Endringar i barnehageloven og rettleiar for spesialundervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning - rettigheter og plikter
Advertisements

Fra bekymring til handling
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Spesialpedagogisk hjelp til barn i førskolealder
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Syke elever, veivalg og koordinering av tjenester
Fylkesmannen i Telemark Framtidens barnehage En god barndom varer hele livet Barnehagen er første skritt på den veien som heter livslang læring En god.
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Ny barnehagelov og rammeplan
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Minoritetsspråklige barn i barnehagen – regelverk Presentasjon laget av Juridisk avdeling 2 (barnehage), Utdanningsdirektoratet, til bruk for fylkesmennene.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Barnehagekontoret Styrermøte Barnehagekontoret ”Øie-utvalgets innstilling”
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
innholdet i enkeltvedtak
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Alvorlig skolefravær.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Opplæringslova.
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
En inkluderende opplæring -med vekt på overgangen til videregående opplæring. BPA (Brukerstyrt personlig assistanse) som mulighet til aktiv deltakelse.
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Søking til skuleåret Opplæringsavdelinga, inntak og formidling Rådgjevarkonferansen 2014.
Spesialundervisning i vgo KPMG-rapport Forvaltningsrevisjon 2012 Overleveringsmøte
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Retten til nødvendig rådgivning. Forankring og Formål Opplæringslova § 9-2 «Elevane har rett til nødvendig rådgivning om utdanning, yrkestilod og yrkesval.
Fagseminar Inntaksforskriften Jorunn Dahle1 Informasjonsflyt mellom PP-kontora Gjeld søkarar med fortrinnsrett (1.februar) -Som har fått skoleplass.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
Regionsmøte hausten 2013 Samhandling mellom PPT og VGO 1. oktober 2013 Jorunn Dahle, Kari Volden og Hege Skarvøy.
Anita Holm Cirotzki – Loen 19. november 2015 Høyring om endring i barnehagelova Barn med særskilde behov.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
1 SPESIALPEDAGOGISK HJELP ENDRINGER I BARNEHAGELOVEN Samling for kommunene i Rogaland 18. oktober 2016.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Regionsmøte hausten 2013 Samhandling mellom PPT og VGO
Landsdelssamlinga for Statped og PPT i Nord Norge Ta ufordringen!
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
Spesialpedagogisk hjelp, tegnspråkopplæring m.m.
Samisk barnehagekonferanse i Karasjok
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Vurdering og klage på standpunkt
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Utdanningsprogram/programområde over 2 år
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Endringar i barnehageloven og rettleiar for spesialundervisning Samling for styrarar og pedagogiske leiarar i barnehagane 6.4.2016 PPT. NG

Kjelde Udir.no Her finn de svært mykje nyttig som de kan nytte internt i personalgruppa og i foreldresamarbeid.

Endringar 1. august 2016 vart reglane om rett til spesialpedagogisk hjelp og rett til tegnspråkopplæring for barn under opplæringspliktig alder flytta fra opplæringslova til barnehagelova. Dei nye reglane står i barnehageloven kapittel 5 A. Fleire av dei nye bestemmelsane er kun ei vidareføring av det som tidligare gjaldt etter opplæringslova, men det er også gjort nokre endringar frå det som gjaldt tidligare.  

Spesialpedagogisk hjelp Formålet med spesialpedagogisk hjelp er å gje tidleg hjelp og støtte i utvikling og læring av for eksempel språklege og sosiale dugleikar. Dette har nå vorte lovfesta i barnehageloven (§ 19 a andre ledd).

Sakkunnig vurdering Innhaldet i den sakkunnige vurderinga er endra. PPT skal nå også gjere ei vurdering av om barnet sine behov kan avhjelpast innan det ordinære barnehagetilbudet. Vurderinga skal være basert på omgjevnadene i barnehagen og det pedagogiske tilbodet. (§ 19 d andre ledd bokstav c).

Kommuna sitt ansvar Dersom eit barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp eller teiknspråkopplæring flyttar til ei ny kommune, gjeld vedtaket i den nye kommuna fram til det er fatta nytt vedtak (§ 19 e tredje ledd og § 19 h femte ledd).

Kompetanse- og organisasjonutvikling PP-tjenesten skal bistå barnehagene i arbeidet med kompetanse- og organisasjonsutvikling (§ 19 c andre ledd).

Barn med nedsett funksjonsevne Kommunens plikt til å tilrettelegge barnehagetilbudet for barn med nedsatt funksjonsevne er blitt lovfestet i barnehageloven (§ 19 g).

Teiknspråkopplæring Vilkårene for å ha rett til tegnspråkopplæring er endret. Det innebærer en styrking av retten til tegnspråkopplæring for barn under opplæringspliktig alder (§ 19 h).

Foreldrebetaling Tidligare hadde barn som mottek spesialpedagogisk hjelp eller teiknspråkopplæring i barnehage, rett til fritak i foreldrebetaling for barnehageplass. Da reglane om spesialpedagogisk hjelp og teiknspråkopplæring vart flytta frå opplæringslova til barnehagelova, vart fritaket i foreldrebetalinga fjerna.

Veilederen for spesialpedagogisk hjelp https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskilte-behov/spesialpedagogisk-hjelp/Spesialpedagogisk-hjelp/ Innhald: Retten til spesialpedagogisk hjelp, forvaltningsrettens betydning og fasene i saksgangen.

Nylige endringer i veilederen Endring 7. mars 2017 I punktet 5.1 har vi lagt til følgende tekst: I de tilfellene der foreldrene bor hver for seg er det tilstrekkelig at bostedsforelderen samtykker til at det settes i gang sakkyndig utredning. Når det gjelder samtykke til vedtak om å sette i gang spesialpedagogisk hjelp kreves det samtykke fra begge foreldre, selv om barnet bor fast bare hos den ene. Dette er avklart i brev fra Barne, likestillings, - og inkluderingsdepartementet til Kunnskapsdepartementet datert 16.06.2015. Endring 7. januar 2017 Veilederen ble oppdatert flere steder som følge av at reglene om rett til spesialpedagogisk hjelp og rett til tegnspråkopplæring for barn under opplæringspliktig alder ble flyttet fra opplæringsloven til barnehageloven 1. august 2016.

Andre endringar Ny rammeplan for barnehagen vert fastsett måndag 24. april.