Grunnleggende opplæring i nettpublisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Advertisements

Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2011 Kommunikasjonsavdelingen.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
E-post l Raskt l Oversiktlig? l Uformelt l Kan nå mange l Raskt l Uformelt l Upersonlig l Informasjons- oversvømmelse l Søppelmail l Overvåking.
Blogging med Google Blogger
Svekkes personvernet i skolen?
Personopplysningsloven Morten S Hagedal
10 regler for å skrive for web
Grunnkurs i webpublisering
Effektiv nettskriving Slik blir du forstått på nettet.
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
Informasjon til brukere av Sikret sone i P360
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2015 Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon.
Plassering av personalmapper Versjon , ESAK.
Slik ser Megamenyen ut. Tekster til Megamenypunkt På de stedene i Megamenyen hvor det ikke finnes menypunkter på nivå 3, er det plass til å legge inn.
Skrivetips for web Trond-Erlend Willassen 3. mars 2016.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Fotografering av gravminner. Fotografering SLEKT OG DATA/Gravminner i Norge 2  I utgangspunktet kan dette fortone seg ganske lett. En stein står i ro.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Aldersvurderinger Jonas Lea, rådgiver, Barnefaglig enhet 1 (1)1 (1)
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Krav til sikring av personopplysninger
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Tall og fakta uio.no 2017 Vi har mål for våre nettsider, Og vi jobber kontinuerlig med å både vedlikeholde og videreutvikle dem, i tråd med UiOs målsetninger.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Faglig utvikling hos sykepleierne
Informasjonsmøte november 2016
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Bruk av nettsidene i undervisningen: timeplan, ressurser m.m.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Dag Wiese Schartum, AFIN
Forskningsrådets retningslinjer for datahåndtering
Velkommen!.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Foreldreundersøkelsen 2018
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Digitalisering av tjenester på byggesaksområdet
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
VELKOMMEN TIL JAPANSK MED JAPAN-STUDIER
Kurs i EPiServer for webredaktører
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Personvern i arbeidshverdagen
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Innsamling av persondata og sensitive data på Universitetet i Oslo
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Osloskolen lanserer Skolemelding
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
Personvern Kommersiell bruk av personopplysninger
Hvordan lese klassetimeplanen?
Hvordan skriver vi så folk forstår?
Voldsforebyggende opplæring
EpN – pilot på MN Marte Øvstetun Seksjon for digitale tjenester
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Dag Wiese Schartum, AFIN
Presentasjon av Høringsdokumentene
GDPR – fra teori til virkelighet
Enkel brukerveiledning
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Innføring for rollen «brannmann»
Utskrift av presentasjonen:

Grunnleggende opplæring i nettpublisering www.uio.no Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2017 Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon

Grunnleggende opplæring i nettpublisering For deg som skal vedlikeholde eksisterende nettsider, ikke opprette nye nettsider. Obligatorisk innføring for å få skriverettigheter til uio.no.

Innhold Hvordan leser vi på nett? Hvordan skrive for nett? Retningslinjer for nettarbeidet Hva er Vortex? Hvordan oppdatere en nettside? Roller og ansvar Organisering av nettarbeidet Kurstilbud for publisister

Hvordan leser vi på nett? Vi er utålmodige og har ofte dårlig tid – vil ha svar på en oppgave Halvparten leser ikke, men skumleser en tekst Dette er resultater av diverse undersøkelser, blant annet gjennomført av Poynterinstituttet. Trenden er at flere leser grundigere nå enn i nettets barndom. Men fortsatt skumleser halvparten av oss (Poynter 07)

Hvordan leser vi på nett? Nettbrukere ser først tekst - deretter bilder og grafikk. Forskjell på artikler og forsider: Når nettbrukere kommer til en artikkelside er de der for å lese. Forsider: Bare de første tre-fire ordene i ingressen som leses. Nettbrukere ser først tekst - deretter bilder og grafikk: Resultater fra Poynter II, 2000. Forsidelesing: Brukerne hopper fra lenke til lenke.

Hvordan skrive for nett? Spør deg alltid: Hva vil jeg oppnå med denne teksten? Hvilken oppgave vil brukeren ha løst? Finner brukeren svaret i din tekst? Tenk på teksten din som svar på en oppgave, for eksempel melde seg på et kurs, levere reiseregning etc.

Hvordan skrive for nett? Grupper artikkelen tematisk i avsnitt. Lag mellomtitler til avsnittene. Det gjør teksten enklere å skumlese og lettere å lese. Lag punktlister for å skille ut viktig informasjon Oppsummert tre viktige prinsipper for å lykkes med nettskriving: Brukerne er oppgavestyrt – teksten din skal svare på en oppgave. Skriv det viktigste først Tilrettelegg teksten for skumlesing med korte avsnitt med mellomtitler.

Hvordan skrive for nett? Uthev viktige ord i halvfet. Bruk aldri kursiv eller STORE BOKSTAVER Understreking er kun for lenker Vær forsiktig med forkortelser Unngå paranteser og anførselstegn Skriv konkret, presist og enkelt! Les retningslinjer og veiledningene Kurs og store bokstaver gjør teksten mindre lesbar. Store bokstaver oppfattes også som roping. Fontfarger skal ikke endres.

Retningslinjer for nettarbeidet Hvordan skrive for nett Ta språksjekken Gjør deg kjent med relevante veiledninger

Hva er Vortex? UiOs offisielle publiseringsverktøy Redigerer nettside direkte i din egen nettleser Alle nettsider får automatisk UiOs offisielle profil.

Hvordan oppdatere en nettside Ha gjerne denne veiledningen åpen i en fane i nettleseren din mens du utfører oppdateringen – til du er trygg på prosedyren: Hvordan oppdatere og redigere en nettside

Roller og ansvar Publisister skal oppdatere innhold innenfor eget fagområde og ansvarsfelt. Kvalitetssikre innholdet faglig selv, eller hos leder eller fagperson. Oppdatere eller merke innholdet med holdbarhet og sørge for avpublisering når innholdet foreldes. Følge gjeldende retningslinjer OBS! Ta kontakt med din nettredaktør for å få redaksjonell kvalitetssikring når du gjør større endringer på nettsiden

Organisering av nettarbeidet Hver enhet har en nettredaktør som er ansvarlig for kvalitetssikring av nettet og leder den lokale nettredaksjonen. Se oversikt over de lokale nettredaksjonene Den sentrale nettredaksjonen ved UiO består av representanter fra fakultetene, museene og UB. Den ledes av UiOs nettredaktør. Mer: Den sentrale nettredaksjonen

Personvern Personvern handler om retten til å få ha ditt privatliv i fred og vernet av individers rett til å ha innflytelse på bruk og spredning av personopplysninger om seg selv.

Hva er personopplysninger Personopplysninger er alle former for data, informasjon og opplysninger som kan knyttes til og identifisere en person: Navn Fødselsnummer Telefonnummer Bilde Kontornummer Bankkontonummer Sensitive personopplysninger Opplysninger som krever ekstra beskyttelse, f.eks: a)rasemessig eller etnisk bakgrunn, eller politisk, filosofisk eller religiøs oppfatning, b)at en person har vært mistenkt, siktet, tiltalt eller dømt for en straffbar handling, c)helseforhold, d)seksuelle forhold, e)medlemskap i fagforeninger.

Behandling av personopplysninger Behandling av disse opplysningene er all bruk, for eksempel: innsamling, registrering, sammenstilling, lagring og utlevering Eksempel fra uio.no: Møtedokumenter Artikler Personpresentasjoner

Retningslinjer for håndtering av persondata på uio.no Aldri publiser persondata hvis det ikke er nødvendig. Viss det er nødvendig, som navn, telefonnummer og kontoradresse – sjekk mulig reservasjon for publisering av personopplysninger. Bruk aldri fødselsnummer i kombinasjon med bankkonto og navn. Sjekk om du har lov til å publisere persondataene! Les retningslinjer for håndtering av persondata på uio.no: http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/profil/nettarbeid/retningslinjer/datasikkerhet.html

Kurstilbud for publisister Kurs for nye publisister: 5-timers grunnleggende om nettpublisering og bruk av Vortex. Kurs for erfarne publisister: 4 timers kurs. Oppgaver, gjennomgang av retningslinjer, mer avansert bruk av Vortex Meld deg på kurs via din nettredaktør, se oversikt over kommende kurs