Verktøykasse for IKT- planlegging i kommunene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
12k Harmoni Status, styringsgruppemøte 8. november 2005 
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Trysil kommune stavtaket foran Arbeidsgiverpolitikk i Trysil kommune Hvordan kombinere strategisk arbeid med praktisk arbeid ved utviklingen.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
U TVIKLINGSPROGRAMMET L IERNE Lierne Utvikling AS Sikre, skape og utvikle 130 arbeidsplasser i Lierne.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Oppstart og avslutning av prosjekter Prosjektleder Olav Torp Ass.prosjektleder Tor Inge Johansen.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Veileder for gevinstrapportering
ROS-analyse.
Krav til sikring av personopplysninger
RIS-metoden for prosessforbedring
Bærekraftig samfunnsutvikling
Prosjektdirektør i Helse Sør-Øst Andreas Moan
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Hvilket planstadie er klubben på?
Anbefale en strategi Ideer for morgendagen.
Kartlegging: Visjon: Overordna mål: Analyse: Resultatmål:
Plan for universell utforming i Asker kommune
Samarbeid og medbestemmelse
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Ideer for i dag og i morgen
Arbeidet med ny strategi for UiS
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Målbildet Stab/støtte
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Status lærlingordning
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Prioritering av kategorier - mulighetsanalyse
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Riksrevisjonens undersøkelse av digitalisering av kulturarven Dokument 3:4 ( ) 29. mars 2019.
INSPIRASJONSBASEN SITATER FRA BRUKERE OG VEILEDERE.
STATUSRAPPORT Programmet
Gevinstrealiseringsstrategi
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Utskrift av presentasjonen:

Verktøykasse for IKT- planlegging i kommunene Analyse Strategi Barometer Plan Sammendrag av resultater

IKT-strategietablering Utforming av IKT- strategi IKT-barometer IKT-analyse Tiltaks- beskrivelse Formål ……. ……… Handlingsplan IKT-plan Problemstillinger Mulige løsninger Mål Strategi Tiltak 10 analyseteknikker samt flere maler IKT-strategietablering Faseinndelt metode med teknikker og maler som støtter hele strategiprosessen

IKT-Barometeret Formål Kartlegging og analyse av Strategi Barometer Plan Formål Identifisere områder å arbeide med i strategiarbeidet Finne svake og sterke sider Kartlegging og analyse av status på IKT-bruk planer for IKT-bruk brukertilfredshet kostnader gevinstrealisering

- identifisere problemstillinger og finne løsninger IKT-analyse - identifisere problemstillinger og finne løsninger T1 Prosjekt etablering Problemst. Muligheter 1, Mange etater er involvert i saks- flyten 2. Lang saks- behandlingstid T2 Status & Behovanalyse forstå nå-situasjonen identifisere behov / utfordringer / ”issues” ut i fra dagens og fremtidig situasjon gruppere og prioritere etablere visjon(er) – ideell situasjon Prioritering T3 Mulighetsanalyse ide-generering omkring mulige løsninger på prioriterte ”issues” vurdere alternative løsninger bestemme satsningsområder revidere visjon(er) Problemst. Muligheter 1. 2. . 1,1 Elektronisk saksbehandling 1.2 Elektronisk oversendelse 1.3 Parallellbehandling 1,4 Omorganisering Prioritering T4 Mål, strategi, tiltak og forretningskonsept etablering Her har vi lagt vekt på å tydliggjøre typiske milepæler i IT-strategiprosessen og hva de skal resultere i. I ISIs QA-materiale finnes det egne QA-lister som eventuelt kunne benyttes: QA03: Sjekkpunkt # 1: Avsluttet initiell kartlegging og analyse QA04a:Sjekkpunkt # 2: Etter gruppering og prioritering av problemstillinger QA04b:Sjekkpunkt # 3: Etter prioritering av muligheter QA05: Sjekkpunkt # 4: Etter avsluttet gruppering av sastningsområder QA06: Sjekkpunkt # 5: Etablering av handlingsplaner T5 Planlegging utarbeide handlingsplaner Gjennomføring 12

IKT-analyse - forskjellige innfallsvinkler for å analysere kommunen Analyse av tjenestekvalitet og effektivitet IKT- Barometeret Gjennomgang / analyse av eksisterende tjenester Prio Problemstilling / forbedringsområde Mulig løsning Status Analyse av samarbeids- konstellasjoner (verdisystem) 1. Mange etater er involvert i saksflyten 2. Lang saks-behandlingstid 1.1 Elektronisk saksbehandling 1.2 Selvbetjeningsløsninger 1.3 Elektronisk samhandling 1.4 parallell behandling 1.5 omorganisering ? Analyse av eksisterende prosesser og arbeidsmåter ? Analyse av eksisterende systemer Analyse av eksisterende teknologi Analyse av verdikjeder Analyse av driftssituasjonen Analyse av organisering, roller og kompetanse

Mulighetsanalyse Analyse av praksis i andre kommuner Analyse av teknologiske trender Analyse av det enkelte forbedringsområdet Prio Problemstilling / forbedringsområde Mulig løsning Status Prosessanalyse rettet mot nye arbeidsmåter for utvalgte områder Mange instanser og personer involvert i behandling av saker. Lang saksbehandlingstid, mange henvendelser og klager Elektronisk saksbehandling og dokumenthåndtering. Elektronisk samhandling med publikum. Reorganisering av saksflyten. Analyse av alternative systemarkitekturer for delområder og for totalen Analyse av alternative infrastruktur løsninger Grov kost / nyttevurdering (”business case”)

Mål, strategier og tiltak T1 Prosjekt etablering T2 Status & Behovanalyse forstå nå-situasjonen identifisere behov / utfordringer / ”issues” ut i fra dagens og fremtidig situasjon gruppere og prioritere etablere visjon(er) – ideell situasjon De riktigste løsningene på de viktigste problemstillingene T3 Mulighetsanalyse ide-generering omkring mulige løsninger på prioriterte ”issues” vurdere alternative løsninger bestemme satsningsområder revidere visjon(er) T4 Mål, strategi, tiltak og forretningskonsept etablering Mål Strategi Tiltak T5 Planlegging utarbeide handlingsplaner Gjennomføring

Handlingsplan Handlingsplan T1 Prosjekt etablering T2 Status & Behovanalyse forstå nå-situasjonen identifisere behov / utfordringer / ”issues” ut i fra dagens og fremtidig situasjon gruppere og prioritere etablere visjon(er) – ideell situasjon T3 Mulighetsanalyse ide-generering omkring mulige løsninger på prioriterte ”issues” vurdere alternative løsninger bestemme satsningsområder revidere visjon(er) T4 Mål, strategi, tiltak og forretningskonsept etablering Handlingsplan T5 Planlegging utarbeide handlingsplaner Gjennomføring

Innhold i verktøykassen for IKT- planlegging Metodebeskrivelse Teknikknotater Bruk av problem-/mulighetslister Analyse av brukeropplevd tjenestekvalitet og effektivitet Verdikjeder og verdisystem Prosessanalyse Dokumentasjon og analyse av eksisterende og planlagte systemer Dokumentasjon og analyse av eksisterende og planlagt teknologi Analyse av IT- organisasjonen og kompetanse. Inkl rollemodellen Analyse av driftssituasjonen Kost-/nytteanalyser IKT Barometeret Maler Generisk prosjektplan og prosjektorganisasjon Mal for strategidokument Mal for tiltaksbeskrivelser Metoden og teknikkene er tilgjengelig på web og har interne linker som gjør det lett å orientere seg i materialet.