Det nyopprettede Jernbanedirektoratet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Advertisements

Finansieringsordninger
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
KDP E18-korridoren i Asker
Nasjonal Transportplan
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Samspill mellom de nye plantypene
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Oppsummering av FOU - prosjekt
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Regional transportplan Agder
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
en jernbane for fremtiden
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Konferanse om boligsosiale spørsmål Arbeid med fremskaffelse av boliger.
Utredninger og planfase
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Nasjonal transportplan
Oppsummering av FOU - prosjekt
Jane B. Sæthre Trondheimskonferansen 28. januar 2017
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
NTP Handlingsprogram /23 Høringsprosessen i Telemark v/Anne-Gro Ahnstrøm, prosjektleder NTP.
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kostnadsutvikling i vegprosjekter
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Oppsummering av FOU - prosjekt
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Presentasjon på KS-nettverk
Fornebubanen Erfaringer.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Det nyopprettede Jernbanedirektoratet Elisabeth Enger Jernbanedirektør Baneseminaret, Multiconsult 25. januar 2017

Meld St. 27 (2014-2015) På rett spor Det satses på jernbane! «Mer jernbane for pengene» Toget skal være konkurransedyktig alternativ på områder der jernbanens relative fortrinn er størst. Kunden i sentrum! Tilpasse sektororganiseringen til EUs transportpolitikk Jernbanereformen – Intensjon, tiltak og implikasjoner

Strategiske grep Samferdselsdepartementet har benyttet sine organisatoriske virkemidler og endret strukturen på jernbanesektoren. Følgende strategisk grep er iverksatt: Bedre samordning og oppgavefordeling Hensiktsmessig styringsstruktur Mer forretningsmessig innretning på sektoren

Bedre samordning og oppgavefordeling Skille mellom styrende og gjennomførende enheter Myndighetsoppgaver plassert i rene forvaltningsorgan Mindre politisk detaljstyring Samsvar mellom ansvar, roller og virkemidler Jernbanereformen – Intensjoner

Hensiktsmessig styringsstruktur Markedsmekanismer benyttes der dette er hensiktsmessig Styring forankret NTP, men med operasjonell frihet på kort sikt Organisasjonsform og finansieringsmodell tilpasset virksomhetens behov, men politisk styring av ressursbruken Jernbanereformen – intensjon

Mer forretningsmessig innretning på sektoren Konkurranseutsetting av persontogtrafikken Like vilkår for statlige og private virksomheter Innføring av incentivordninger (eksempelvis kjørevegsavgift, ytelsesordning og variabelt vederlag til Bane NOR)

Direktoratet Bane NOR SF Samferdsels-departementet Godsselskaper Tildelingsbrev Samferdsels-departementet Avtalestyring SJT Annen sektorstyring Leveranseavtaler SHT Direktoratet Avtalestyring Infrastrukturavtaler Sektorstyring Bane NOR SF Togmateriell AS Reiseplan og billett (Entur AS) Avtalestyring Kjøpsavtaler persontogtiilbud Avtaler om leie av togmateriell Avtaler om reiseplan og billettering Avtaler om sportilgang og Tjenester (AST) Godsselskaper Persontogselskaper Vedlikehold-selskaper

«Jernbanedirektoratet skal sørge for at jernbanesektoren drives mest mulig effektivt, sikkert og miljøvennlig til beste for de reisende, godstransporten og samfunnet.» Samfunnsoppdraget- hentet fra instruks

« Å initiere, utvikle og presentere forslag som angår utviklingen av jernbanen og kollektivtransportsystemet i lys av de transportbehovene direktoratet identifiserer.» Overordnet rolle og ansvar- hentet fra instruks

Avtalestruktur Overordnet avtale K00 Ny eller endret infrastruktur Tilgjengelighet i eksisterende infrastruktur K01 Utredninger K02 Avrop Planlegging og prosjektering Bygging K03 K04

Prosess utvikling av ny infrastruktur Offentlige prosesser Kommunedelplan (KDP) og Reguleringsplan legges frem av Bane NOR SF og vedtas av kommunene Statlig kvalitetssikring 1 Behandles av Regjeringen Kvalitetssikring i regi av Bane NOR Oppstart av bygging besluttes i Stortinget KDP Reg plan KS1 KS Behandling direktoratet Ordinær KS1-prosess Prosess for ny infrastruktur mellom Jernbane-direktoratet og Bane NOR SF Behov Behandling direktoratet Behandling direktoratet Effekt Utredninger KVU Planlegging og prosjektering Bygging Økt kundeverdi K02 K03 K04 Endringsstyring – behandling i direktoratet

Prosess utvikling av ny infrastruktur Offentlige prosesser Kommunedelplan (KDP) og Reguleringsplan legges frem av Bane NOR SF og vedtas av kommunene Statlig kvalitetssikring 1 Behandles av Regjeringen Kvalitetssikring i regi av Bane NOR Oppstart av bygging besluttes i Stortinget KDP Reg plan KS1 KS Behandling direktoratet Ordinær KS1-prosess Prosess for ny infrastruktur mellom Jernbane-direktoratet og Bane NOR SF Behov Behandling direktoratet Behandling direktoratet Effekt Utredninger KVU Planlegging og prosjektering Bygging Økt kundeverdi K02 K03 K04 Endringsstyring – behandling i direktoratet