Gjennomgang av Asker og Bærum kommunes håndtering av pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp «En legevakt for alle, men ikke for alt»-tydeligere ansvarsfordeling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Advertisements

Interne forsinkelser ved legekontoret - årsaker og løsninger
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Erfaringer fra Legekontoret Fem Faste, Molde
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Den ideelle kommunesammenslåing
Forventninger til vegen videre
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Allmennlegens rolle i en bedre primærhelsetjeneste Årsmøtekurs Norsam/LSA Bodø 31/ Trond Egil Hansen.
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Barn som pårørende.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Fastlegereformen - forbedringspotensiale
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Fysioterapitjenesten Asker kommune Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne –
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Allmennlegeforeningen ØH-DØGNOPPHOLD i Karmøy kommune.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
1 FORSLAG TIL FOKUS- OG INNSATSOMRÅDER Sak 19/2015 Forslag til handlingsplan OSU Øystein Lappegard, samhandlingssjef Hallingdal Eva Milde, leder.
Arbeidstid – hvor utfordres Norsk Sykepleierforbund i 2011 Kan det gå på forsvarligheten løs?
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Temaplan Legetjenester Komité Helse og omsorg.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Gjennomgang av Asker og Bærum kommunes håndtering av pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp «En legevakt for alle, men ikke for alt»-tydeligere ansvarsfordeling.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Nasjonalt Legevaktsnummer Nasjonalt Legevaktsnummer
Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Det integrerte universitetssykehuset
Ambulansebestilling Bruk av ambulanse
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Grenseregionalt Forum 2017
Workshop Helseberedskap og akuttmedisinsk kjede
Legevakt i Røros, Os og Holtålen (ROH) og ambulanser
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Eldrerådet Vidar Roseth
Gjennomgang av Asker og Bærum kommunes håndtering av pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp «En legevakt for alle, men ikke for alt»-tydeligere ansvarsfordeling.
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Digihjelpen – Levanger kommune
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Dialogmelding lege - lege
Tjenesteyting i en brytningstid
Prosjekt Digisos Hvordan få flere til å søke digitalt? L
Utskrift av presentasjonen:

Gjennomgang av Asker og Bærum kommunes håndtering av pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp «En legevakt for alle, men ikke for alt»-tydeligere ansvarsfordeling mellom Asker og Bærum legevakt og fastlegetjenesten

Bakgrunn Sak i Helse og omsorgskomiteen 20.04.16: Det iverksettes en ekstern analyse for å sikre et grunnlag for videreutvikling av legevakten. Det bes om at legevakten gjennomfører brukerundersøkelse. Sak i Hovedutvalg for bistand og omsorg, BK 08.06.16 : Det iverksettes en grundig gjennomgang av kommunens håndtering av pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp, med særlig fokus på ansvars- og oppgavefordeling mellom legevakten og fastlegene. Dette gjøres i samarbeid med fastlegene. Ved gjennomgangen vil blant annet følgende tiltak vurderes: pasienter med lav hastegrad avvises på telefonen og henvises til fastlegene for oppfølging i deres åpningstid pasienter blir bedt om å ta kontakt med sin fastlege på dagtid for vurdering. at telefonkontakt med legevakten skal være en hovedregel før oppmøte kapasitet og organisering av telefontjenesten ved legevakten

Bærum kommune er vertskommune for legevakten og har hatt ansvaret for anskaffelsen og gjennomføringen. Analysen har hatt fokus på den akuttmedisinske kjeden og ikke kun på Legevakten. Rapporten inneholder mye og nyttig informasjon som skal benyttes i det videre arbeidet. Asker kommune har et godt samarbeid med fastlegene gjennom faste møtepunkter i KLR og ALU, i tillegg til kontakt med enkelt leger og kontorer i konkrete saker. Videreutvikling av fastlegetjenesten gjøres i tråd med nasjonale føringer og Temaplanen for legetjenestene.

Resultatmål er å komme fram til tiltak som skal føre til : Reduksjon av andel pasienter med lav hastegrad ved Legevakten Pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp henvender seg til og får oppfølging fra fastlegene i deres åpningstid Telefontilgjengeligheten er styrket på Legevakten og hos fastlegene Videreutvikling av Asker og Bærum legevakt

Datagrunnlag

Sentrale utfordringer Befolkningsvekst, flere eldre innbyggere, høye forventninger og nye lovkrav utfordrer dagens praksis Legevaktens rolle som akuttmedisinsk beredskap utfordres For mange pasienter med lav medisinsk hastegrad benytter pr. i dag legevakttilbudet Innbyggerne får for dårlig informasjon om ØH-tilbudet Tilgjengeligheten hos fastlegene er avgjørende for kommunenes øyeblikkelig hjelp-tilbud Telefontilgjengeligheten på Legevakten og hos fastlegene er ikke tråd med forskriftskravet Behov for bedre informasjon, rutiner og organisering av samarbeidet mellom Legevakten og fastlegene Manglende kvalitet på styringsdata

Alternativer som er vurdert Alternativ 0 –Videreføre dagens praksis med et servicenivå hvor mye av kapasiteten på Legevakten benyttes til pasienter med lav medisinsk hastegrad Alternativ 1 –«En legevakt for alle, men ikke for alt» strammere behovsvurdering og styring av hvilke pasienter som skal benytte tilbudet ved Legevakten Alternativ 2 –Legevakten –et servicekontorsom en døgnåpen uprioritert tjeneste

Agenda Kaupangs anbefalinger Utarbeide en felles plan for øyeblikkelig hjelp-tilbudet i kommunen hvor Legevaktens rolle som kommunal virksomhet tydeliggjøres Videreføre dagens ordning med legevaktbilen som et viktig ledd i den akuttmedisinske kjeden Utarbeide en helhetlig informasjonsstrategi til innbyggerne om hvor og hvordan man skal henvende seg ved behov for øyeblikkelig hjelp Prioritere ressurser til ledelse av den kommunale legetjenesten Tettere oppfølging av fastlegenes åpningstid og telefonåpningstid Sørge for at fastlegene oppfyller forskriftskravet om elektronisk timebestilling

Sikre en telefontilgjengelighet i tråd med forskriftskravet slik at 80 % av alle anrop besvares innen to minutter både hos Legevakten og hos fastlegene Forenkle dagens praksis med triagering på telefon Viderehenvise telefoner til andre samarbeidspartnere for å sikre raskere respons og høyere beredskapskapasitet på Legevaktsentralen Vurdere å etablere et responssenter for begge kommuner med utgangspunkt i legevaktssentralen for anrop til hjemme-baserte tjenester, velferdsteknologi og psykososiale tilbud Anbefales ikke en praksis der alle skal ringe til legevaktsentralen før oppmøte før forskriftskravet om responstid er oppnådd

Sikre gode møtearenaer mellom fastlegene og Legevakten Legevakten må alltid sende epikrise til fastlegene vedrørende deres listepasienter Innføre automatisk betaling på Legevakten for å avlaste frontsykepleier og unngå ventetid på triagering Vurdere ett felles venterom for å få bedre oversikt på Legevakten og synliggjøre ventetiden Forslagene og anbefalingene i denne rapporten tas med videre i rulleringen av planene for legetjenesten i både Asker og Bærum kommune

77% av alle ø-hjelps henvendelser går til fastlegen –

Fakta om dagens øyeblikkelig hjelp-tilbud 5,7 ø-hjelptimer gjennomsnittlig pr. kurative dag for fastlegene i Asker og Bærum •Den eldre befolkningen har det høyeste forbruket av legetjenester både hos fastlege og på Legevakten Innbyggerne i Asker har i 2015 flere konsultasjonskontakter hos fastlege enn i Bærum Bærum har noen flere konsultasjonskontakter pr. innbygger på Legevakten enn Askers innbyggere

Omtrent 35 % av alle pasientene ved Legevakten i 2016 har lav medisinsk hastegrad – ca. 15500 fremmøte pasienter pr. år. Halvparten svarer at de hadde oppsøkt fastlegen samme eller neste dag om de visste de ville fått en konsultasjonstime. Akuttmedisinforskriften stiller økte krav til kompetanse til leger i legevakt og til responstid på telefon mv. Utfordrende for Legevakten med dagens praksis.

Manchester triage: Rød Livstruende. Ingen ventetid. Oransje Haster veldig. Pasienten bør raskt ses av lege. Gul Haster. Pasienten er syk, men utenfor livsfare. Grønn Vanlig prioritet. Pasienten er syk, men trenger ikke medisinsk hjelp umiddelbart. Blå Haster ikke. Pasienten kan få råd fra sykepleier eller reise hjem.

Fordeling av pasienter etter hastegrad

57% av de gule pasientene behandlet innen målsettingen om 60 min. I 2015 var 65 % av de oransje pasientene behandlet innen målsettingen om 30 minutter 57% av de gule pasientene behandlet innen målsettingen om 60 min.

Hovedfunn i brukerundersøkelsen: I all hovedsak innbyggere i Asker og Bærum som bruker Legevakten De har i hovedsak fastlege i Asker og Bærum Kun en tredjedel ringer før de oppsøker Legevakten De fem viktigste årsakene til at de oppsøker Legevakten er: Ble akutt syk utenom fastlegens åpningstid Stengt fastlegekontor Tror ikke fastlegen tilbyr den hjelpen jeg trenger akkurat nå Raskere å få hjelp på Legevakten Fikk ikke time fort nok hos fastlegen Mange gule, grønne og blå pasienter har kjent plagen over så lang tid at de hadde hatt mulighet til å oppsøke fastlegen. Omtrent halvparten av gule, grønne og blå pasienter sier at de ville oppsøkt fastlegen dersom de visste at de fikk time samme dag eller neste dag

Hovedfunn innbyggerundersøkelsen Fornøyde med kommunenes øyeblikkelig hjelp-tilbud Fornøyde med fastlegens øyeblikkelig hjelp-tilbud, men mindre fornøyd med telefontilgjengeligheten hos fastlegene Fornøyd med Legevaktens øyeblikkelig hjelp-tilbud, men mindre fornøyd med telefontilgjengeligheten på Legevakten Vil primært henvende seg til fastlegen på dagtid, men det er en stor andel som vil henvende seg til Legevakten På kveldstid og i helg vil innbyggerne i all hovedsak henvende seg til Legevakten Halvparten av innbyggerne forventer å få time samme dag hos fastlegen

Aldersgruppen 45–59 år er de minst fornøyde og har høyest forventninger Har en høy forventning om å kunne ringe Legevakten for råd Har en høy forventning om å kunne møte på Legevakten og få vurdering om behov Mer enn halvparten forventer å være garantert en konsultasjon hos lege når de møter opp på Legevakten Er delt i ønsket om lenger åpningstid hos fastlegen og 44 % ønsker dette

Hovedfunn Fastlegeundersøkelsen Fastlegenes åpningstid varierer fra 5 timer åpent til opptil 9,5 timers åpningstid Telefontilgjengeligheten er svært varierende og det er utfordringer med stengte telefoner tidlig på dagen, i lunsjperioden og ved arbeidsdagens slutt Få kontor har telefonåpent hele dagen I følge fastlegeforskriften §21 skal 80 % av telefonhenvendelser normalt kunne besvares innen 2 minutter Fastlegeforskriftens krav om elektronisk timebestilling er ikke innfridd hos alle legekontor i Asker og Bærum Omtrent en tredjedel av timene hos fastlegene settes av til øyeblikkelig hjelp 5,7 ø-hjelptimer gjennomsnittlig pr. kurative dag Fastlegene uttaler at de fleste som ønsker time får dette samme dag

Antall fastleger som går legevakt

Responstid – telefon, sammenlignet med andre kommuner

Alternativer som er vurdert Alternativ 0 –Videreføre dagens praksis med et servicenivå hvor mye av kapasiteten på Legevakten benyttes til pasienter med lav medisinsk hastegrad Alternativ 1 –«En legevakt for alle, men ikke for alt» strammere behovsvurdering og styring av hvilke pasienter som skal benytte tilbudet ved Legevakten Alternativ 2 –Legevakten –et servicekontorsom en døgnåpen uprioritert tjeneste Både alternativ 0 og alternativ 2 vil dermed forutsette behov for økte rammeoverføringer til Legevakten og kreve økt areal og eventuelle ombygginger i eksisterende lokaler

Bærum kommune: Behandling i BIOM 08.03.2017, sak 020/17: Rådmannens innstilling: Redegjørelsen om rapporten Gjennomgang av Asker og Bærum kommunes håndtering av pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp.  «En legevakt for alle, men ikke for alt» - tydeligere ansvarsfordeling mellom Asker og Bærum legevakt og fastlegetjenesten tas til orientering. Bærum kommune tar utgangspunkt i alternativ 1 «En legevakt for alle, men ikke for alt», som strategisk grunnlag for en bærekraftig videreutvikling av Asker og Bærum legevakt. Rådmann kommer tilbake med videre oppfølging av rapporten i Handlingsprogrammet 2018-2021 og i sak om rullering av fastlegeplanen, som utvides til å bli en legeplan for Bærum kommune.

Vedtak Pkt. 1 og 3 ble enstemmig vedtatt. Utvalget kommer tilbake til rådmannens pkt. 2. BIOM møte 19.04: Rådmannens forslag pkt. 2 i innstillingen fra møtet 08.03.2017 ble enstemmig vedtatt. Tillegget ble enstemmig vedtatt.

Behandlingen i møtet 19.04.2017: Alle partier, v/Siw Wikan (H),  fremmet følgende tillegg til rådmannens forslag pkt. 2: Hovedutvalg bistand og omsorg ber rådmannen legge følgende politiske føringer til grunn for arbeidet med videre strategi for kommunens fremditige tilbud om øyeblikkelig helsehjelp, herunder Asker og Bærum legevakt: Politisk føring 1: Overordnet mål for Asker og Bærum legevakt "En legevakt for alle men ikke for alt". Legevaktens primæroppgave skal være innrettet mot beredskap, akuttmedisin og det som haster. (24t) Jfr. legeforeningens innspillrapport for en bedre legevakt og Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin.

Politisk føring 2: Det må være en sammenheng mellom hva fastlegen og legevakten tilbyr samt når! Respekt for individuell oppfatning av sykdom og skade. Økt forventninger til legevaktens tilgjengelighet må erkjennes. Legevakt og fastlege er ikke det samme. Det er viktig med et godt samarbeid for å kunne gi gode øyeblikkelig-hjelp legetjenester

Politiske føring 3: Tilgjengelighet - fastlegene må bli mer tilgjengelige mht. åpningstider, kontortid, telefontid, responstid og digitale løsninger. Eks. telefontid=åpningstid. Kommunikasjon - Forbedring av kommunikasjon overfor innbyggerne om hva en legevakt er/skal være. Bør legges frem en egen kommunikasjonsstrategi. Kommunens oppfølging av fastlegene - tettere oppfølging av fastlegene slik at avtalene med kommunen blir overholdt. Eks. alle fastlegene skal oppfylle fastlegeforskriftens krav mht. svartid, og elektronisk timebestilling og betaling etc.

4. Innovasjon, tekniske løsninger, fagsystemer og datagrunnlag - kommunen må investere i/ta i bruk nødvendige systemer og løsninger (innovasjon/teknologi) Eks. Triage APP, elektronisk timebestilling og betaling. 5. Legevakter - For å sikre tilstrekkelig kompetanse på legevakten bør kommunen ha som mål at minimum 50% av fastlegene tar legevakter. 6. Pilotforsøk med utvidede åpningstider ved store fastlegekontorer - det åpnes for at fastlegekontorer kan ha åpningstider til f.eks. kl. 20:00. Disse bør få mulighet til å fungere som "lokale legevaktkontorer" med kveldstakster på lik linje med AB legevakt. Primært med tanke på pasienter med lav hastegrad for å avlaste dagens legevakt. Det er store samfunnsøkonomiske gevinster ved innføring av et slikt tilbud. Ordningen skal være frivillig og vurderes ut fra behov, geografi etc.

7. Rus/psykiatri legevakt - etablere en egen "legevakt" for rus/psykiatri tilfeller. 8. Legevakttjenesten - må være rustet til både å ivareta pasienter som oppsøker legevakten og rykke ut ved behov. 9. Legevakten - skal bemannes etter "døgnvariasjon". Timer/dager/uker/måneder med flest henvendelser bemannes deretter. Det er en forventning til at responstid ved telefonhenvendelser innfris. 10. Fastlegehjemler - påse at kommunen til enhver tid har tilstrekkelig antall fastlegehjemler.