Medarbeidertilfredshet i kommunene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HR-strategi og personalpolitikk – noen erfaringer
Advertisements

Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Omstilling uten nedbemanning
IA i kommunal sektor Liv Overaae, November KS Arbeidsgiverutvikling 2008 Status IA k. sektor •Sykefravær: –Fortsatt store utfordringer –Lyspunkter.
POLITIETS MEDARBEIDER- UNDERSØKELSE 2011 HOVEDRAPPORT.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
LAGE RAPPORT MEDARBEIDERUNDERSØKELSEN.
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
En beskrivelse av lærernes arbeidstidssituasjon TIDSTYVENE.
Geir Riise Generalsekretær Den norske legeforening
IA konferanse et friskere arbeidsliv
Medarbeiderundersøkelsen 2011 Gjennomført for hele Drammen kommune, inkl. foretakene og § 27 samarbeidene Fast ansatte og vikarer med kontrakt av lengre.
Medarbeiderundersøkelsen 2012 Gjennomført for hele Drammen kommune, inkl. KF ene og § 27 samarbeidene Fast ansatte og vikarer med kontrakt av lengre varighet.
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Byutvikling nov Medarbeidertilfredshets- undersøkelse 2007 zArbeidsgiverpolitiske mål : - Være en serviceinnstilt og effektiv organisasjon som tilbyr.
Arbeidssted.
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Kunnskap gir vekst Hvilke rettigheter og muligheter har ansatte i følge HA og HTA ved ønske om kompetanseheving – og/eller endring av kompetanse
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
L UNNER KOMMUNE: FRA SYKEFRAVÆR TIL NÆRVÆR Lederkonferansen 22. april 2009/OLL.
Analyse av Tromsø kommunes omdømme
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Arbeidsgiverpolitiske utfordringer mot 2020
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
© Bergen kommune Bydelsvise sommermøter Styringskort skole – aggregert nivå.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
PROSJEKTSELEKSJON OG RESULTATMÅLING NORGES FORSKNINGSRÅD INDUSTRI OG ENERGI Presentasjon på EVA IX 11. – 12- sept. -03.
Aust-Agder fylkeskommune Tannhelsetjenesten Bergen april 2008 ”Den gode tannklinikken” Tanker om organisering av tannhelse- tjenesten, i dag og.
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Planlegge og prioritere tiltak
Sette virksomhetsledere i stand til å utøve resultatansvar og lykkes Et opplegg vi hadde i tidligere Robek-nettverk, ikke justert pt. Er egentlig lagd.
Medarbeiderundersøkelsen 2015
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Omsorgsboliger med heldøgns tjenester Torstadtunet Oppsjø Asker bo og omsorgssenter.
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Oslo kommune Utdanningsetaten Brukerundersøkelse for Aktivitetsskolen 2015/ 2016 Fakta om undersøkelsen -Undersøkelsen ble holdt høsten 2015 på Bestilling.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Omsorg Solidaritet samhold © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005 Fagforbundet Vest-Agder Velkommen Representantskapsmøte 27.september 2005.
Skolen som arbeidsplass Einar M. Skaalvik. Følelse av tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager Motivasjon for å slutte som lærer.
Styringsgruppens bestilling til programkomiteen for v/Terje Fjellvang.
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Problemstillinger Hvordan har sykefraværet i privat og kommunal sektor utviklet seg? Hvilken betydning har sammensetning av arbeidsstokken, typer arbeid,
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Medarbeiderundersøkelsen 2009
Hvordan lese rapportene
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Årets norske Leanvirksomhet
Kontrollerte forsøk med brukerrespons – forsøksdesign og resultat
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Tone Milde Seniorrådgiver
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Elin M. Fjeldbraaten, Bedriftshelsetjenesten, Sørlandet Sykehus HF
Årets norske Leanvirksomhet
10-faktor Medarbeiderundersøkelse
Utskrift av presentasjonen:

Medarbeidertilfredshet i kommunene Hovedresultater fra en analyse av kommunenes medarbeiderundersøkelser i 2008

Hovedspørsmål Hva betyr mest for medarbeidernes tilfredshet? Er det forskjeller mellom kommuner og mellom tjenesteområder? Hva gjør kommuner og virksomheter som scorer høyt på medarbeidertilfredshet? Hvordan bruke slik innsikt til mer målrettet oppfølging etter medarbeiderundersøkelsene? Hva bør kommuner og tjenester legge vekt på i forbedringsarbeidet?

Datagrunnlaget Medarbeider-undersøkelsene i 2008 55 587 ansatte i 99 kommuner, ti sektorer Work-shop i kommuner

Ni dimensjoner i tilfredsheten

Tilfredshet alt i alt varierer Men lite forskjell mellom kommunetyper

Sterkest effekt på tilfredsheten Regresjonsanalyse, signifikante koeffisienter, god forklaringskraft

Hva forklarer tilfredsheten? Omdømmet Tror at eget arbeidssted har et godt omdømme blant innbyggerne, at brukerne er fornøyd med eget arbeidssted, vil anbefale andre å søke jobb Trivsel og samarbeid De ansatte trives sammen med kolleger og løser felles arbeidsoppgaver på en god måte Nærmeste leder Klart uttrykker forventninger, gir tilstrekkelig tilbakemelding, har innsikt i jobben, er lydhør for synspunkter, tar etikk på arbeidsplassen alvorlig og gir tilstrekkelig informasjon Utviklende arbeidsoppgaver Lære noe nytt gjennom jobben, at arbeidsgiveren legger til rette for kompetanseutvikling og at den enkelte har nok utfordringer i jobben Lønn Fornøyd med lønnen i forhold til jobben, og med måten individuell lønn blir fastsatt

Konklusjoner Eksterne forhold betyr mye: De ansatte identifiserer seg med kjerneoppgaven Kommunene bør gripe fatt i interne forhold Trivsel og samarbeid mellom kolleger Nærmeste leder Utviklende arbeidsoppgaver og kompetanse Lønn har mindre effekt Skape utviklingsprosesser gjennom medvirkning på arbeidsplassene, som en integrert del av løpende virksomhet, ikke som tilleggsoppgave

Omdømmet

Trivsel og samarbeid

Nærmeste leder

Utviklende arbeidsoppgaver

Lønn