Metodekurs i regi av Juristforeningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Internasjonale menneskerettigheter
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Diskriminerings og likestilliningsrett Generelle grunnbegreper.
Gjennomgang, 25. april 2013 v/Jon Gauslaa
Internasjonale menneskerettigheter Kursdato
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Fakultetsoppgåve Obligasjonsrett II vår 2016 Gjennomgang Ola Mestad Professor dr. juris Senter for europarett.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
§12 i vannforskriften
Holdninger til helseforsikring
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
Systemavgrensing og aktøranalyse
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
5 Marius Stub.
Kapittel 2- Juridisk metode
Kurs i forvaltningsrett
Metodekurs – Forvaltningsrett I
Familieråd En for alle, alle for en
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Tvisten Peder Ås-Lars Holm
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Fellesmøte Fellesmøte.
METODEKURS – PENGEKRAVSRETT
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Om å disponere masteroppgaver
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Perspektiver på retten (jf. lærebok kap. 13 og 14)
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Den matematiske samtalen
Sak Ytrebygda gnr 38 bnr 223 Søvikhaugen 30 Oppføring bolig Hus Klage
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Konkurranse med forhandling
Oppgavegjennomgang – UiO Vår 2018
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
Tvisten mellom Peder Ås (selger) og Lars Holm (kjøper)
Personvern og menneskerettigheter
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Gjennomgang av fakultetsoppgave 10. mai 2019
Dag Wiese Schartum, AFIN
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
Høyesteretts dom mellom BBE og Kjellberg, avsagt 9. desember 2011
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Gjennomgang av kursoppgave i selskapsrett 3. juni 2019
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Domsanalyse – reelle hensyn i Rt s Fårøya
Utskrift av presentasjonen:

Metodekurs i regi av Juristforeningen JUS 135 rettsstat og menneskeretter Ingvill Helland stipendiat

Tradisjonell praktikumsmetode tilpasset JUS 135 Tvist Krav Rettslig grunnlag Klart oppfylte/ klart ikke oppfylte vilkår Rettslig problemstilling Drøftelse Konklusjon

i. Tvist Informasjon som skal formidles: hvem er parter og hva er det tvist om? Flett inn faktum! Eks fra oppg 5: Lars Holm hevder at staten Norge har krenket hans rett til frihet etter EMK art 5, ved at han ble innbrakt til arresten og holdt tilbake mot sin vilje i 4,5 timer. Eks fra eksamen, praktikum: Peder Ås anfører videre at art. 5 er krenket fordi vilkårene for vedtaket ikke forelå, og siden han var fengslet helt frem til domfellelse. Eks fra eksamen, praktikum: Peder anfører dernest at art. 6 er krenket fordi han ikke fikk forsvare seg selv, fikk benytte seg av fritt forsvarervalg, og mistet muligheten til krysseksaminasjon fordi Espens politiforklaring ble lest opp

ii. Krav Hvem krever hva av hvem? I dette faget ofte uklart hva som konkret kreves → hva gjør vi med det?

iii. Rettslig grunnlag EMK art. 1, jf art. XX EMK art. XX Evt: Grl. § XX, subsidiært (eller alternativt) EMK art. XX

iv. Klart oppfylte/ikke oppfylte vilkår Kan kort konstateres oppfylte ved innledningen til hver drøftelse Men: vil nyanser i svaret kunne få betydning ved senere drøftelse?

v. Rettslig problemstilling 1 Formuler en overordnet problemstilling, der dere fletter faktum og vilkårene som er oppstilt i det rettslige grunnlaget Eks 1: Er Lars berøvet sin frihet? Innebærer den 4,5 t lange innesperringen i arresten en frihetsberøvelse? Eks 2: Avgjørende blir om telefonavlytningen var i ”samsvar med loven”, jf. art. 8 (2).

v. Rettslig problemstilling 2 TOLK det rettslige grunnlag vha ordlyd vha rettspraksis Merk: norsk HR-praksis er ikke relevant rettskilde for EMD ved tolkningen av konvensjonen Formuler en mer presis problemstilling Problemet er om innesperringen er så kortvarig at dette likevel ikke regnes som frihetsberøvelse i konvensjonens forstand Avgjørende blir dermed hvorvidt narkotikabekjempelsesloven §§ 1 og 2 var formulert tilstrekkelig presist til å hjemle telefonavlytningen av Peder Ås.

vi. Drøftelse Særlig om struktur nedenfor

vii. Konklusjon HUSK å konkludere særskilt på ALLE problemstillinger HUSK at formuleringen i konklusjonen må speile formuleringen i problemstillingen Eks: Problem: Utgjorde den 4,5 t lange tilbakeholdelsen i arresten en frihetsberøvelse? Konklusjon: Den 4,5 t lange tilbakeholdelsen i arresten utgjorde en frihetsberøvelse

Særlig om struktur Bruk av problemstillinger Strukturering av pro/contra-drøftelser Herunder: forholdsmessighetsdrøftelser Konkluder i samsvar med problemstilling

Hvordan gi argumenter retning og vekt? Eks 1: Lars Holm ble sperret inne i en fengselscelle. Hans fysiske bevegelsesfrihet ble med dette sterkt innskrenket. Tiltakets art taler derfor sterkt for at innesperringen må regnes som frihetsberøvelse i konvensjonens forstand Eks 2:I Vasileva ble 13,5 timers innesperring av en eldre kvinne i en tilsvarende situasjon som vår, regnet som frihetsberøvelse. 4,5 t er imidlertid vesentlig kortere. Denne dommen gir altså liten veiledning ihht om 4,5 t er tilstrekkelig lenge til at innesperringen må regnes som frihetsberøvelse i konvensjonens forstand.

Bruk av rettspraksis Hva er rettskildemessig viktig? Hvilket vurderingstema ble oppstilt for vurderingen av om det rettslige vilkåret var oppfylt? Hvorfor kom HR/EMD til det aktuelle resultatet? Merk: resultatet i seg selv er uinteressant – bruk momenter fra dommene for å forklare vektlegging av momenter i ”ditt” faktum

Eksempel på bruk av momenter Engel: Momenter som skal vektlegges i vurderingen av om noe er frihetsberøvelse, er inngrepets art, virkning og varighet, samt gjennomføringsmåten Vasileva: momenter som talte for frihetsberøvelse var varigheten (13,5 t), gjennomføringsmåten (ingen oppfølging i lengre tid), inngrepets virkning (kvinnens alder og helsetilstand,) mv

Rettspraksis 2 Hvordan presentere en dom? Bruk dommens navn dersom du kjenner dette beskriv evt. faktum med én setning Eks: ”I Guzzardi-dommen, hvor en mafia-mistenkt ble pålagt å oppholde seg på en mindre øy i lengre tid, presiserte EMD kriteriene fra Engel-dommen ytterligere. I vurderingen la de vekt på…”

Rettspraksis 3 Dommer kan brukes på flere måter: Domstolking: som grunnlag for å presisere det rettslige vurderingstema som argument for en bestemt løsning av rettsspørsmålet Domstolking: Parallelltolkning Ratio decidendi Obiter dictum

Avsluttende bemerkninger Betydningen av om saken står for EMD eller norsk domstol Relevante kilder Faktorenes orden Vær selvkritisk