Innføring av ny liturgi. Bruk av kirkebyggene. Kirkeordning 2020.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Demokratireformen i Den norske kirke - Hæ??. Demokratireformen Demokratireformen har som målsetting at flere av medlemmene engasjeres i kirken. Kirkens.
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Erfaring med lokal ledelse og menighetsutvikling
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Viktige lover og regler
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
130206jpj.
Menighetsrådet som styringsorgan
Formelt interkommunalt samarbeid
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
« KUNNSKAP HJELPER BRIKKENE Å FALLE PÅ PLASS » VELKOMMEN SOM RÅDSMEDLEM I DEN NORSKE KIRKE Valgt til å styre, Del 1.
Universitetet i Tromsø
Krumspring - demokrati Saksbehandling (historikk) Vurderingsdel Juridiske forhold 1.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Norges største gruppearbeid -høring om Gjønnes-utvalgets innstilling om stat og kirke.
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
Vergemålslovgivningen  I dag:  Lov om vergemål for umyndige ( omfatter også hjelpevergemål for voksne )  Lov om umyndiggjøring.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
EN BEDRE ORGANISERT KIRKE ? Respons og innspill til høringsprosessen
"Etter Kirkemøtet - Muligheter for en felles arbeidsgiverpolitikk" KAs Landsråd
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
PRIORITERTE VIRKEMIDLER PÅ KORT SIKT Posten for undervisning, diakoni og kirkemusikk justeres i revidert nasjonalbudsjett opp med 50 millioner. Innlemme.
Kurs for valgfunksjonærer
Kirkebygget og biskopens oppgaver Presentasjon under kurs for kirkelige fellesråd 2016 Agder og Telemark bispedømme.
Kurs for nye menighetsråd MENIGHETSRÅDET SOM STYRINGSORGAN Valgt til å lede Menighetsrådets oppgaver og ansvar.
VELKOMMEN SOM RÅDSMEDLEM I DEN LOKALE KIRKE En kort innføring med vekt på arbeidet i kirkelig fellesråd.
Aktuelle tema Taushetsplikt Frivilliges avtale m/menigheten.
Kirkelige strukturer Fagforbundet Møre og Romsdal Sindre S Kulø Nestleder Fagforbundet TeoLOgene.
AKTUELLE VIRKEMIDLER FOR Å SKAPE EN HELHETLIG KIRKEORGANISASJON FOR DEN NORSKE KIRKE AUGUST 2015 FOREDRAG AV DIREKTØR I KIRKERÅDET JENS-PETTER JOHNSEN.
Kurs for nye menighetsråd MENIGHETSRÅDET SOM STYRINGSORGAN Valgt til å lede Menighetsrådets oppgaver og ansvar.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Ulike ledelsesmodeller – utfordringer vedr. strategiarbeid Rektorskolen, desember 2007 v/ Jørn Wroldsen.
Kredittinstitusjoner i krise Sjur Swensen Ellingsæter, stipendiat ved Institutt for privatrett.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
KIRKEASYL Asbjørn Finnbakk Rådgiver diakoni Stavanger bispedømmeråd.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Menighetsrådets oppgaver og ansvar
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Norges største gruppearbeid
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Eksempel fra Randaberg menighet
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Norges Musikkhøgskole
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
Kirkeordning for Den norske kirke
Samlivsdebatten i Den norske kirke
Menighetens plass i Indre østfold fellesrådsområde
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Menighetsrådets oppgaver og ansvar
Utskrift av presentasjonen:

Innføring av ny liturgi. Bruk av kirkebyggene. Kirkeordning 2020.

Innføring av ny liturgi i soknet Kirkeloven § 11 første ledd. Menighetsmøtets oppgaver. Menighetsmøtet avgjør saker om innføring av ny, godkjent salmebok og liturgi og andre saker som etter bestemmelse av Kongen eller departementet overlates til menighetsmøtets avgjørelse. Ny bestemmelse fra 01.01.2017: Menighetsmøtet avgjør saker om innføring av gudstjenestelige bøker i kirken og andre saker som etter bestemmelse av Kirkemøtet overlates til menighetsmøtets avgjørelse.

Innføring av ny liturgi i soknet Prop. 55 L (Endringer i Kirkeloven) «Første ledd er språklig endret slik at formuleringene om menighetsmøtets avgjørelsesmyndighet ved innføring av ny liturgi mv. er justert i samsvar med ordlyden i § 24 annet ledd annet punktum. Med «gudstjenstlige bøker» menes det samme som den tidligere formuleringen «godkjent salmebok og liturgi». Formålet med endringen i paragrafens første ledd er å klargjøre at menighetsmøtets myndighet er begrenset til å gjelde innføring av slike liturgiske ordninger og bøker som Kirkemøtet til enhver tid har godkjent for bruk i menighetene.» «Det videreføres også at Kirkemøtet, på grunnlag av sin rolle som trossamfunnet Den norske kirkes øverste representative organ, skal fastsette alle gudstjenstlige bøker i kirken. Kirkemøtet har myndighet til å fastsette liturgier for gudstjenester og kirkelige handlinger, …»

Innføring av ny liturgi i soknet Kirkemøtet vedtar nye liturgier, og et slikt vedtak kan ikke overprøves av et menighetsmøte. Liturgidommen Rt. 1987 s. 473: «Det denne sak gjelder, er om Stortinget kan gi en regel om at innføring av en ny, godkjent liturgi skal avgjøres av menighetsmøtet. En slik regel ville frata Kongen kompetansen til å gi bestemmelser om iverksettingen. Dette må anses som en sterk begrensning av Kongens myndighet, og det innenfor kjerneområdet for Kongens prerogativ etter Grunnlovens § 16.» Prinsippene i kirkeloven § 11 første ledd endres ikke fra 01.01.2017.

Innføring av ny liturgi i soknet Når avgjør menighetsmøtet saker om innføring av ny, godkjent liturgi? Hvis det skal gjøres et valg mellom flere alternativer, har menighetsmøtet vedtaksmyndighet: Når liturgien er helt ny, foreligger det ikke et slikt valg. Dersom eksisterende liturgi kan erstattes med en ny, foreligger det et slikt valg. Om det foreligger et slikt valg vil fremgå av oversendelsen fra Kirkerådet.

Bruk av kirkebyggene til vigsel av likekjønnede Regler for bruk av kirkene Fastsatt av Kirkemøtet 15. april 2015. «Reglene gjelder for bruk av de vigslede kirkerom utenom de forordnede gudstjenester og kirkelige handlinger.» Vigsel av likekjønnede vil bli en slik «kirkelig handling».

Bruk av kirkebyggene til vigsel av likekjønnede § 4. Generelle bestemmelser Kirkens formål er bestemmende for avgjørelser om bruk av kirken, jf. § 1. Bruken av kirken er underlagt biskopens tilsynsmyndighet. § 1. Formål Kirken er vigslet til bruk for gudstjenester og kirkelige handlinger og skal gjennom sin bruk tjene til Guds ære og menighetens oppbyggelse. Gjennom forkynnelse av Guds ord, forvaltning av sakramentene og annen kirkelig virksomhet, er kirken det sentrale samlingssted for menighetens gudstjenestlige og religiøse liv.

Bruk av kirkebyggene til vigsel av likekjønnede Kapittel 3. Menighetsrådets utlån av kirken § 7. Utlån til medlemmer av Den norske kirke Til medlemmer av Den norske kirke kan menighetsrådet låne ut kirken til a) gudstjenester,… § 8. Utlån til andre enn medlemmer av Den norske kirke Menighetsrådet kan låne ut kirken til medlemmer av andre kristne trossamfunn enn Den norske kirke til formål som nevnt i § 7,…

Bruk av kirkebyggene til vigsel av likekjønnede Kapittel 4. Prestens bruk av kirken § 12. Menighetsprestens bruk av kirken I tillegg til forordnede gudstjenester og kirkelige handlinger kan presten bruke kirkene i de sokn som presten har som tjenestested (særskilt arbeidsområde) til ekstraordinære gudstjenester, foredrag og andre arrangementer som fremmer menighetenes oppbyggelse. § 13. Tilsyn Menighetsrådet kan bringe prestens disposisjoner etter § 12 inn for biskopen, jf. § 4 annet ledd.

Bruk av kirkebyggene til vigsel av likekjønnede Kapittel 5. Forholdet mellom menighetsråd og prest § 15 tredje og fjerde ledd: Presten har fortrinnsrett til bruk av kirken til gudstjenester, vigsler og begravelser. Dersom det oppstår tvil om forholdet mellom henholdsvis prestens bruk og menighetsrådets bruk eller utlån av kirken, avgjør biskopen spørsmålet.

Bruk av kirkebyggene til vigsel av likekjønnede Kirkemøtet 2014: « Kirkemøtet viser til den enstemmige delen av uttalelsen fra Bispemøtet og gir sin tilslutning til denne. Kirkemøtet erkjenner at uenigheten om vigsel av likekjønnede par angår et vesentlig læremessig spørsmål for en luthersk kirke, nemlig forståelsen av ekteskapet. Det handler ikke om ulikt syn på menneskets verd. Kirkemøtet vil uttrykke at uenigheten ikke er av en slik karakter at det gudstjenestelige og sakramentale fellesskapet i Den norske kirke må brytes.» Vedtatt med 114 stemmer. 116 stemmeberettigede.

Bruk av kirkebyggene til vigsel av likekjønnede Det er to formelt likeverdige syn på vigsel av likekjønnede i Den norske kirke: Det vil ikke være grunnlag for at menighetsrådet kan stanse utlån/utleie/bruk av kirken i soknet til vigsel av likekjønnede med begrunnelse i sitt teologiske syn på slik vigsel. Likekjønnet vigsel er ikke et læreavvik som kan begrunne avslag eller hindre bruk av kirken til vigselshandlingen. § 1. Formål Kirken er vigslet til bruk for gudstjenester og kirkelige handlinger og skal gjennom sin bruk tjene til Guds ære og menighetens oppbyggelse. Gjennom forkynnelse av Guds ord, forvaltning av sakramentene og annen kirkelig virksomhet, er kirken det sentrale samlingssted for menighetens gudstjenestlige og religiøse liv. § 4. Generelle bestemmelser Kirkens formål er bestemmende for avgjørelser om bruk av kirken, jf. § 1. Bruken av kirken er underlagt biskopens tilsynsmyndighet.

Veivalg for fremtidig kirkeordning Kirkemøtet 2016 gjorde vedtak om veivalg for fremtidig kirkeordning: Kirkemøtet går som et neste trinn i utviklingen av kirkeordningen inn for en samordnet arbeidsgiverorganisering med utgangspunkt i modell C, hvor arbeidsgiveransvaret videreføres som delt mellom biskop/bispedømmeråd og fellesråd, men samordnes ved en enhetlig, lokal ledelse. Kirkemøtet fastholder målsetningen om et felles arbeidsgiveransvar i et senere trinn i utviklingen av kirkeordningen, uten å ta stilling til hvilket nivå dette skal være på.

Veivalg for fremtidig kirkeordning Føringer som gis uavhengig av modellvalg: Det er et mål å redusere ressurser som brukes på administrasjon på alle nivå, til fordel for lokal aktivitet som nærer det kristelige liv i soknet. Soknet skal fortsatt være den grunnleggende enhet i Den norske kirke og ha status som selvstendig rettssubjekt som i dag. Ordningen med to organer for soknet skal videreføres. Daglig ledelse av menighetsrådets virksomhet skal være regelfestet. Soknepresten kan, men må ikke, være daglig leder med et administrativt ansvar. Daglig leder bør ha en kirkefaglig kompetanse. Bispedømmet opprettholdes som regionalt forvaltningsnivå, og bispedømmerådet opprettholdes som et demokratisk valgt organ. Biskopens uavhengighet i den kirkelige strukturen skal sikres.

Veivalg for fremtidig kirkeordning Kirkemøtet understreker at: Menighetsrådets rolle ved tilsetting av alle stillinger styrkes. Myndighet delegeres til soknets organer for å muliggjøre felles daglig ledelse for virksomheten i soknet. Ordningen med fellesorgan for soknene bør videreføres på kommunenivå. Det stimuleres til dannelse av interkommunale fellesråd der forholdene ligger til rette for det. Oppgavefordelingen mellom fellesrådene og menighetsrådene endres slik at menighetsrådenes innflytelse styrkes. Menighetsrådenes virksomhetsansvar tydeliggjøres. Fellesrådene skal fremstå som organer som støtter opp om menighetsrådene. Menighetsrådet og fellesrådet må ha anledning til å avtale at de kan overlate oppgaver til hverandre. Prestene skal fortsatt være ansatt i rettssubjektet Den norske kirke med biskopen/bispedømmerådet som arbeidsgiverorgan, mens fellesrådet beholder arbeidsgiveransvaret for de som er ansatt i soknet. Det åpnes for forsøk med overføring av arbeidsgiverfunksjoner til soknets organer der forholdene ligger til rette for det.

Veivalg for fremtidig kirkeordning Biskopens tilsynsfunksjon må utvikles og tydeliggjøres både overfor prester og andre vigslede medarbeidere. Biskopens virkemidler i dag videreføres og videreutvikles. Biskopen skal fortsatt være øverste leder av prestetjenesten i bispedømmet. Biskopen skal ha et helhetlig ansvar for prester og andre vigslede medarbeideres kompetanseutvikling. All virksomhet i soknet inkluderes i styrings- og ledelsesansvaret for soknets organer, og det etableres ordninger for daglig ledelse som også inkluderer prestetjenesten. Arbeidsgiverfunksjoner fra soknets organer og fra biskop og bispedømmeråd ivaretas ved delegasjon av en daglig leder felles for de som arbeider i soknet. Det etableres en hovedmodell som gir ryddige og forutsigbare rammer for de ansatte, hvor det innenfor gitte rammer åpnes opp for fleksible løsninger. Det åpnes for forsøk med lokale og regionale variasjoner i organiseringen, innen gitte rammer.