OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Innovative offentlige anskaffelser
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Karmøy brann- og redningsvesen
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
”Gode investeringsprosesser i Oslo kommune”
ASSS og KOSTRA Disposisjon ASSS prosjektet
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Generelt om kontroll Egenkontroll er ikke lenger eget ansvarsområde
Velkommen til plandialogdag Marit Moe, KS Nord-Trøndelag Roald Huseth, Fylkesmannen i Nord-Trøndelag Karl-Heinz Cegla, Nord-Trøndelag fylkeskommune.
Hvorfor kommuner? SOBK- opplæring Gardermoen Torstein Amdal og Dag Christiansen, rådgivere omstillingsenheten Fagforbundet.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Styringsgruppemøte – Verdal rådhus Evaluering Innherred samkommune Hvorfor samkommune? økonomiske forhold nasjonale føringer kommunesammenslåing.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Samhandlingskonferanse 19. januar 2010 Hans Seierstad Ordfører Østre Toten KS Leder Oppland.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Utredningens tittel: Utfordringsrett etter samme lest som i Danmark -
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Veileder i interkommunalt IKT-samarbeid
Hva er prinsippene i modellen
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Alternative finansieringsinstrumenter for offentlig eid infrastruktur
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Husbanken og kommunene
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
En kartleggingsstudie
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
Alternative finansieringsinstrumenter for offentlig eid infrastruktur
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Veileder i interkommunalt IKT-samarbeid
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Utskrift av presentasjonen:

OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.   Asplan Analyse UoD

Problemstillinger Hva er avgjørende forutsetninger for at markedseksponering skal egne seg som virkemiddel i kommunal tjenesteproduksjon? Hva betyr samhandlingen mellom kommuner og leverandører for utviklingen av markedseksponering som virkemiddel?   UoD

Former for markedseksponering Anbud/kjøp ved forhandlinger – markedet som styringsparameter Friere brukervalg – et verktøy for brukerstyring OPS (offentlig/privat samarbeid) – dialogbasert styring og kontroll Benchmarking – systematisk sammenligning av kvalitetskriterier og kostnadsstruktur   UoD

Former for markedseksponering Foretaksdannelse – etablering av et eget foretak/selskap som har ansvar for produksjon av tjenesten. En slik organisering kan være KF (Kommunalt foretak), IKS (interkommunalt selskap), Aksjeselskap, Stiftelse eller Andelslag   UoD

Avgjørende forutsetninger for markedseksponering Hypoteser: Spiller partipolitikken en rolle? Spiller størrelsen noen rolle? Er det forskjeller mellom sentrum og periferi? Begrenser frykt for politisk støy markedseksponering?   UoD

Analysemodell for forutsetninger for markedseksponering   UoD

Hva betyr samhandlingen mellom kommuner og leverandører for utviklingen av markedseksponering som virkemiddel? Hypoteser Spiller intern organisering i kommunen en rolle for samhandlingen med markedet? (for eksempel bestiller – utfører) Hvordan håndterer kommunene anbudsprosessene? (for eksempel håndtering av intern-bud) Hvordan driver kommunene kontraktsstyring? (for eksempel kvalitetssikring av tjenestekvalitet)   UoD

Hva betyr samhandlingen mellom kommuner og leverandører for utviklingen av markedseksponering som virkemiddel? Hvordan arbeider kommunene med kontraktsutvikling? (for eksempel utvikling av dialogbaserte kontrakter) Hvordan kan kommunene drive med markedsutvikling? (for eksempel leverandørutvikling og knoppskyting)   UoD

Analysemodell for samhandling   UoD

WEB basert rapportering   UoD

Resultater Markedseksponering av kommunale tjenester i dag. Tilnærmet alle kommuner som markedseksponerer tjenesteproduksjonen i dag (94 %) oppgir effektivisering/innsparing som motivasjon for å markedseksponere tjenestene. Litt over halvparten har økt tjenestekvalitet som motiv.   UoD

Resultater Markedseksponering av kommunale tjenester i dag (forts.) 60 % av kommuner som ikke markedseksponerer tjenestene oppgir manglende leverandørmarked som årsak til ikke å markedseksponere tjenestene. Litt over 40 % oppgir politiske årsaker som årsak til ikke å markedseksponere tjenestene. Noe under en tredjedel oppgir at de har for få ressurser til å markedseksponere tjenestene   UoD

Resultater Markedseksponering av kommunale tjenester i dag (forts). Foretaksdannelse oppgis som den mest hyppigste formen for markedseksponering. Litt under 30 % av markedseksponeringen er foretaksdannelse. Litt under halvparten av disse er etableringen av interkommunale selskap. 70 % av kommuner under 50.000 innbyggere markedseksponerer en eller flere av sine tjenester. For kommuner over 50.000 innbyggere er det 80 % som markedseksponerer tjenestene.   UoD

Resultater Forutsetninger for markedseksponering. Det er store forskjeller når vi kontrollerer for. sektor. Tekniske tjenester står for langt den. største delen av markedseksponeringen, mens. myk sektor kun i beskjeden grad. markedseksponeres. Partipolitikk i form av ordførerens partitilhørighet syntes imidlertid å ha noe større forklaringskraft på hvorfor man markedseksponere myk sektor enn for teknisk sektor.   UoD

Resultater Forutsetninger for markedseksponering (forts). Partipolitiske årsaker er en langt sterkere forklaringsvariabel på hvorfor man ikke markedseksponerer enn hvorfor man faktisk gjør det. Uavhengig av sektor markedseksponerer kommuner i alle størrelser noen av sine tjenester. På overordnet nivå kan vi derfor slå fast at markedseksponering brukes over hele landet. UoD

Resultater Forutsetninger for markedseksponering (forts). De små kommunene som markedseksponerer. gjør dette i all hovedsak med tekniske tjenester, mens de store bruker dette virkemiddelet også. innenfor myk sektor. Manglende leverandørmarked er en av hovedårsakene til denne forskjellen. Jo mer komplekse tjenestene er, desto viktigere er det at kommunen forsikrer seg om at det finnes aktuelle tilbydere i markedet. UoD

Resultater Forutsetninger for markedseksponering (forts). Kontrollert for mulig utvikling av et leverandørmarked, er det ikke uventet kommuner i sentrale strøk som har de beste forutsetninger for å markeds-eksponere sine tjenester uavhengig av sektor. Det er imidlertid nødvendig å se nærmere på lokale, nasjonale og internasjonale leverandører for å si mer om den videre utviklingen av leverandørmarkedet i sentrale og perifere kommuner. UoD

Resultater Forutsetninger for markedseksponering (forts) Alle partier frykter politisk støy ved markedseksponering av sine tjenester, men det er først å fremst innen myk sektor dette gir et synlig utslag. Viljen til å markedseksponere myk sektor på tross av frykten for politisk støy, antas å være knyttet til den politiske gevinsten de forskjellige politiske partiene ser i økt bruk av markedseksponering av kommunale tjenester. UoD

Resultater Kommunenes samhandling med markedet Innenfor myke sektorer vil vi få økt bruk av friere brukervalg. Dette er en form for markedseksponering som har en lavere terskel, både for kommunene som tilrettelegger og for leverandørene, enn for eksempel anbud/kjøp etter forhandlinger. Samhandlingen mellom kommunene og leverandørene vil bli tettere, men for å sikre at det er reell konkurranse må disse prosessene være åpne og gjennomsiktige. UoD

Resultater Kommunenes samhandling med markedet (forts.) Anbud/kjøp etter forhandlinger med bruk av regelorienterte kontrakter vil på noen områder gå over til mer dialogbaserte funksjonskontrakter. Som en følge av dette ser vi for oss at det blir mer vanlig å innby til konkurranser om OPS for tjenesteutvikling. Per i dag er OPS i all hovedsak brukt innenfor utvikling av infrastruktur og innen eiendomsforvaltningen. UoD

Resultater Undersøkelsen viser at IKS oftere er et alternativ til markedseksponering enn en måte å stimulere til markedsdannelse. En mulig utvikling er at disse IKS - når de har fungert en stund - vil søke oppdrag utover opprinnelig virksomhetsområde. UoD