RETORIKK KUNSTEN Å OVERBEVISE
Hvorfor retorikk? Viktig for vår vurderingsevne Hvordan blir vi påvirket av en tekst? Retorikkens disipliner hjelper oss å forstå hvorfor og hvordan vi påvirkes. Et gammelt fenomen Retorikkens røtter er omtrent 2500 år gamle Vokste frem i antikken Fortsatt høyst aktuelt med retorikk-kunnskaper!
appellformene Etos Patos Logos Avsenders troverdighet Mottakerens følelser Logos Saksframstilling
Appellformene Også kalt bevismidler En appellform er en måte å påvirke andre på. Retorikkens appellformer: Etos Logos Patos De tre appellformene er alltid til stede i en tekst, men i ulik grad. Man snakker om hvilken appellform som dominerer. Altså: Hvilken appellform står sterkest for at vi blir overbevist? …og hvordan gjøres dette? Retorisk analyse!
Etos: avsenders troverdighet Talerens autoritet Kan vi stole på det taleren sier? Hvorfor/hvorfor ikke? Eksempel Kan vi stole på at det Helsedirektoratet sier, er sant? Autoritet: Logo Velvilje
Patos: appell til følelser og fornuft Patos handler om hvordan mottakeren av et budskap blir berørt. Språkbruk Pronomenbruk (du) Velvalgte ord Hvordan vekkes følelsene? Eksempel: Hvordan vekkes følelsene dine her?
Logos: saksfremstilling Man ser på hvordan saken er bygget opp Rekkefølge Vinkles saken på en spesiell måte?
Oppgave: Gå inn på Fronter og åpne linken til VG. Les artikkelen: ”Nynorsk – Norges helligste ku”. Diskuter med dem du sitter med: Hvordan argumenterer Sanna Saaromaa? Hvilke appellformer finner dere? Åpne linken til NDLA, og se på Siv Jensens valgappell. Hvilken appellform dominerer? Er talen troverdig? Hvorfor/hvorfor ikke?
lenker http://www.vg.no/nyheter/meninger/nynorsk/nynorsken-norges-helligste- ku/a/23654155/ http://ndla.no/nb/node/75419?fag=27