Hva er prinsippene i modellen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kontostreng og annet artig…
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Internkontroll i norske kommuner
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
En hverdag med konkurranseutsetting og privatisering
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Kommunen som arbeidsgiver
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Fremskaffelse av leieboliger
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Retts- og systemutvikling Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? Underdirektør Marius Mølmen Moen 14. september 2011.
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Kommunal styring og privatisering.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Utredningens tittel: Utfordringsrett etter samme lest som i Danmark -
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Nøklene til handlingsrommet
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
RIS-metoden for prosessforbedring
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Nye retningslinjer internfakturering
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Sentrale spørsmål for fasene i arbeidet med i innføre en bestiller –utfører-organisasjon Hva er prinsippene i modellen ? Hvordan skal de implementeres i vår kommune? Hvorfor ønsker kommunen å innføre BUM? Hva vil vi oppnå? Klargjøring av hvilke rolle bestiller og utfører skal ha – hva er bestilling i stort og bestilling i smått ? Hvordan skal bestiller-utfører-modellen organiseres i vår kommune? Hvordan sikre god saksbehandling innenfor BUM? Hvordan arbeide med kvalitet innenfor BUM? Hvordan sikre god økonomistyring innenfor BUM? Skal enheter eksponeres for konkurranse? Hvilke konkurranseformer er aktuelle? 9. Hvilke utfordringer bør kommunen være oppmerksom på ved overgangen til daglig drift ?

Bakgrunn for bestiller-utfører-modellens utbredelse Modellen legger til rette for brukernes rettssikkerhet og likebehandling av brukere Modellen fremmer profesjonalisering av saksbehandlingen Modellen tydeliggjør kommunens ansvar som forvalter og tjenesteprodusent Modellen synliggjør graden av samsvar mellom ressurser og behov Modellen legger til rette for konkurranse, kontraktsstyring og økt grad av brukerorientering

Prinsipper i bestiller –utfører -modellen Innføring av et klart og tydelig skille mellom forvaltning og myndighetsutøvelse (bestilleroppgaver) på den ene siden, og tjenesteproduksjonen (utføreroppgaver) på den andre. Etablering av kontrakter som regulerer forholdet mellom disse to rollene Etablering av system for prissetting av tjenestene med tilpassede regnskapssystemer, hvor pengene følger brukeren

Positive og negative effekter-overordnet styring Positive effekter Negative effekter Klarere ansvars –og myndighetsforhold mellom politikere og administrasjon og mellom ulike enheter i administrasjonen. Bedre økonomisk styring, dersom budsjettet legges hos bestiller, og bestiller har ansvar for å kontrollere volum og kvalitet. En spesialisering av styringsfunksjonene som fører til bedre styring, og bedre utnyttelse av tverrfaglig kompetanse. En tydeliggjøring av innholdet i, og kvalitet på tjenestene, sett i forhold til kostnad. Et skille mellom planlegging og produksjon som medfører bedre ressursutnyttelse. Mulighet for å drive konkurranseeksponering, herunder brukervalg Større behov for informasjon og samordning enn under tradisjonell hierarkisk styring. Mer byråkrati og regelstyring. En stivbent praktisering av modellen kan medføre uheldig fragmentering av tjenesten som i neste omgang kan medføre dårligere økonomisk styring. Økt oppmerksomhet mot den enkelte kontrakt, ikke den helhet som kontraktene er en del av. Overordnet styring

Positive og negative effekter-forvaltning Positive effekter Negative effekter En profesjonalisering av saksbehandlingen og en tydeligere klageadgang. •  Økt grad av likebehandling av brukere når det gjelder de tjenester brukeren tilbys. •  En bestiller som opptrer som en nøytral og objektiv kontrollinstans. •  Enklere å sette krav til utførere og kontrollere om deres virksomhet innfrir de krav som er satt. •   Lik behandling av interne og eksterne utførere. • Detaljerte spesifikasjoner som synliggjør kompleksiteten i virksomheten. •   Dokumentasjon  av om driften er som forventet. •  Oppbygging av bestillerkompetanse som kan bidra til at det utarbeides gode bestillinger som tar høyde for kommunens økonomiske situasjon og ønsket kvalitetsnivå. Revitalisering av sentrale verdier Konflikt mellom bestiller og utfører om hvem som er den rette til å vurdere brukerens behov. Bestillerenheten har en tendens til å vokse. Bestillers oppfølging og kontroll avdekker avvik som igjen krever mer ressurser til oppfølging og kontroll For mange og for detaljerte kontrollprosedyrer og tilbakemeldingsrutiner Forvaltning

Positive og negative effekter- tjenesteproduksjon Positive effekter Negative effekter •  Økt kostnadsbevissthet og produktivitet. •   Holdningmessige, kulturelle endringer, med den konsekvens at man tar mer hensyn til budsjettmessige begrensninger, og er mer lydhøre overfor brukernes forventninger og krav. •  Bedre kunnskaper om virksomheten, og det utviklings - og forbedringspotensial som finnes der. • Tilrettelegging for at brukeren selv kan velge hvem som skal utføre tjenesten. •  Økt fokus på driftskompetanse og det å drive en god og effektiv tjenesteproduksjon. • Frihet for utførerne til å utvikle egen drift innenfor gitte rammer •  En synliggjøring av hva kommunens tjenesteproduksjon faktisk skal bestå av. • En positiv kvalitetsutvikling Tap av kritisk kunnskap om virksomheten fordi det skilles mellom planlegging og produksjon Mindre fleksibilitet for bruker, fordi utfører yter tjenesten ut fra hva som står i vedtaket, og ikke ut fra brukerens varierende behov. Konflikt mellom bestiller og utfører, fordi bestiller ønsker å standardisere og kontrollere, utfører ønsker mest mulig frihet Reduksjon av utførernes innovasjon og fleksibilitet fordi rammene blir for stramme. Tjenesteproduksjon

Ny rolle for utførerne – hva kan denne innebære? Ledelse av en produksjonsbedrift med nye logikker og ny belønningsstruktur Eksperter på kostnadseffektiv drift til riktig kvalitet Kontraktsstyring Utnytte handlingsrom Forberede seg på en mulig konkurransesituasjon Kreativ tenkning i forhold til profilering overfor brukere og i arbeidsmarkedet

Forholdet mellom forvaltningsoppgaver , driftsoppgaver, bestilling på systemnivå og bestilling på individnivå Forvaltning Tjenesteproduksjon Systemnivå Bestilling i stort A) Overordnet planlegging. Vurdering av kommunens samlede behov i forhold til ressurstilgang. Fastsettelse av kvalitets-standarder, tildelingskriterier og budsjett. C) Utforme tjenesten slik at den imøtekommer de krav som er satt. D) Etablere eventuelt nye tilbud dersom det er behov for det. Individnivå Bestilling i smått B) Behandling av søknader. Faglig og juridisk vurdering av hvilke tjenester den enkelte bruker skal få. Tildeling av tjenester gjennom enkeltvedtak. E) Yte tjenesten til den enkelte bruker ut fra det vedtak som er fattet hos bestillerenheten.

Hvilke overordnede spørsmål må kommunen ta stilling til: Hva er hensikten med å innføre bestiller- utfører- modellen i vår kommune? Hvordan vil vi organisere bestiller- utfører- modellen i vår kommune? Hvordan skal bestiller- utfører- modellen legge til rette for bedre politisk og administrativ styring i vår kommune? Skal bestiller- utfører- modellen kombineres med konkurranseeksponering i vår kommune?

Oppbyggingen av veilederen -eksempel Fase i prosessen Tema –hva omtales Beskrivelse – drøfting Relatert emne Lenker til litteratur Lenker til eksempel-kommuner Kapittel 4- Rolleavklaring Bestilling i stort Oppgaver for bestiller i stort Brukergarantier/serviceerklæringer Rapport om brukergarantier som verktøy i kommunal sektor Eksempel på brukergarantier og serviceerklæringer fra Larvik