Politisk organisering i Ringebu

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Advertisements

Hvem styrer i kommunen?.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
8 Det politiske systemet i Norge
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Kvisla/Reinsholm Birgit,Heidi,Rutta og Anne
Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.
© Bergen kommune Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem. Byombudets erfaringer Kvalitet på saksbehandlingen retttsikkerhetsperspektivet.
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Kari Aarnes sin presentasjon på FFF Mediehandtering.
En hverdag med konkurranseutsetting og privatisering
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Møre og Romsdal redaktørforening. Mål og bakgrunn for prosjektet Ny offentlighetslov Mest mulig innsyn.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Barnerepresentanten’s (BR’s) rolle Kenneth Arntzen Barnerepresentant Levanger kommune.
Styreseminar.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Modellkommunene Hva er unikt?
Rekruttering og avlønning
Kommunereform Gran og Lunner Arbeidsgruppe demografi og økonomi
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI3010 Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
Kommunereform - hva skjer?
Kapittel 6: Samfunnskunnskap 8-10 (s.107) Lokalsamfunnet Etter dette kapittelet skal du kunne: Hva er en kommune? Hvorfor er Norge delt inn i kommuner?
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA:Lørenskog kommune FOLKEVALGTOPPLÆRING 2015RAGNAR CHRISTOFFERSEN.
Kommunestyresamling 18. og 19. februar 2013 Fefor Fornyingsprosjektet Styring og ledelse Presentasjon av gruppenes innspill Politisk drøfting.
Hva vil vi med MUL? –MUL opprettholdes, men samordne aktuelle saker mellom MUL og UPT. –MUL opprettholdes, men samordne aktuelle saker mellom MUL og UPT.
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
Forventningene fra Fylkesmann « Fylkesmannen forventer at det er gjort en vurdering av hvorvidt kommunen, gjennom ny kommune eller på egen hånd, er i stand.
Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Dosent Ingun Sletnes Presentasjonens tittel
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Den gode skoleeier I Nes.
Styring og ledelse Gr.3 Plan og styringssystem
«Å bygge nye Asker kommune»
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Unge folkevalgte Om rekruttering og frafall blant unge folkevalgte i norsk lokalpolitikk Ved forskere: Frode Berglund og Marte Winsvold NIBR 2005.
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Forventningene fra Fylkesmann
Kapittel 6: Samfunnskunnskap 8-10 (s.107) Lokalsamfunnet
Kommunen og Fylkeskommunen
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Kommunestyrekomiteer
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
  antall vedtaks- orienterings- forfall avlyste møter saker UKO
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Den lovgivende makten i Norge
Barnehagepolitisk offensiv
Hva består bystyresystemet av ?
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Politisk organisering
Politisk vitalisering av det representative demokrati
Politisk organisering Nye Drammen
Orientering fra administrasjonen
Verdier og visjon i nye Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Politisk organisering i Ringebu Kommunestyret: Kommunestyret med 21 representanter er riktig Viktig med gjennomgående representasjon for å revitalisere kommunestyret Bør vurdere dagmøter foran kveldsmøter for å legge til rette praktisk for de som skal være politikere. Bør vurderes også på utvalg. Brukersida: Vi må finne vår måte å drive dialogstyring på så tidlig som mulig i prosessen (jfr. dialogtrappa)

Utvalg Slå sammen UHS og UKO er riktig hvis en skal ha fagutvalg. Ikke med bakgrunn i antall saker men for å gjøre jobben mer interessant idet de som er i et levekårsutvalg får lov til å se helheten i alle livsfasene fra start til slutt. Hvis MUL er for stort til i sin helhet og gå sammen med et annet utvalg bør det heller beholdes som i dag. Dette må sees nærmere på. I dag ser det rart å sitte og behandle samme sak etter to lovverk jfr. UPT og MUL. Bør sees på hvordan vi kan få dette til på en enklere måte.  

Politisk modell og roller Hva vi lander på av struktur eks. utvalgsstruktur eller komitemodell er ikke så viktig. Det som er viktig er prinsipper om arbeidsmåter, rolle som politiker, hvordan gjøre politikerarbeidet interessant, hvordan få til god rektruttering osv. Det er viktig for oss! Kanskje vil utvalgsstruktur være mer gjenkjennende som begrep for innbyggere enn komite.

Arbeidsmåte og prinsipper er viktigst Tidlig inn i saker: Ønsker mer informasjon, bevissthet og diskusjon om saker før vedtak skal fattes. Utvalget bør ta initiativ til saker utenom de som kommer ferdig forberedt fra administrasjonen. Hva med å dra opp saker i kommunestyremøtet før det møtet der saken kommer ferdig utredet?

Arbeidsmåte og prinsipper er viktigst Utvalg og komite En komite/utvalg må ha representanter som sitter i kommunestyret men også andre representanter må inn her. Finne en fordeling på dette slik at en drar nytte av effekten både av gjennomgående representasjon og dette med å ha med nye folk i komite/utvalg som del av rekrutteringsarbeidet i de politiske partiene. Vi ser ut til å mangle noe trygghet om mulighetsrommet for komitemodellen.