RETORIKK KUNSTEN Å OVERBEVISE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Retorikk Retorikkemnene i utkastet til ny læreplan
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Retorikk og tekstanalyse
Sigrun Eckhoff, revidert januar 2010 TVS
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Retorikk og tekstanalyse
Johan L. Tønnesson Hva er sakprosa? Sophus Bugges hus, Blindern 10. mars 2011.
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
God kommunikasjon på nettet
Læren om talekunst. Kunsten å tale for å overbevise.
Nyhetsartikkel.
Hvordan kan vi forberede elevene best mulig på skriftlig eksamen?
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Læren om talekunst. Kunsten å tale for å overbevise.
RETORIKK. INNEHOLDER: språkfunksjoner en tekst kan ha om hovedsynspunkt i tekster hva åpen argumentasjon er om argumentasjonen er holdbar om å konkludere.
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
​Kildekritikk 7. trinn ​Tilegne og behandle Rammeverket TONE.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Kunsten å overbevise Introduksjon til kapitlet om retorikk Barack Obama. Foto: Scanpix.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Argumenterende skriving. Hva er argumenterende skriving? Hensikten med argumenterende tekster er å påvirke eller å overbevise leseren om noe Teksten blir.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Munnleg kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – korleis du appellerer til mottakaren for å få fram bodskapen din og overtyde han. Greske omgrep.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
Norskfaget i 1. klasse.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
Retorikk.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
RETORIKK.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Retorikk.
| Munnleg kommunikasjon
Gruppearbeid – politiske partier
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Retorikk.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Hei! Har du lyst å starte et eTwinning- prosjekt med klassen din?
Samtaletrekk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Skriftspråk og talespråk
Retorikk og muntlig kommunikasjon
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Kapittel 1, oppgave a) Sett inn riktig form av substantivene
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Retoriske appellformer
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Velkommen til foreldremøte
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Hva er TOLERANSE? A. Misforstått oppfatning av toleranse:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Kapittel 5 Argumentasjon
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

RETORIKK KUNSTEN Å OVERBEVISE

Hvorfor retorikk? Viktig for vår vurderingsevne Hvordan blir vi påvirket av en tekst? Retorikkens disipliner hjelper oss å forstå hvorfor og hvordan vi påvirkes. Et gammelt fenomen Retorikkens røtter er omtrent 2500 år gamle Vokste frem i antikken Fortsatt høyst aktuelt med retorikk-kunnskaper!

appellformene Etos Patos Logos Avsenders troverdighet Mottakerens følelser Logos Saksframstilling

Appellformene Også kalt bevismidler En appellform er en måte å påvirke andre på. Retorikkens appellformer: Etos Logos Patos De tre appellformene er alltid til stede i en tekst, men i ulik grad. Man snakker om hvilken appellform som dominerer. Altså: Hvilken appellform står sterkest for at vi blir overbevist? …og hvordan gjøres dette? Retorisk analyse!

Etos: avsenders troverdighet Talerens autoritet Kan vi stole på det taleren sier? Hvorfor/hvorfor ikke? Eksempel Kan vi stole på at det Helsedirektoratet sier, er sant? Autoritet: Logo Velvilje

Patos: appell til følelser og fornuft Patos handler om hvordan mottakeren av et budskap blir berørt. Språkbruk Pronomenbruk (du) Velvalgte ord Hvordan vekkes følelsene? Eksempel: Hvordan vekkes følelsene dine her?

Logos: saksfremstilling Man ser på hvordan saken er bygget opp Rekkefølge Vinkles saken på en spesiell måte?

Oppgave: Gå inn på Fronter og åpne linken til VG. Les artikkelen: ”Nynorsk – Norges helligste ku”. Diskuter med dem du sitter med: Hvordan argumenterer Sanna Saaromaa? Hvilke appellformer finner dere? Åpne linken til NDLA, og se på Siv Jensens valgappell. Hvilken appellform dominerer? Er talen troverdig? Hvorfor/hvorfor ikke?

lenker http://www.vg.no/nyheter/meninger/nynorsk/nynorsken-norges-helligste- ku/a/23654155/ http://ndla.no/nb/node/75419?fag=27