Det nyopprettede Jernbanedirektoratet Elisabeth Enger Jernbanedirektør Baneseminaret, Multiconsult 25. januar 2017
Meld St. 27 (2014-2015) På rett spor Det satses på jernbane! «Mer jernbane for pengene» Toget skal være konkurransedyktig alternativ på områder der jernbanens relative fortrinn er størst. Kunden i sentrum! Tilpasse sektororganiseringen til EUs transportpolitikk Jernbanereformen – Intensjon, tiltak og implikasjoner
Strategiske grep Samferdselsdepartementet har benyttet sine organisatoriske virkemidler og endret strukturen på jernbanesektoren. Følgende strategisk grep er iverksatt: Bedre samordning og oppgavefordeling Hensiktsmessig styringsstruktur Mer forretningsmessig innretning på sektoren
Bedre samordning og oppgavefordeling Skille mellom styrende og gjennomførende enheter Myndighetsoppgaver plassert i rene forvaltningsorgan Mindre politisk detaljstyring Samsvar mellom ansvar, roller og virkemidler Jernbanereformen – Intensjoner
Hensiktsmessig styringsstruktur Markedsmekanismer benyttes der dette er hensiktsmessig Styring forankret NTP, men med operasjonell frihet på kort sikt Organisasjonsform og finansieringsmodell tilpasset virksomhetens behov, men politisk styring av ressursbruken Jernbanereformen – intensjon
Mer forretningsmessig innretning på sektoren Konkurranseutsetting av persontogtrafikken Like vilkår for statlige og private virksomheter Innføring av incentivordninger (eksempelvis kjørevegsavgift, ytelsesordning og variabelt vederlag til Bane NOR)
Direktoratet Bane NOR SF Samferdsels-departementet Godsselskaper Tildelingsbrev Samferdsels-departementet Avtalestyring SJT Annen sektorstyring Leveranseavtaler SHT Direktoratet Avtalestyring Infrastrukturavtaler Sektorstyring Bane NOR SF Togmateriell AS Reiseplan og billett (Entur AS) Avtalestyring Kjøpsavtaler persontogtiilbud Avtaler om leie av togmateriell Avtaler om reiseplan og billettering Avtaler om sportilgang og Tjenester (AST) Godsselskaper Persontogselskaper Vedlikehold-selskaper
«Jernbanedirektoratet skal sørge for at jernbanesektoren drives mest mulig effektivt, sikkert og miljøvennlig til beste for de reisende, godstransporten og samfunnet.» Samfunnsoppdraget- hentet fra instruks
« Å initiere, utvikle og presentere forslag som angår utviklingen av jernbanen og kollektivtransportsystemet i lys av de transportbehovene direktoratet identifiserer.» Overordnet rolle og ansvar- hentet fra instruks
Avtalestruktur Overordnet avtale K00 Ny eller endret infrastruktur Tilgjengelighet i eksisterende infrastruktur K01 Utredninger K02 Avrop Planlegging og prosjektering Bygging K03 K04
Prosess utvikling av ny infrastruktur Offentlige prosesser Kommunedelplan (KDP) og Reguleringsplan legges frem av Bane NOR SF og vedtas av kommunene Statlig kvalitetssikring 1 Behandles av Regjeringen Kvalitetssikring i regi av Bane NOR Oppstart av bygging besluttes i Stortinget KDP Reg plan KS1 KS Behandling direktoratet Ordinær KS1-prosess Prosess for ny infrastruktur mellom Jernbane-direktoratet og Bane NOR SF Behov Behandling direktoratet Behandling direktoratet Effekt Utredninger KVU Planlegging og prosjektering Bygging Økt kundeverdi K02 K03 K04 Endringsstyring – behandling i direktoratet
Prosess utvikling av ny infrastruktur Offentlige prosesser Kommunedelplan (KDP) og Reguleringsplan legges frem av Bane NOR SF og vedtas av kommunene Statlig kvalitetssikring 1 Behandles av Regjeringen Kvalitetssikring i regi av Bane NOR Oppstart av bygging besluttes i Stortinget KDP Reg plan KS1 KS Behandling direktoratet Ordinær KS1-prosess Prosess for ny infrastruktur mellom Jernbane-direktoratet og Bane NOR SF Behov Behandling direktoratet Behandling direktoratet Effekt Utredninger KVU Planlegging og prosjektering Bygging Økt kundeverdi K02 K03 K04 Endringsstyring – behandling i direktoratet