Husbanken og kommunene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risikostyring i staten
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Bosetting Nina Gran.
Organisering av flyktningarbeidet
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
Oppfølging HMS-melding Møte i SF Rapport om ”Myndighetenes regulering av HMS i petroleumsvirksomheten – fokus på beslutningsgrunnlaget.
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Boligmeldingen Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet KBL’s boligkonferanse 12. mai 2004.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Statlige bindinger på kommunene. 2 Bakgrunn og problemstilling Staten benytter et bredt spekter av virkemidler i styringen av kommunene. −Tre hovedtyper:
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Heldøgns omsorg – kommunenes dekningsgrad Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester FoU 9342 Liv Wergeland Sørbye, Sidsel Sverdrup og Birgit.
KOSTRA arbeidsgruppene Gjennomgang av eksisterende data/nøkkeltall og kvalitetsindikatorer.
Om nasjonal godkjenning Innenfor de kommunale ansvarsområdene er det ikke foretatt endringer Departementet foretar endringer innenfor vannkraft – Viktigste.
Kommunal planlegging.
Skranker i arbeidslivet
Nøklene til handlingsrommet
Skatteinnfordring i kommunene
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Evalueringens problemstillinger
Statlige bindinger på kommunene
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Muligheter og utfordringer ved overføring av forhandlingsansvaret for lærerne - problemstilling: Hvilke muligheter og gevinster, og hvilke utfordringer.
Halvdan Skard 2. September 09
Den internasjonale arenaen
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Evalueringens problemstillinger
Skatteinnfordring i kommunene
FoU rapport fra EY – Merverdiavgiftskompensasjon - vurdering av endret praksis i Skatteetaten Sigmund Engdal , 3. mars 2016.
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Utskrift av presentasjonen:

Husbanken og kommunene ECONs rapportering av KS’ prosjekt 024024

Problemstillinger Hva er konsekvensene av Husbankens regelverk og praksis for kommunal sektor? Dessuten: Hva betyr føringer fra Stortinget og ansvarlige departementer har lagt? Påpeke mulige endringer i Husbankens regelverk og praksis for å styrke måloppnåelsen og samtidig øke lokal beslutningsmyndighet og handlefrihet og/eller oppnå effektiviseringsgevinster lokalt

Tre svært ulike ”ordninger” Handlingsplanen for eldre (1997-2002) Omfattende plan med detaljert regulering av kommunene Husbanken har hatt en betydelig rolle Store forpliktelser i kommunene Skolesatsingen (2002- En låne- og rentestøtteordning uten detaljerte reguleringer Husbankens rolle beskjeden Bosetting av flyktninger Ingen egen ordning Påvirkes av ordinære virkemidler i inntektssystemet, samt virkemidler Husbanken administrer: Især boligtilskuddet Forpliktelsene i kommunene er mindre

Konklusjoner I Hovedproblem: Mangel på midler og uforutsigbare rammebetingelser preger tilbakemeldingene Tidsavgrensede satsinger gir problemer Kan gi kommunene incentiver til å sitte på gjerdet Begrenser ressurser og fokus på andre oppgaver Kostnader: Konjunkturer og mindre kritiske kommuner Undergraver det kommunale selvstyret i forhold til prioriteringer Fordeling av midler på kommuner skaper problemer Mindre sentrale føringer kan gi en bedre bruk av ressursene i forhold til lokale behov

Konklusjoner II Forskjell i lokal oppfølging for ulike oppgaver i forhold den forpliktelsen som kommunene har Mindre forpliktende oppgaver kan kreve sterkere virkemidler fra staten for å nå målene Husbankens rolle oppfattes positivt av de aller fleste kommuner Rollen er i endring; Fra regelforvalter til veileder Effektiv saksbehandling god rådgivning, især for små kommuner Enkelte kommuner er imidlertid kritiske til Husbanken For detaljert styring av enkeltsaker (eldresatsingen) For lite fleksibilitet: Litt uklart om dette skyldes Husbanken eller pålegg fra andre myndigheter (departementet, fylkeslegen, arbeidstilsynet mv)

Regelverk og Husbankens adferd Husbankens regelverk i stor grad i samsvar med pålegg fra overordnet myndighet Men noe uklarhet i hva som er pålegg og hva som er veiledning, særlig i eldreplanen Noe ulik praksis i Husbanken i forhold til fleksibilitet i kravene som er stilt Men Husbanken bør kritisk gjennomgå hvorvidt regelverksutforming og/eller deler av organisasjonen har styrt mer enn det overordnet myndighet har hatt mål om Ulik praksis i regionkontorene undergraver tilliten Sammenligning av eldreplanen og skolesatsingen vil gi nyttig lærdom i forhold til to svært ulike satsinger En lærdom først og fremst for hvordan Stortinget bør styre

Regelverk og Husbankens adferd Husbanken bør videreutvikle sin veilederrolle Kommunikasjonen mellom kommunene og Husbanken kan bedres Årlige informasjonskonferanser Husbanken bør vektlegge en mest mulig lik saksbehandling på tvers av regionkontorene Husbanken kan bli mer proaktiv overfor overordnet statlig myndighet Informere om problemer og muligheter Utnytte sitt informasjonsfortrinn sammen med sin kompetanse: Et viktig bindeledd mellom kommunene og staten