Energibruk til transport Dag Spilde og Christer Skotland – Energiavdelingen - NVE
Bakgrunn Norge har betinget forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene i Norge med 40 % innen 2030 Transport, maskiner og redskaper står for 30 % av energibruk og klimagassutslipp i Norge Utslippene innen transport må ned for å nå klimamålet NVE har som oppgave å overvåke energisystemet i Norge og må ta en slik endring i energibruk med i sin planlegging
Hva skal vi snakke om? Hva er status for energibruk til transport i dag? Hvordan tror NVE dette vil utvikle seg fremover? Hva er NVEs mening om fornybar energi til transport? Hvordan takler strømnettet en høy andel elbiler?
Kilde: Eurostat
Omfatter alle transportformer (vei, sjø, tog) bortsett fra fly Omfatter alle transportformer (vei, sjø, tog) bortsett fra fly. Inkluderer også maskiner og redskaper (anlegg, landbruk, forsvaret) og fiskebåter. Kilde: NVE
Batterielektrisk/elektrisk Hva kan elektrifiseres? Batterielektrisk/elektrisk Bio/hydrogen Personbiler Batterielektrisk Varebiler Busser ? Lastebiler Langtransport/trekkvogner Tog, T-bane, Trikk Elektrisk Ferger, havner ---- Batterielektrisk/el Skip, fiskebåter ---- Maskin og redskap Bio Innenlandsk luftfart Kilde: NVE
Batterielektrisk mest energieffektivt Kilde: NVE, Miljødirektoratet
Tog og batterielektrisk er mest miljøvennlig Kilde: NVE, NSB
Elbiler og strømnettet Signaler fra stortingsflertallet om at 100% av nybilsalget skal være nullutslippskjøretøy fra 2025 Sannsynligvis vil en stor andel av disse være elbiler Vil føre til ca. 1.5 millioner elbiler i 2030 Hvordan går det med strømnettet?
Gjennomsnittlig hjemmelading
De ulike nettnivåene distribusjonsnettet regionalnettet sentralnettet Snu denne… distribusjonsnettet regionalnettet sentralnettet
Antall elbiler pr. husholdning Tillegg effekt pr. hush. i maxlast (kW) Scenarier for økt effekt 3 scenarier Avhengig av andel elbiler i nabolaget, ladeeffekt og samtidig lading Scenario Antall elbiler pr. husholdning Ladeeffekt (kW) Samtidig lading Tillegg effekt pr. hush. i maxlast (kW) 1 0,5 6,0 30 % 2 0,75 6,5 50 % 3 7,0 70 % 5
Hvordan går det med trafoene? Konsekvenser… Søylene viser hvor stor andel av fordelingstransformatorene i Norge som blir overbelastet ved de ulike scenariene
Muligheter med smarte strømmålere En tenkt situasjon for hvordan elbillading kan foregå uten å øke maksimalt effektforbruk hos en gjennomsnittlig husholdning
Konklusjon Jevnt over går det bra Enkelte steder med svakt nett (i distribusjonsnettet) kan det oppstå problemer med kapasiteten og skjevspenning Store deler av nettet vil skiftes ut innen 2030. Snittalder 30 år på fordelingstransformatorer (levetid 40 år) Smarte strømmålere og effekttariffer vil redusere problemene. Les mer på: http://publikasjoner.nve.no/rapport/2016/rapport2016_74.pdf