Kostnader til grunnskoleopplæring for voksne Kartlegging av spesialundervisning og ordinær grunnskoleopplæring. Landstall og dypdykk i ni kommuner
Færre lærertimer i landet
Færre med spesialundervisning – like mange med grunnskoleundervisning
Utgiftene til grunnskoleunder-visning har blitt redusert Nettoutgiftene tilsvarer trolig utgiftene til grunnnskoleundervisning for voksne og spesialundervisning
Tilbudet best utbygd i store kommuner (1)
Tilbudet best utbygd i store kommuner (2)
Konklusjoner landet De samlede utgiftene til voksenopplæring er stabile På fire år har statlige tilskudd til norsk/samfunnskunnskap økt med 35 prosent og mer enn utgiftene til voksenopplæring Kommunenes bidrag til voksenopplæring blir redusert Kommunene bruker rundt 500 millioner kroner på grunnskoleundervisning for voksne Færre lærertimer til spesial- og grunnskoleundervisning Færre deltakere med spesialundervising Færre med spesialundervisning Stabilt antall med grunnskoleundervisning Tilbudet best utbygd i store kommuner Høyest andel kommuner med tilbud Flest timer undervisning per innbygger 20-66 år
De største kommunene bruker mest (1)
De største kommunene bruker mest (2) Tilsvarende andel for landet er på 0,24 prosent, gitt at det er balanse mellom inntekter og utgifter Antakelige noe høyt for hamar, som kanskje har undervisning for andre kommuner
Konklusjoner ni kommuner Spesialundervisning og grunnskole En femtedel av utgiftene til voksenopplæring En kvart prosent av kommunes utgifter De største kommunene vs de små Bruker mest per innbygger Har et differensiert tilbud og en aktiv holdning Stavanger skiller seg ut med det klart mest utbygde tilbudet og bevisst valgt å øke lærertimene og redusere antall deltakere