Prioritering og kompetanse i bruk av velferdsteknologi i kommunene i Telemark, Vestfold og Buskerud
En kartleggingsstudie Hvordan planlegger, prioriterer og anvender kommunene i regionen velferdsteknologiske løsninger i omsorgstjenesten Kompetanse og kompetansebehov på feltet i kommunene
Metode Kartleggingen har i hovedsak vært gjennomført ved bruk av spørreskjema Distribuert til kommunalsjefer/pleie og omsorgssjefer i alle kommunene i Telemark, Vestfold og Buskerud Totalt 53 kommuner
Respons Vi har fått svar fra 36 kommuner som tilsvarer en svarprosent på 68 Svarene fordeler seg ganske jevnt på små, mellomstore og store kommuner
Planlegging, prioritering og bruk av velferdsteknologi Godt over halvparten av kommunene har satt velferdsteknologi på plankartet enten ved at de: Har en egen plan Arbeider med en plan Har planer om å utvikle en slik plan
Prioritering Over halvparten svarer at velferdsteknologi er et prioritert område i noen eller stor grad 42% oppgir at de prioriterer det i liten grad Som årsak oppgis at det er et område som i mindre grad har vært administrativt og politisk prioritert
Bruk av velferdsteknologi På spørsmål om kommunene benytter velferdsteknologiske løsninger svarer 50% at de benytter det i noen grad 6% benytter det i stor grad Nær halvparten oppgir at de benytter det i liten grad (44%)
Årsak til at mange kommuner ikke benytter velferdsteknologi Flertallet oppgir svak og manglende kompetanse Manglende politisk og administrativ prioritering, Økonomi Manglende kapasitet og ressurser Hoen og Tangen 2011 – tilsvarende undersøkelse i Agderfylkene
Holdninger til bruk av velferdsteknologi Stor enighet blant respondentene at bruk av velferdsteknologi kan: Forebygge økt hjelpebehov Bidra til mer trygghet og selvstendighet Gi bedre kvalitet på omsorgstjenestene og frigjøre personellressurser i hjemmetjenesten
Kompetanse Nær alle respondentene svarer at større satsing på kompetansebygging blant ansatte er en viktig forutsetning for økt bruk av velferdsteknologi 75 % oppgir at de har liten kompetanse på området men kompetansen øker noe med størrelsen på kommunene
Hvilken kompetanse savner kommunene? Kunnskap om hva som finnes av løsninger Teknisk infrastruktur Lovverk Konsekvenser i forhold til økonomi Brukererfaringer Kvalitet på produkter og løsninger
Hvor er det naturlig for kommunene å henvende seg Bistand fra en annen kommune er et tydelig førstevalg Deretter utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester og Senter for e- helse ved en regional høgskole eller universitet Leverandører Konsulentbransjen