“MYKE” OG “HARDE” ORGANISASJONER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Modernisering og byråkratisering i sykehusene?
Advertisements

Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Strategiarbeid i praksis
Planlagt kommunikasjon 2:4
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
VISJON HELSE OG FOREBYGGING SKAL GJENNOM KUNNSKAP OG KVALITET, OMSORG OG RESPEKTFULL BEHANDLING FREMME TILLIT OG TRYGGHET I TJENESTEN.
5. Organisasjoner, individer og grupper
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Skandinavisk næringsliv og CSR
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Method for evaluating authentication system quality Morten Sporild.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
NORSK LEDELSE I EUROPA. Betydningen av medarbeidere Mennesker som kostnad Mennesker som ressurs Mennesker som strategi.
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
Evans-kap-13R.Vaagan JBI/HiO1 Evans et al (2000) Management Basics for Information Professionals, ch. 13 Performance, quality and control Kvalitet: fra.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Oslo kommune Bydel Bjerke som arbeidsgiver INFORMASJON TIL POLITIKERE Terje Sletten personalsjef.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.)
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
E-læring som kunnskapsorganisering
Strategidokument UNIKOM!
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
KS Arbeidsgiverutvikling Asbjørn L. Stavem Tariffkonferansen 2009.
Strategi- og aktivitetsplan
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 3:Performance, teknologi og samfunn i “Perform or Else” Espen Ytreberg.
Internprising F. Zimmer V06.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Den nasjonale styredagen - ”Liv & Lære” ”Verdiskapende styrer – hva skal til ?” 16. Oktober 2003Else Bugge Fougner Marianne E. Johnsen Den nasjonale styredagen.
© 2016 Deloitte AS Stein Bjørnstad, 30. mars Dialogkonferanse om mobilitet Ruter.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Insentivsystemer i praksis -kortsiktig partydop eller verdi skapende over tid? Styredagen i Hordaland – Erik Bøckmann.
Rotary eLearning Center- Community Service 20 gode grunner.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Find Fraud B4 it Finds You!
DRI1002-V05 7. seminar 14. mars Arild Jansen , AFIN
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Håndtere endringer i organisasjonen
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
CSM-RA Sikkerhetsvurderingsrapport
Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk
The Gains from International Trade
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Innovasjon i lokalarbeidet
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
3. Organisasjonsstruktur
Grunntanke - organisasjonsforståelser
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
ALL vectors have two components (x and y)
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
Karin Rydving Universitetsbiblioteket i Bergen
Utskrift av presentasjonen:

“MYKE” OG “HARDE” ORGANISASJONER Arild Wæraas Handelshøyskolen, NMBU

ORGANISASJONSGJØRING RASJONALITET IDENTITET HIERARKI ORGANISASJONSGJØRING

ORGANISASJON: IKKE ORGANISASJON: Byråkrati: “Empowered, like a real person, to conduct business in its own name, acquire assets, employ workers, pay taxes, and go to court to assert its rights and defend its actions“ (Joel Bakan, The Corporation)

HVA ER “ORGANISATORISKE” BYGGESTENER? PERFORMANCE MANAGEMENT RISK MANAGEMENT RESULTATSTYRING BENCHMARKING STRATEGIER ÅRSMELDINGER BRANDING STRATEGISK HR

…Hva man oppfatter seg selv som “No one is now surprised if a baby-sitting cooperative among some parents, or a religious congregation, or an elementary school, is found to have an organizational structure, with officers, committees, goals, annual reports, and the like” (Meyer et al., 2006, p. 46). …kan gi ”harde” organisasjonsverdier effektivitet, produksjon, resultater, målorientering,ansvarlighet, uavhengighet, m.m.

Mot et rasjonalitetens jernbur? Eller? Motvirkes av: 1. Oppmyking av organisasjoner (desentralisering av makt, midlertidige organisasjonsformer, teamorganisering) 2. Global utbredelse av omdømme- og merkevarebygging

Den “MYKE” dimensjonen ved omdømme- og merkevarebygging

Den “harde” dimensjonen ved omdømme- og merkevarebygging Profesjonalisering av kommunikasjon Kontroll over budskap Homogenisering av budskap DISIPLINERING? NORMATIV KONTROLL? “HARD” HR

Hvilke verdier vises frem i praksis? “Harde” eller “myke”? Studie 1: Direktorater og tilsyn i 11 OECD-land 144 verdier og 25 verdigrunnlag fra skatteetater, riksrevisjoner, mattilsyn og miljøvernmyndigheter Etatene er: a) Utsatt for kritikk: Effektiviteten uteblir! b) Kontrollerende og regulerende organer

“Myke” verdier dominerer “Åpen, raus, engasjert” “Toleranse” “Inkluderende, høflig, respektfull, sensitiv” “Åpenhet, pålitelighet, omsorg”

Studie 2: Amerikanske føderale “agencies” 394 verdier og 75 føderale enheter (omfatter både ordinære forvaltningsenheter og tilsyn) Mest populære verdier (33%): Ærlighet, omsorg, lyttende, respekt, integritet, kundeorientering, behovsorientering, mennesker, familie, inkludering, responderende, osv. Nest mest populære verdier (25%): effektivitet, resultatorientering, forretningsorientert, fremragenhet, uavhengighet, osv

Når begynte “myke” verdier å bli dominerende? STILLINGSANNONSER, 1950-2015: Hvilke beskrivelser bruker organisasjoner om seg selv? I hvilken grad, og evt. hvordan, endres beskrivelsene over tid? I hvilken grad varierer beskrivelsene mellom offentlige og private organisasjoner? Metode: 4 utgaver fra hvert femte år Datamateriale: 1367 annonser inneholder en selvpresentasjon, tilsammen over 3000 egenskaper er beskrevet, sortert i 20 kategorier

Egenskaper som blir mindre vanlige : Ledende Størst Konkurransedyktig Bedre enn andre Hardt arbeidende Hands-on I vektst Produserer gode resultater I verdensklasse Selger kvalitetsprodukter

Egenskaper som blir mer vanlige : “service-orientert”, “bidrar til samfunnet”, “visjonær”, “respekterer andre”, “kundeorientert, “tilbyr et hyggelig arbeidsmiljø”, “solidarisk”, spennende arbeidsplass”

Ulike typer organisasjoner

PARADOKSER Offentlige organisasjoner er mer ivrige til å presentere seg selv som “myke” enn private org., til tross for at det er de private som opererer mest i et marked Organisasjoner som presenterer seg som “myke”, bruker sannsynligvis “harde” HR-systemer for å implementere myke verdier En “myk” identitet vises utad, til tross for mer bruk av “hard” styring