Brukere med psykiske lidelser som kommunalt ansatte opplever særlig ressurskrevende - samhandling og organisering En spørreskjemaundersøkelse i 67 kommuner og intervjuundersøkelse i 10 kommuner gjennomført september 2006 – mars 2007 av SINTEF Helse
Ressurskrevende brukere 403 voksne brukere er registrert i studien Vansker i dagliglivet er den viktigste faktoren for om brukerne oppleves ressurskrevende, og tjenesteyternes hovedutfordring er å yte nok og god nok hjelp i hverdagen
Tjenestetilbudet 28 % av voksne brukere har døgnkontinuerlig tilbud De øvrige 72 % får 9,6 - 15 timer/ uke tils. fra hjemmesykepleie, hjemmehjelp og ansatte i psykisk helsearbeid For 49 % angis tilbudet tilfredsstillende For 47 % mindre eller ikke tilfredsstillende
Hva mangler? Egnet bolig og oppfølging i bolig er en vesenlig mangel for mange brukere: - 16 % mangler bolig - mange mangler oppfølging i bolig Arbeids-, skole-, aktivitets-, fritidstilbud: - 31 % mangler støttekontakt - 23 % mangler aktivitetstilbud
Viktige faktorer for gode tjenester Samarbeid med bruker - ”å komme i posisjon til å hjelpe” Kapasitet i kommunale tjenester Kompetanse i kommunale tjenester Organisering av psykisk helsearbeid Samarbeid internt i kommunen Samarbeid med spesialisthelsetjenesten
Innspill til gode modeller Tydeliggjøre fagfeltet psykisk helsearbeid Inkludere brukerperspektiv og –kunnskap Inkludere ulike kunnskapstradisjoner Utvikle relasjonskompetanse og kompetanse i psykisk helsearbeid Vektlegge tverrfaglig samarbeid Vektlegge organisering og ledelse
Samarbeid mellom kommune og spesialisthelsetjeneste Samtidighet og felles ansvar Likeverd og respekt Gode samarbeidsavtaler Samarbeidet forankres i ledelsen