Energibruk til transport

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vår elektriske verden kap 5
Advertisements

Energibruk i bygninger
Bioenergiens plass I det norske energibildet
Nettleien 2013 Oppdatert Innholdsfortegnelse •NVEs inntektsrammer • Nettoppbygging • Strømprisen og nettleiens sammensetning •Hva påvirker.
Nettilkobling av små kraftverk
Energi.
Jørn Heggset SINTEF Energi AS
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Slik gjør vi det! Veileder for bygging av ladestasjoner.
Fornybar energi sør Presentasjon for DK-samling, 16. jan 2010.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Er evig vekst i luftfarten mulig?
Fremtidens elektriske energisystem er et Smart Grid
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Felles faktorer for beregning av klimagassutslipp
Årets nyhet – prisstatistikk for fjernvarme!!! Jon Tveiten Norsk Energi 1.
Presseinformasjon fra Distriktenes energiforening1 Kontaktinformasjon: Distriktenes energiforening, defo. Postboks 1497 Vika 0116 Oslo Daglig.
Statsbudsjettet 2009 Høring i finanskomiteen Steinar Bysveen Administrerende direktør, EBL Høring i finanskomiteen, 17. oktober 2008 EBL – drivkraft i.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Halvor Celius Elvarme Norge
Arbeidsmøte: Mål, tiltak og effekt Fellessamling Grønne energikommuner og Livskraftige kommuner.
Ny klima og energistrategi i Troms
Klimaregnskap for Fjernvarme Jon Tveiten Norsk Energi Årsmøte 2014 Lillehammer.
Klimaregnskap for kommunene..::Nettverksamling mars Bodil Motzke10.mars 2009.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Nettleien 2015 Oppdatert februar 2015.
Olje- og energidepartementetwww.regjeringen.no/oed Sigurd Tveitereid Energi- og vannressursavdelingen Olje- og energidepartementet
Title slid. PRESENTASJON AGENDA 1.Målsetninger i klima- og energiarbeidet i kommunen 1.Hovedmål 2.Delmål 2.Tiltak for å sikre oppfølging av planen 3.Statusoppdatering.
Enova-quiz Spørsmål og svar fra Enova-heftet Energi for framtiden.
Energi- og klimaplaner i Fjellregionen – et overblikk Regionrådgiver Rune Jørgensen, 25. november 2013.
Kistefossdammen barnehage Vidar Nyhus, prosjektleder Asker kommune Frokostmøte Bilde: Christensen & Co arkitekter a/s.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Arkitektenes hus, Oslo BIOenergi – viktig for fremtidens fornybare energisystem Hrefna Johannesdottir Energigården – Senter for bioenergi.
Markedet i fremtidens kraftsystem Nasjonalt kraftsystemmøte, Gardermoen, 31. august 2016 Kristin L. Munthe, Direktør Markeds- og driftsutvikling.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
DEN ELEKTRISKE VERDA Elektrisk energi: Kor mykje vi bruker Korleis vi kan spare energi Korleis vi kan bruke elektrisk energi på ein sikker måte Korleis.
Klima og Miljø Postkomskolen Introduksjonskurset
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
Mot et utslippsfritt kraftsystem: hvilke implikasjoner for nettet? Runa Haug Khoury Seniorrådgiver Energi og Industri Nasjonalt Kraftsystemmøte 31.august.
Kistefossdammen barnehage Vidar Nyhus, prosjektleder Asker kommune.
Foto: Thor-Wiggo Skille Infrastruktur og samferdsel krysser grenser Fylkesråd for samferdsel og miljø – Ivar B. Prestbakmo (SP) Tromskonferansen 1.november.
Nasjonal transportplan
Hva betyr elbiler for strømnettet?
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Fossilfrie maskiner.
Oljeskatten i en klimatrygg fremtid
Dialogkonferanse Ruter
Utnyttelse av sluttbrukerfleksibilitet (Overordnet tema: Prosumentens rolle i framtidens energisystem) Birger Bergesen.
Erfaringer fra forskning ved SINTEF Energi
Rullering av energi- og klimaplanen
Hva betyr elbiler for strømnettet?
Statnett og prosumenter
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Gjeldende regelverk for distribusjon av landstrøm
Enovas støtte til landstrøm
Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility
Status for NVEs arbeid med tariffer og anleggsbidrag
Spørsmål og svar fra Enova-heftet Energi for framtiden
Fokus på klima og miljø i transportsektoren
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Har vi energi* og effekt nok?
EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING
Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018
Utskrift av presentasjonen:

Energibruk til transport Dag Spilde og Christer Skotland – Energiavdelingen - NVE

Bakgrunn Norge har betinget forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene i Norge med 40 % innen 2030 Transport, maskiner og redskaper står for 30 % av energibruk og klimagassutslipp i Norge Utslippene innen transport må ned for å nå klimamålet NVE har som oppgave å overvåke energisystemet i Norge og må ta en slik endring i energibruk med i sin planlegging

Hva skal vi snakke om? Hva er status for energibruk til transport i dag? Hvordan tror NVE dette vil utvikle seg fremover? Hva er NVEs mening om fornybar energi til transport? Hvordan takler strømnettet en høy andel elbiler?

Kilde: Eurostat

Omfatter alle transportformer (vei, sjø, tog) bortsett fra fly Omfatter alle transportformer (vei, sjø, tog) bortsett fra fly. Inkluderer også maskiner og redskaper (anlegg, landbruk, forsvaret) og fiskebåter. Kilde: NVE

Batterielektrisk/elektrisk Hva kan elektrifiseres? Batterielektrisk/elektrisk Bio/hydrogen Personbiler Batterielektrisk Varebiler Busser ? Lastebiler Langtransport/trekkvogner Tog, T-bane, Trikk Elektrisk Ferger, havner ---- Batterielektrisk/el Skip, fiskebåter ---- Maskin og redskap Bio Innenlandsk luftfart Kilde: NVE

Batterielektrisk mest energieffektivt Kilde: NVE, Miljødirektoratet

Tog og batterielektrisk er mest miljøvennlig Kilde: NVE, NSB

Elbiler og strømnettet Signaler fra stortingsflertallet om at 100% av nybilsalget skal være nullutslippskjøretøy fra 2025 Sannsynligvis vil en stor andel av disse være elbiler Vil føre til ca. 1.5 millioner elbiler i 2030 Hvordan går det med strømnettet?

Gjennomsnittlig hjemmelading

De ulike nettnivåene distribusjonsnettet regionalnettet sentralnettet Snu denne… distribusjonsnettet regionalnettet sentralnettet

Antall elbiler pr. husholdning Tillegg effekt pr. hush. i maxlast (kW) Scenarier for økt effekt 3 scenarier Avhengig av andel elbiler i nabolaget, ladeeffekt og samtidig lading Scenario Antall elbiler pr. husholdning Ladeeffekt (kW) Samtidig lading Tillegg effekt pr. hush. i maxlast (kW) 1 0,5 6,0 30 % 2 0,75 6,5 50 % 3 7,0 70 % 5

Hvordan går det med trafoene? Konsekvenser… Søylene viser hvor stor andel av fordelingstransformatorene i Norge som blir overbelastet ved de ulike scenariene

Muligheter med smarte strømmålere En tenkt situasjon for hvordan elbillading kan foregå uten å øke maksimalt effektforbruk hos en gjennomsnittlig husholdning

Konklusjon Jevnt over går det bra Enkelte steder med svakt nett (i distribusjonsnettet) kan det oppstå problemer med kapasiteten og skjevspenning Store deler av nettet vil skiftes ut innen 2030. Snittalder 30 år på fordelingstransformatorer (levetid 40 år) Smarte strømmålere og effekttariffer vil redusere problemene. Les mer på: http://publikasjoner.nve.no/rapport/2016/rapport2016_74.pdf