Delprosjekt 2 – god samhandling: suksessfaktorer og barrierer Ingela Enmarker, professor/faglig leder SOF Midt, Ragnhild Omli, sykepleier/førsteamanuensis SOF Midt/Nord Universitet Hege Therese Bell Stipendiat/Farmasøyt Nord Universitet/NTNU
FOKUSGRUPPEINTERVJU
14 sykepleiere 2 vernepleiere 2 farmasøyter 0 leger
Suksessfaktorer og barrierer for samhandling Systemfaktorer Profesjonene (Pasienten) Ny verden
SYSTEMFAKTORER Forankring, forpliktelse og forutsigbarhet Organisering
FORANKRING, FORPLIKTESE OG FORUTSIGBARHET
”Viktig med ledelsesforankring. Viktig med aksept og ansvarsfordeling. Det må settes av tid og det må være en tydelighet”. Sykepleier i hjemmetjenesten
ORGANISERING Type omsorgsnivå Kommunestørrelse
”Vi kan springe over til legen om det er noe vi lurer på. Selv om han er både fastlege og sykehjemslege så er han her hver dag. Sykepleier, sykehjem
PROFESJONER I SAMHANDLING Profesjonenes rolle i legemiddelgjennomgangen Aktørenes personlige egenskaper
PROFESJONENES ROLLER I LEGEMIDDELGJENNOMGANGEN Pasientekspert – pasientens stemme Legemiddelekspert
“Sykepleieren kan bidra om funksjonsnivå og hvordan pasienten er, jeg om legemidlene og deres funksjoner og legen om diagnosen og valg av legemiddel.” Farmasøyt
AKTØRENES PERSONLIGE EGENSKAPER
“Kommer an på innstillingen du har. Om du ser på det som en styrke at flere kommer med nyttig info og ser på helhetsbildet eller om du opplever det som å bli tråkket på tærne.” Sykepleier hjemmetjenesten
NY VERDEN (PASIENTEN) Økt faglig bevissthet Ny kunnskap om pasienten
ØKT FAGLIG BEVISSTHET Refleksjon Faglige ringvirkninger
“Vi lærer om konsekvenser av medisinbruk (…) Nå har vi fått bedre bevissthet rundt legemidler og er mer obs og kritisk. ‘Kan dette stemme’?” Sykepleier, sykehjem
NY KUNNSKAP OM PASIENTEN
”Legemiddelgjennomganger gir noe ekstra fordi du må bruke det du kan aktivt. Du tvinges til å tenke nøye gjennom hva du gjør. ‘Hvorfor gjør vi denne legemiddelgjennomgangen’ – og du ser gjennom sjekklisten og tenker på pasientens legemidler og hvordan hele situasjonen er for akkurat den pasienten.” Sykepleier, hjemmetjenesten
KORT OPPSUMMERING