Sosiale medier – Hva nå, rådmann?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

Personvernspørsmål ved innføringen av biometri i norske pass
Sosiale medier og eDemokrati Førsteamanuensis Øystein Sæbø Informasjonsystemer UiA.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Media håndtering og kommunikasjon
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Generelt ved medarbeidersamtaler
Det digitale læringsmiljø – for alle?
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Åpenhet, samarbeid, deltakelse Hvilke muligheter har Framtidens byer med sosiale medier og e-Governance/Gov 2.0? Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker.
Organisering av flyktningarbeidet
Varsling Er alt slik det skal ved UiO?
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Vår tilnærming til å bedre samarbeidet med Statens vegvesen Trond Bølviken Direktør Forretningsutvikling 2. april 2008.
Hva skal prosjektet levere? Til hvem? Ved Prosjektleder Berit Johne.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Tema: Kommunikasjon i team
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
NAV-konferanse 5.mars 2009 Rådmannens ansvar og interesse for NAV-kontoret.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad»
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
BRUK AV SOSIALE MEDIER TIL FAGLIG OPPDATERING BRUK AV ”VANLIGE NETTSIDER” GIR DEG INFORMASJON. BRUK AV SOME SKAPER KOMMUNIKASJON.
Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Program for interkommunalt nettverksmøte for innovasjon og velferdsteknologi Rogaland den 3.september 2015 på rådhuset i Eigersund Vi serverer enkel.
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Kommunal planlegging.
Markedsføring.
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
Plan for Sosiale medier
Gode venner som hjelper andre
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Innovasjon i lokalarbeidet
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
VERDENS BESTE VERTSKAP
Digihjelpen – Levanger kommune
Utskrift av presentasjonen:

Sosiale medier – Hva nå, rådmann? Rådmannskonferansen i Bergen 11. april 2011 Sosiale medier – Hva nå, rådmann? Rådmannskonferansen i Bergen – 11. april 2011 Kjetil Hamnes - www.kobeo.no Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Rådmannskonferansen i Bergen 11. april 2011 Hvem, hva, hvor Kjetil Hamnes Kommunikasjonsrådgiver «The Impact of Social Media on Democracy and Political Communication: a Norwegian Perspective» MA Public Relations v/ Leeds Metropolitan University Kjetil Hamnes - www.kobeo.no Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Sosiale medier - hva nå, rådmann? 1. Hva er sosiale medier? 2. Forskjellen på tradisjonelle og nye medier 3. Sammenhengen mellom teknologi og kommunikasjon 4. Kommuners bruk av sosiale medier 5. Mål, strategi og kanalvalg 6. Med rådmannen i fokus 7. Viktigheten av å delta 8. Skillet mellom person og profesjon + Noen gode ord på veien! Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Hva er sosiale medier? Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Tradisjonelle vs. Sosiale medier Avsenderstyrt Brukerstyrt Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Teknologisk nyvinning og kommunikasjon Nær sammenheng Nixon vs Kennedy 1960(TV) McCain vs Obama 2008 (sosiale medier) Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Sosiale medier i Norge Åpenhet, lav makdistanse, bredbåndsdeking 2,4 millioner på Facebook (31.01.2011) 172 000 på Twitter (31.01.2011) Statens kommunikasjonspolitikk: - a) invitere innbyggere til deltakelse/utforming av politikk, ordninger og tjenester. - b) utnytte mulighetene som ligger i ny teknologi og nye kanaler. Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Statens grunnprinsipper for god kommunikasjon 1) Åpenhet 2) Medvirkning 3) Nå alle 4) Aktiv 5) Helhet Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Norske kommuner og sosiale medier Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Å sette seg mål Hva vil DIN kommune oppnå med sosiale medier? Generelle og konkrete målsettinger for bruken Informere, lytte, aktivere? Det er lov å justere underveis Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Strategiske valg Integrert del av øvrig kommunikasjonsvirksomhet Hvem har ansvaret? Kanalvalg Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Kanalvalg Størst Når «alle», eller? Fritt i forhold til bruk; informere, lytte, aktivere, service Målgruppe: innbyggere Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Kanalvalg Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Kanalvalg Færre deltakere Mer profesjonelt/faglig bruk Målgruppe: innbyggere, andre offentlige etater, medier, faglig Diskusjon, menings- og informasjonsutveksling Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Kanalvalg Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Kanalvalg Integrering av ulike kanaler Tradisjonelle med nye Nye med nye Facebook-Twitter-Blogg-Annet? Nettsiden er fortsatt viktig! Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Offentlig sektor (hensyn) Tre typer usikkerhet: 1) Ressursbruk 2) Krav til saksbehandling 3) Håndtering av personangrep/useriøse henvendelser Merk; Bekymringer er adressert av andre kommuner. Kan oppnå mye med knappe ressurser. Saksbehandling/personlig oppfølging ikke godt egnet til sos. med. Samme etiske standarder som ellers i kommuneadm. Ansatte må forholde seg til taushetsplikt, personvern, ytringsfrihet. Direktoratet for forvaltning og IT: www.difi.no Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Hovedelementer for vellykket bruk av sosiale medier for din kommune Forankring i organisasjonen Forankring i driften - Klare ansvarsforhold - Forståelse for hvorfor - Teamwork - Ikke særbehandling - Samme kriterier som resten av kommunens virksomhet - Integreres med øvrig kommunikasjonsarbeid/mål - Sosiale meder er et tilskudd, ikke et alternativ Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Med rådmannen i fokus Lavere barrierer for meningsytring Lettere å havne i søkelyset Diskusjonen tas videre fra trad. media Og vice versa Hva kan gjøres for å unngå ufordelaktig omtale? Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Vær tilstede! Rett feilaktig informasjon Delta i debatten Få oversikt over hva som blir sagt Folk snakker uansett! Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

«Gi mæ sama, isbjørna å moskusa «Gi mæ sama, isbjørna å moskusa! Æ syns d e d vi ska sæll, å itj at vi har åpne asylmottak!!!!» Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Å skille mellom person og profesjon Identitet ofte sammensveiset Sosiale medier gjør dette mer aktuelt Tommelfingerregel 1: Sunn fornuft Tommelfingerregel 2: Facebook personlig, Twitter profesjonelt Dine valg får konsekvenser for kommunen Hva er riktig for deg? Og husk: Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Se på mulighetene! Vår åpen om relasjon med kommunen Delta faglig Utvid nettverk Kommunens hyggelige ansikt utad? Kontakt med lokale (og nasjonale) medier Få feedback Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Konklusjon Sørg for å: Men husk: - utvikle et bevisst forhold til sosiale medier - sette mål og strategier - forankre sosiale medier i kommunens virksomhet - se på muligheter fremfor problemer - hver kommune kjenner seg selv best - og hver rådmann kjenner seg selv best Finn ut hva som er riktig for deg og din kommune! Kjetil Hamnes - www.kobeo.no

Takk for meg! Kjetil Hamnes Twitter.com/kjetilhamnes Kjetil.hamnes@kobeo.no www.kobeo.no Kjetil Hamnes - www.kobeo.no