Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Gjennomgang ved sigmund jensen, skanska
Advertisements

Hvor godt følges regelverket opp i praksis? Erfaringer etter kontrollaksjoner Aksjonsleder Qno Lundkvist.
Trebåt for alle.
Virksomhetssertifikater i kommunene Erfaringer og utfordringer
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Programvare for nisje SMS
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
«Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA
EForvaltningskonferansen 2013 Kan dette meget ambisiøse digitaliseringsprogrammet lykkes? Peter Hidas seniorkonsulent Gartner Consulting
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Prognose av framtidig etterspørsel
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
Leveransen Den siste barriere. Personer og samspill fremfor prosesser og verktøy Programvare som virker fremfor omfattende dokumentasjon Samarbeid med.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Prosjektavslutning og sluttrapport
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Sykkel og varelevering i by
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Specification texts for building, construction and installations
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
- utvikling skaper verdier Digitale rekvisisjoner Standardiseringskonferansen 24. januar 2008.
Byggesaksforskriften (SAK 10)
M1 årskurs HVE 7. september 2009
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Oift Fartøyvernets ABC Kostnadsoverslag. Fartøyvernets ABC KOSTNADSOVERSLAG Er det noen vits i å få et kostnadsoverslag på en jobb som skal utføres? Hvorfor.
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
10 år med digitalisering «Fra pain til gain» Det går ikke lenger å vente til i morgen – ikke bare må du sikre deg, du må utnytte fordelene! Hva kan vi.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Digital samhandling i hele verdikjeden - ved hjelp av åpenBIM
Samhandling og prosessledelse
Bybanen Utbygging (BU)
Verktøy for å kartlegge holdninger
Administrativ organisering
RIS-metoden for prosessforbedring
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
rapport.buildingsmart.no og buildingsmart.no/bSNK17
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Innkjøpsforum Del 1: E-handel
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Styringsgruppemøte Allforsk 20. Mai 2019
Kompetanseutvikling - Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport 29.9.2016

Viktigste funn Generelt sett er graden av digitalisering i bransjen moderat. Løsninger som GTIN/GLN benyttes i liten grad av de aller fleste, og en betydelig andel av bestilling, kontroll og fakturering skjer manuelt eller via email Det er betydelige forskjeller mellom bransjene. Rør-bedriftene som har deltatt i undersøkelsen er generelt sett mer digitaliserte og bruker i større grad elektroniske systemer, spesielt i forhold til bygg Bestillinger gjøres i hovedsak fra byggeplass, og skjer fremdeles i betydelig grad via email/telefon, spesielt for firma innenfor bygg Nærmere halvparten (47%) ser et stort eller svært stort potensiale for forbedring av identifikasjon og logistikk i prosjekter Mangler ved egne og/eller leverandørenes IT-systemer ses på som de største barrierene for videre utvikling. 1 av 3 opplever at de ikke har tilfredsstillende IT-løsninger relativt til behovene

Anvendelse av digitale muligheter til produktsøk og logistikk Rapport Kartlegging av produktsøk og logistikk i prosjekter 26. September 2016

Hovedtrekk ved funnene (1) Størst forbedringspotensial har planlegging og koordinering i prosjektet Digitale verktøy som BIM og CoBuilders Project Exchange kan være nyttig, men det kreves kontinuerlig oppdatering av alle for å utnytte hele potensialet. Identifisering og dokumentasjon av byggevarer – en «skinnprosess»? Erfaring med produkter gjør at behov for dokumentasjon under bygging og verdien av denne, er minimal I bestillings- og leveranseprosessen er forventet monteringstid og kostnader viktige for bestilleren Det er etablert stor tiltro til at erfaring er det beste grunnlaget for mer effektive prosesser. Det betyr at det skal tydelige krav eller overordnet regulering til for å ‘pushe’ folk over til nye arbeidsmåter Digitale verktøy verdsettes – men løsninger må først bevise praktisk merverdi, før de kan komme til å erstatte etablert manuell praksis.

Hovedtrekk ved funnene (2) Digitale verktøy som brukes er sjelden integrert med hverandre. For det første er flere av kjerne-aktivitetene fortsatt manuelle og verktøy brukes mest for administrative prosesser. Mellommenneskelig relasjoner er viktig på byggeplassen – og tungtveiende i valget av og samarbeid med leverandører og entreprenører Grossister og leverandører er viktige støttespillere for entreprenører – også utover bare det å levere varer. Bl.a. er funksjon som mellomlager, produktspesialist og leverandør av produktsammenligning og -kunnskap nevnt som viktig Feil på produkter kan oppdages så sent som når produktet skal monteres og en kontrollprosess som avdekker alt ved mottak er vanskelig å gjennomføre. Prosessen for behandling av faktura utføres bare delvis på byggeplassen. Antatt kobling mellom varemottak, -kontroll og godkjenning av faktura er oftest en manuell håndtert prosess

Noen observasjoner Prosjektleder rollen er kompleks! Figuren til høyre illustrerer kompleksiteten rundt koordinering og informasjonsflyt som sentreres rundt prosjektlederen på prosjektet, basert på opplysninger som ble gitt

Noen observasjoner Fossefall eller smidig prosjektgjennomføring? Det er litt pussig at man på overordnet nivå forsøker å implementere en typisk fossefallsmodell for prosjektgjennomføring når andre bransjer (f.eks. IT-bransjen) satser på mer agile/smidige prosjektmodeller, eller i alle fall på hybride modeller. Det er også verd å merke seg at selv om man på overordnet nivå i byggeprosjektene (hovedkontornivå) tenker at man styrer etter fossefallsmetoden, så styres byggeplassen langt mer agilt/smidig og pragmatisk for å sikre gode leveranser og utnyttelse av alle faggruppers kompetanse. ?