Www.riktigantibiotika.no RIKTIGERE ANTIBIOTIKABRUK I KOMMUNENE Et kvalitetsforbedringsprosjekt i allmennpraksis.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Postoperative infeksjoner hos levende givere av nyre
Urinveisinfeksjoner hos barn Ulf Wike Ljungblad Barnesenteret SiV Tønsberg.
Utprøvende behandling med Caphosol-munnskyll ved mucositt, etter høydose methotrexate Ved Stine Næss, sykepleier ved Oslo Universitets sykehus (OUS)-Radiumhospitalet,
RUS – MER ENN BARE ”ØDELAGTE” NARKOMANE OG GAMLE ALKOHOLIKERE
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Sølvi Lappegard Prosjektleder for intravenøsprosjektet i Buskerud
Diagnose, behandling og kontroll
Forebygging av akutt ukomplisert cystitt
Skal vi bry oss om Mycoplasma genitalium-infeksjoner? Preben Aavitsland Smitteverndagene 2008 Oslo, 5. juni 2008.
Overvåking av infeksjoner og antibiotikabruk i sykehjem
Hva er en artikkel?.
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Praktisk forbedringsarbeid ved Ringerike Sykehus HF
Kommunale sykehusplasser?
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Etikettebasert medisin
Utredning og behandling av urinveisinfeksjon i sykehjem Carl-Fredrik Bassøe Overlege, Professor Dr. med. Dr. polit. Spesialist i indremedisin og hematologi.
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Aggression Replacement Training
PROGRAM - Infeksjonssykdommer i allmennpraksis.
Fire gode vaner som gir effektiv klinisk kommunikasjon
Mobilt røntgen
Antibiotikaresistens nasjonalt og globalt
Ellinor Bakke Aasen Prosjektet Startet som et kompetansehevingsprosjekt i 2009 etter idè fra Lisbeth Østby i Telemark. Finansiering fra Helsedirektoratet,
HVORDAN KAN MÅLINGER BIDRA TIL FORBEDRING?
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
Hvordan-hva-hvorfor-hvem? Delirium - akutt forvirring, ett varsel på akutt sykdom, med fokus på den eldre pasienten Sykepleier Anette Halseth Carlmar,
IV 1107 Urinveisinfeksjoner hos eldre Forslag til prosedyre for Norsk Geriatrisk Forening Inger Vandvik Ullevål Universitetssykehus.
EPDS Erfaringsdeling. Edinburgh Postnatal Depression Scale Utviklet i 1987, for å oppdage depressive symptomer hos kvinner som nylig har fått barn. Studier.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Sengepost Inn, over og ut Avdeling for kliniske systemer.
Akutte sykehusinnleggelser av sykehjemsbeboere - dødsfall innen 48 timer - en prospektiv undersøkelse Sebastian von Hofacker Paal Naalsund Grethe Iversen.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Forberedende samtaler
RIKTIGERE ANTIBIOTIKABRUK I KOMMUNENE Et kvalitetsforbedringsprosjekt i allmennpraksis.
Presentasjon for RIKTIG ANTIBIOTIKABRUK I KOMMUNEN-RAK 2016
Laboratoriebruk ved diabetes. Kan vi stole på resultatene
FoU-avd, Haukeland Universitetssykehus
Tverrfaglige og yrkesrettede oppgaver Vanskelige situasjoner
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Intravenøs behandling i sykehjem og KAD
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
NSF-FSR lederseminar
Enkel brukerveiledning
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
NY SPESIALISTUTDANNING ALLMENNMEDISIN Fra ALU-MØTE
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
RIKTIGERE ANTIBIOTIKABRUK I KOMMUNENE Et kvalitetsforbedringsprosjekt i allmennpraksis GRUPPEMØTE 2.
RIKTIGERE ANTIBIOTIKABRUK I KOMMUNENE Et kvalitetsforbedringsprosjekt i allmennpraksis GRUPPEMØTE 3.
RIKTIGERE ANTIBIOTIKABRUK I KOMMUNENE Et kvalitetsforbedringsprosjekt i allmennpraksis GRUPPEMØTE 1.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

www.riktigantibiotika.no RIKTIGERE ANTIBIOTIKABRUK I KOMMUNENE Et kvalitetsforbedringsprosjekt i allmennpraksis

GRUPPEMØTE 3: DAGENS AGENDA 1. Innlogging på e-portal 2. Det viktigste fra nettkurset 3. Powerpoint-presentasjon 4. Gjennomgang av endringsrapport 5. Arbeide med oppgaver 6. Diskusjon i plenum 7. Fyll ut presensliste

AGENDA: INNLOGGING PÅ ePortalen Gå inn på eportal.skilnet.no Brukernavn – epostadresse Glemt passord? - ikke noe problem, du får tilsendt nytt! Kryss av på "jeg har fullført e-læring 3” hvis fullført Gå inn på "Arbeidsark 3“ Her finner du oppgavene som skal løses på slutten av møtet

AGENDA: E-LÆRINGSMODUL 3 Et utvalg av læringsmålene i modulen: Beskrive de viktigste symptomene ved akutt cystitt Angi rett behandling Angi forebyggende behandling Kjenne til fordeler og ulemper ved peroral antibiotikabehandling ved akne Kjenne til riktig behandling av erythema migrans Kjenne til indikasjon for prøvetaking mtp M. genitalium-infeksjon Kjenne til fordelene og begrensningene ved smalspektret antibiotika Runde rundt bordet: Hva av det som er presentert er kontroversielt i forhold til din praksis? I denne powerpointpresentasjonen repeteres en del av innholdet i e-læringsmodul 3, og det legges opp til gruppediskusjon. Pass på å ikke bruke all tid på denne diskusjonen; det må være tilstrekkelig tid til å gjennomgå endringsrapportene.

AGENDA: POWERPOINTPRESENTASJON Urinveisinfeksjoner, hudinfeksjoner og andre infeksjoner i allmennpraksis

UKOMPLISERT CYSTITT Voksne, ikke-gravide kvinner, 95 % av UVI-er Utgjør 3-4% av konsultasjoner i allmennpraksis Klassiske symptomer: dysuri, pollakisuri, afebril og god AT Ved klassiske symptomer: prøvetaking har liten verdi Hvordan håndterer dere dette? Resept pr telefon? Resept etter positiv stix, uten konsultasjon? Hvor går grensen, og hvorfor?

UKOMPLISERT CYSTITT Behandling i 3 dager: Selexid 200 mg x3, Trimetoprim 300 mg x1/160 mg x 2 eller Furadantin 50 mg x3 Hvordan håndterer dere dette? Et «yndlingspreparat»? Er det mulig å alternere mellom preparatene?

UKOMPLISERT CYSTITT NSAID vs antibiotika Fordel NSAID: Redusert antibiotikabruk: 94 vs 283 kurer Sjeldnere residiv av UVI (14 vs 27) Fordel antibiotika: Halvert symptombyrde tidlig i forløpet (Lik symptombyrde på dag 7) Sjeldnere pyelonefritt (1 vs 5, men ikke statistisk signifikant) Er det noe å hente her? Hva tror dere pasientene vil mene?

UKOMPLISERT CYSTITT Vent-og-se-resept vs umiddelbar antibiotika 60% ble friske uten antibiotika God symptomkontroll, ingen komplikasjoner Er det noe å hente her? Hva tror dere pasientene vil mene?

ASYMPTOMATISK BAKTERIURI Sykehjem – svær overbehandling Utfordring: Initieres ofte av sykepleiere på grunn av uspesifikke symptomer som uro og forvirring eller pga økt lukt Over halvparten av kvinner på sykehjem har bakteriuri Egne erfaringer fra sykehjem? Forbedringspotensiale?

FOREBYGGENDE BEHANDLING Effekt av metenaminhippurat (Hiprex) mot residiverende uvi? Har vært brukt i mange år, men dårlig dokumentasjon av effekt Ny ASP-studie (Linda Rui, S. Gjelstad) tyder på en stor og signifikant effekt hos kvinner 50-80 år, en reduksjon på ca 50% i antall nye kurer Egne erfaringer? Er det overforbruk eller underforbruk av Hiprex?

AKNE Økende legesøkning og antibiotikabruk Potensiale for stor økning av pasienter som tilfredsstiller kriterier for antibiotikabehandling Gjennomsnittlig behandlingslengde i virkelighetens verden overstiger anbefalt maksimal behandlingslengde Egne erfaringer? Tidligere henvisning til hudlege for isotretinoin?

ERYTEMA MIGRANS Klinisk diagnose Varierende utbredelse i landet Førstevalg: fenoksymetylpenicillin Ikke forebyggende behandling ved flåttbitt Egne erfaringer? Lokale tradisjoner ved behandling?

MYCOPLASMA GENITALIUM «Ny diagnose» Mange usikkerhetsmomenter, jmf Utposten-artikkelen Laboratorier kan la den inngå i standardpakke Egne erfaringer med resistens/behandlingssvikt? Vanskelig å la være å undersøke?

ANTIBIOTIKAVALG: FENOKSYMETYLPENICILLIN Førstevalg ved en rekke tilstander God sirkel: fordi vi bruker den, kan vi bruke den Egne erfaringer? Når velges fenoksymetylpenicillin bort, og hvorfor?

ANTIBIOTIKAVALG: PENICILLINALLERGI 10% tror de er allergisk, 1% er allergisk Egne erfaringer? Hvordan registreres CAVE i journalen? Forbedringspotensiale?

AGENDA: GJENNOMGANG AV ENDRINGSRAPPORT Denne delen bør utføres i mindre grupper på tre- fire kolleger. Vi anbefaler at dere benytter triade- modellen: hver deltager har ulike roller/oppgaver (som skal rullere etter tur) som ivaretar tre ulike perspektiv på kommunikasjonen: 1 «forteller» som legger fram sin rapport til… 1 «intervjuer/kritisk venn» (som kan komme med oppklarende spørsmål) 1-2 «observatører» (som etter at forteller/intervjuer har avsluttet samtalen, skal referere og oppsummere innholdet

AGENDA: GJENNOMGANG AV ENDRINGSRAPPORT Denne delen bør utføres i mindre grupper på tre- fire kolleger. Vi anbefaler at dere benytter triade- modellen: hver deltager har ulike roller/oppgaver (som skal rullere etter tur) som ivaretar tre ulike perspektiv på kommunikasjonen: 1 «forteller» som legger fram sin rapport til… 1 «intervjuer/kritisk venn» (som kan komme med oppklarende spørsmål) 1-2 «observatører» (som etter at forteller/intervjuer har avsluttet samtalen, skal referere og oppsummere innholdet

AGENDA Bruk kompendiet og gjennomfør de siste punktene: 5. Arbeide med oppgaver/arbeidsark i e-portalen 6. Diskusjon i plenum 7. Fyll ut presensliste