve (inntaksprøve), i tillegg til en poengsum (konkurransepoeng) basert på karakterer Søkere som har Vg1 musikk, dans eller drama som sitt første ønske, kan fremstille seg til en ferdighetsprøve. Prøven avholdes i den fordypning, og ved den skolen, som er satt opp som første ønske Søkere som fremstiller seg til en ferdighetsprøve, kan få 0, 7 eller 15 tilleggspoeng Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

54 Inntak til vg 1 idrettsfag
Inntil 50 % av søkerne kan tas inn på grunnlag av dokumenterte ferdigheter (idrettslige kriterier), i tillegg til en poengsum (konkurransepoeng) basert på karakterer Søkere som oppfyller kriteriene for tilleggspoeng kan få 1 eller 3 poeng. 1 poeng gis til søkere på kretsnivå og 3 poeng gis til søkere på nasjonalt nivå Søkere som ønsker tilleggspoeng, må sende inn vedleggsskjema og dokumentasjon fra idrettskretsen Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

55 Talenter mot toppen (TMT) og studiespesialisering med toppidrett
TMT finnes ved St. Svithun vgs og Jåttå vgs (Olympiatoppen Sør-vest avgjør kvalifikasjoner for TMT) Jåttå vgs – Kun Vg 1 Bygg- og anleggsteknikk for kommende skoleår Eget søknadsskjema sendes til St. Svithun vgs. Detaljert informasjon på skolens hjemmeside Studiespesialisering med toppidrett – St. Svithun vgs Det kreves fremmedspråk fra ungdomsskolen for å komme inn på Toppidrettslinja og Talenter mot toppen. Min. 40 kar.poeng Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

56 Spesielt om inntak til vg 3 studieforberedende programområder
Dersom søker er kvalifisert som fulltidselev etter inntaksforskriften, har han/hun rett til å fortsette på samme skole hvor Vg2 er fullført Forutsetningen er at det søkes om inntak påfølgende år, og at den skolen Vg2 ble fullført på, er søkers første prioritet Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

57 Utvekslingselever som søker seg til vg 3
Søker med opplæringsrett og som er elev ved en skole i utlandet, prioriteres ved inntak etter søkere som har fullført og bestått Vg2 som fulltidselev ved den prioriterte skolen Utvekslingselever prioriteres før søkere som ønsker å bytte skole og søkere som har tatt ut et friår Dersom det er flere søkere enn antall ledige plasser ved den aktuelle skolen, konkurrerer elevene på bakgrunn av konkurransepoeng basert på karakterer fra Vg1 Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

58 Begynneropplæring i 2. fremmedspråk
Ikke alle videregående skoler tilbyr begynneropplæring i 2. fremmedspråk Søkere til Vg1 studieforberedende utdanningsprogram som ikke har hatt 2. fremmedspråk i grunnskolen, må derfor orientere seg om hvilke videregående skoler det er som tilbyr 2. fremmedspråk på begynnernivå og som de kan søke seg til Følgende skoler tilbyr IKKE begynneropplæring i 2. fremmedspråk: Stavanger Katedralskole St. Olav vgs Hetland vgs Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

59 Søking på tvers av fylker
Forsøksordning om søking på tvers av fylkesgrensen mellom Rogaland og Hordaland. Ordningen videreføres skoleåret Gjelder søkere bosatt i kommunene: Sauda, Suldal, Vindafjord, Tysvær, Bokn, Karmøy og Haugesund og som søker til videregående skoler i Odda, Kvinherad, Etne, Stord, Fitjar, Rubbestadneset og Bømlo Søkere med ungdomsrett som bor i kommunene Lund og Sokndal kan søke skoletilbud ved Eilert Sundt vgs (inkl. avd. Lista og avd. Lyngdal) og Flekkefjord vgs (inkl. avd. Kvinesdal) i Vest-Agder. RFK kan kjøpe plass dersom Vest-Agder stiller plasser til disposisjon. Det søkes på RFKs elektroniske søknadsskjema For å bli vurdert må skoleønske i Vest-Agder være ønske nr 1 Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

60 Kjøp av skoleplass i annet fylke?
Dersom Rogaland ikke har skoletilbudet selv Skoler med landsdekkende tilbud innen idrett – sportslig nivå må dokumenteres! Dersom det foreligger tungtveiende grunner til at søker bør gå på skole i et annet fylke. Det sendes egen søknad til inntakskontoret med begrunnelse for at man ønsker at Rogaland skal kjøpe skoleplass i et annet fylke Søker i Vigo om kjøp av plass – skolenr Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

61 flytting For å være med i inntaket til videregående opplæring må det være meldt flytting til Rogaland innen 1. mars Søkere som flytter etter 1. mars kan tas med i inntaket dersom det foreligger særlige grunner. Begrunnelse må sendes inntakskontoret i god tid før inntaket kjøres Ved flytting til annet fylke: Ta kontakt med aktuelt fylke om hvilke regler som gjelder Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

62 Minoritetsspråklige - Basisgrupper
Hvordan avgjør vi hvem som skal i basisgrupper? Kan ikke søke basisgrupper i Vigo Vedleggsskjema på og på Kan bare gå i tilbudet i 2 år. Regnes som innføringstilbud – dvs hvis de har gått 1 år i kommunen kan de bare gå 1 år i basisgrp Bruker ikke av rett eller frist Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

63 Basisgruppe – innføringsklasse?
Lovendring? Høringsfrist Kommuner og fylkeskommuner kan tilby mer grunnskoleopplæring til ungdommer som har rett til videregående opplæring, men som har behov for mer grunnskoleopplæring for å kunne følge opplæringen på videregående nivå. Innføringsklasser fra skoleåret ? Flere fag – endring av innholdet i opplæringstilbudet 35 t pr. uke – varighet 1 år? Fortsatt ingen bruk av rett eller frist Hordalandsmodellen – nasjonal mal? Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

64 Basisgruppe vs. § 6-23? Hva avgjør om elevene søkes inn etter § 6-23 eller basisgruppe? Er dette «styrt» av den enkelte rådgiver i ungdomsskolen? Er det avhengig av avgiverkommune? Basisgruppe (§ 3-12): Særskilt språkopplæring for elever fra språklige minoriteter har rett til dette til «dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen». (I praksis B1/B1+) Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

65 kartlegging minoritetsspråklige elever
Migranorsk – kartleggingsverktøy Gratis Udir-kartlegging «Språkkompetanse i grunnleggende norsk» Nivå 1 – A 1 Nivå 2 – A 2 Nivå 3 – B 1/B 1+ Andre nyttige linker Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

66 årshjul Oversikt over tidsfrister og prosedyrer for minoritets-
språklige elever Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

67 diverse Flytt skolen til England (Bergeland)
Stud.spes. m/ formgivning Vg 2 (bare for kommende skoleår) MK Vg 2 (bare for kommende skoleår) Spania Vg 2 Helsearbeiderfag Jåttå, Dalane og Åkrehamn Ikke direkte søkbare tilbud, men kan signalisere interesse i internkode-feltet ved søknad. Søkes også på eget vedleggsskjema til skolen Se International Baccalaurate (Vg 2 og Vg 3) St. Olav og Vardafjell Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

68 31.skoler.no www.31skoler.no i ny drakt!
Endelig versjon klar til søkingen åpner! Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

69 Viktig!!! Det er IKKE mulig å gjøre endringer på søknaden etter at 1. inntak er kjørt Forhåndssvar kan legges inn i tidsrommet 1. juni – 1. juli Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering

70 Møllehagen/hollenderhaugen
Søknadsfrist 1. april Eget søknadsskjema på Vedlagt dokumentasjon/uttalelse fra behandler i psykiatrien Inntak gjennom hele skoleåret for elever i videregående opplæring Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering


Laste ned ppt "Informasjon om søking og inntak til videregående opplæring 2016-17 Helge eide – seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google