OM BRUK AV LÆRINGSUTBYTTEBESKRIVELSER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
RFF årskonferansen 2012 Henvisningen av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF.
IMPLEMENTERING AV DET NASJONALE KVALFIKASJONSRAMMEVERKET – HVA ER UNIVERSITETS- OG HØGSKOLEPEDAGOGENES ROLLE? Norsk nettverk for universitets- og høgskolepedagogikk.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Seminar om nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning – internt seminar UiT h Førsteamanuensis Marit Allern, ILP, HSL-FAK.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
1 Kan kvalifikasjonsrammeverket bidra til mer/økt/bedre/dypere læring? Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk.
Multimodal literacy ”Tekst og kontekst”
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
1 Kvalifikasjonsrammeverket ” Kan kvalifikasjonsrammeverket bidra til mer/bedre/dypere læring?” Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
On your smartphone, please either locate and bookmark in your browser orhttp://kahoot.it download the Kahoot-app from your app shop (Google.
Erin Nordal Studentsentrert læring + utdanningskvalitet = sant Vi flyttar fram positionerna! UKÄ-konferens 2015 Stockholm 24. November.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Pedagogiske smakebiter 6. sept Sitat: According to most studies, people`s number one fear is public speaking. Number two is death. Death i number.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
On your smartphone, please either download the Kahoot-app from your app shop (Google play, App-store,...) or locate and bookmark in your.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
2-IT Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Letizia Jaccheri (inst.leder) Trond Aalberg (SPR) Guttorm Sindre.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
SoMe – dei nye privatarkiva?
the Entrepreneurial Skills Pass
Effektiv undervisning
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Jan Frich, professor/prosjektleder Det medisinske fakultet, UiO
Kvalifikasjonsrammeverket
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Lecture 29.
Citation and reference tools for your master thesis
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Læringsutbytte frå eit studentperspektiv
Økonomiske forutsetninger
Using nursery rhymes and songs
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Formål og vurdering i høyere utdanning
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Kvalifikasjonsrammeverk og karakterskala: sammenheng eller motsetning?
National Academies Northstar Summer Institute
Vaccine Delivery in Developing Countries
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Utskrift av presentasjonen:

OM BRUK AV LÆRINGSUTBYTTEBESKRIVELSER «Samspill mellom undervisning og vurdering» Undervisningsforum ved Institutt for statsvitenskap 12. januar 2017 Arne Skodvin Faglig enhet for universitetspedagogikk

Læringsutbytte A learning outcome is a written statement of what the successful student/learner is expected to be able to do at the end of the module/course unit or qualification. The key aspect … is the desire for more precision and consideration as to what exactly a learner acquires in terms of knowledge and/or skills when they successfully complete a period of learning. (Stephen Adam, after having reviewed a number of different definitions)

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner for høyere utdanning Kunnskapsdepartementet (20. mars 2009) Læringsutbyttebeskrivelser tre kategorier kunnskaper ferdigheter generell kompetanse over tre sykluser bachelornivå masternivå ph.d.-nivå Implementert ved UiO ved utgangen av 2012

Noen kjennetegn ved læringsutbyttebeskrivelser Bruk av (aktive) verb i beskrivelser av didaktiske komponenter (mål, læringsaktiviteter, evaluering) e.g. - gjengi, definere, liste opp forklare, fortolke finne, velge, demonstrere undersøke, gjøre rede for, differensiere relatere, generalisere, trekke slutninger sammenligne, sette sammen, kritisere

Noen dilemmaer med læringsutbyttebeskrivelser Et indre forhold mellom et fag og beskrivelser av faget Faglige begreper kan bli definert, snakket om og forstått på forskjellige måter innen ulike fag Kan et felles overordnet rammeverk favne distinkt ulike fagområder? Hvem kan vurdere faglige begrepers epistemologiske gyldighet innen et fag?

Andre perspektiver på læringsutbyttebeskrivelser Kvalifikasjonsrammeverket skal ikke endre det faglige innholdet, men formidlingen av det faglige innholdet Kvalifikasjonsrammeverket behøver ikke harmonisere utdanningene, men kan vise hvordan utdanninger er ulike Kvalifikasjonsrammeverket kan brukes som et verktøy til å forbedre studiebeskrivelsene Kvalifikasjonsrammeverket kan bidra til tydeligere kommunikasjon av forventinger til kandidatene

Noen praktiske tips Bruk matrisen over læringsutbyttebeskrivelser som en tankemodell for formulering av læringsmål Start gjerne med en gjennomtenkning av hvilke akademiske ferdigheter det forventes at studentene skal demonstrere etter gjennomført studium. Formuler først læringsutbyttebeskrivelser for hele ‘søylen’. Legg vekt på at det kan skapes indre sammenhenger mellom forventninger, læringsaktiviteter og vurderingsordninger i planen (”constructive alignment”) Sjekk deretter på hvilke måter de ulike emnene kan bidrar til disse læringsutbyttebeskrivelsene Under implementering kan det legges vekt på: bredde mht læringsmål utfordringer mht kravnivå gyldighet mht til faglig kontekst

Bloom et al. revisited Læringsutbyttebeskrivelsene i matrisen er åpenbart inspirert av Blooms «taxonomies of educational objectives» Den mest siterte og minst leste publikasjon i pedagogikkkens historie? “That more individuals would learn of the framework from its description in textbooks, than by reading the original, was an unanticipated development. For many users, this resulted in encountering problems that were explained in the book itself.” (Kridel, 2000: 72.)

(forts.) ”The major purpose in constructing a taxonomy of educational objectives is to facilitate communication.” (Bloom, 1956, 10.) ”… a test problem could require a very complex type of problem solving behavior if it is a new situation, while it may require little more than a simple kind of recall if the individual has had previous learning experiences in which this very problem was analyzed and discussed. This suggests that, in general, test material can only be satisfactorily classified when the content in which the test problems were used is known or assumed.” (Bloom, 1956, 21.)

Noen henvisninger Adam, S. An introduction to learning outcomes. Filformat: PDF/Adobe Acrobat - www.bologna.msmt.cz/?id=Adam_IH_LP Biggs, J. (1999) Teaching for Quality Learning at University: What the Student Does. Buckingham: Society for Research in Higher Education and Open University Press. Bloom, B. S. (Ed.) (1956) Taxonomy of Educational Objectives. The Classification of Educational Goals. Handbook I: Cognitive Domain. New York: David McKay Company, Inc. Kridel, C. (Ed.) (2000) Books of the Century Catalog. University of South Carolina: The Museum of Education. Skodvin, A., Handal, G., Lycke, K. H. & Solbrekke, T. D. (2012) Føyelige eller ubøyelige? Universitetspedagogers rolle i implementering av nasjonalt kvalifikasjonsverk. UNIPED, 35, 2, 18-31.