IKT-Utviklingen i statlig forvaltningen Mål, rammer og virkemidler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Advertisements

Rammer for IKT-bruk i forvaltningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 I(K)T-Utviklingen i statlig forvaltningen Mål, rammer og virkemidler Forvaltningspolitikk som ramme for IKT-politikk IKT-politikken: grunnleggende mål.
1 I(K)T-Utviklingen i statlig forvaltningen Mål, rammer og virkemidler Forvaltningspolitikk som ramme for IKT-politikk IKT-politikken: grunnleggende mål.
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI3010 Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum.
DRI2001 H06 -oppsummering Arild Jansen AFIN
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte
FINF- 4001, Forelesning Arild Jansen. AFIN 1 E-Forvaltningsreformer i praksis. Hvilke gevinster får vi? Tema : Fra visjoner til mål, resultater og effekter.
Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Stor, større, smidigere … Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Kulturdepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Tilbudskonferanse Utvikling av kursopplegg basert på Prosjektveiviseren.no
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Presentasjon av organiseringsprosjektet
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Introduksjon til DRI Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning
Krav til sikring av personopplysninger
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Møte i nettverk for informasjonssikkerhet - NIFS
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Digitalisering av offentlig sektor
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Elektronisk forvaltning og jus
Porteføljestyring – hva er det?
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Områdegjennomganger – en kommentar
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Rammer for og organisering av eForvaltningen
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
E-handel.
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
FINF- H 09 , Arild Jansen. AFIN/UiO
Ingen flere store offentlige IT-prosjekter
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Digital postkasse til innbyggere
Introduksjon til DRI3010 DRI3010 – Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Riksrevisjonens undersøkelse av digitalisering av kulturarven Dokument 3:4 ( ) 29. mars 2019.
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Modenhetsvurderinger som grunnlag for kontinuerlig forbedring
Programkontoret.
Utskrift av presentasjonen:

IKT-Utviklingen i statlig forvaltningen Mål, rammer og virkemidler DRI3010 IKT-styring i offentlig forvaltning Arild Jansen, AFIN IKT-Utviklingen i statlig forvaltningen Mål, rammer og virkemidler 03.10.2017 Forvaltningspolitikk som ramme for IKT-politikk IKT-politikken: grunnleggende mål og rammer Organisering - sentrale prinsipper og aktorer Undersøkelse av IKT-styring i praksis. Pensum Jansen og Schartum (2008), kap. 3, IKT-samordning : http://www.difi.no/digital-forvaltning Rapport om IKT-styring http://www.jus.uio.no/ifp/forskning/prosjekter/seri/styring-og-ledelse-av- eforvaltningen/publikasjoner/it-styring_endelig.pdf Se også St. meld. 19 (2008-2009) (Forvaltningsmeldingen) Stortingsmelding 17 (2006-2007), kap. 7 (IKT-meldingen) KMD: Regjeringens Digitaliseringsprogram, http://www.regjeringen.no/nb/dep/kmd/kampanjer/dan/regjeringen- stoltenbergs-digitaliserings/pa-nett-med-innbygerne.html?id=677791

e-ledelse og administrasjon Hva forstår vi med den digitale forvaltningen? Fra DWS- forelesning Innretter seg eller klager og/eller ytrer seg politisk e-demokrati Innbyggere, næringsliv, sivilt samfunn Politikere Forvaltningsorganer e-tjenester og forvaltning Tjeneste- produksjon Myndighets- utøvelse Gir mandat ved valg og påvirker gjennom andre demokratiske kanaler Gjennomfører lover og andre vedtak ved hjelp av forvaltnings-apparatet Lovvedtak mv. som etablerer plikter og gir rettigheter for det sivile samfunn Tar initiativ til nye lover og annen politikk, f.eks. forvaltningspolitikk Utreder politikkalternativer i samarbeid med det sivile samfunn e-ledelse og administrasjon Anmoder om iverksettelse av lover og annen politikk, f.eks. forvaltningspolitikk Iverksetter ved å lage infra-struktur, systemer, gi retnings-linjer/prinsipper, saksbehandli-ngsrutiner, ansette, opplære mv.

Styringsnivåer – statlig sektor relatert til IKT Stortinget Lover Budsjettet Innstillinger til Stortingsmeldinger Kontroll av statens virksomhet (Riksrevisjonen) Regjeringskollegiet Kongelig resolusjon og budsjettkonferanser (R-Notat) Finansdepartementet som overordnet budsjettdep. Økonomistyring (SSØ: www.sfso.no ) Kommunal- og moderniseringsdepartement Forvaltnings- og IKT-politikk (DIFI: www.difi.no) Fagdepartementene Tildelingsbrev og styringsdialog Direktoratene og underliggende etater Ulike former for styring

Hvordan styres e-forvaltningen I staten Generelle mål, rammer og virkemidler for IKT-politikken Digitaliseringsprogrammet Digitalt førstevalg mm. Forvaltningspolitikken: St. mld. 19(08-09) + Økonomi-regl. budsjett-rutiner, KS1/KS2 m Nasjonal IKT politikk: St.17) Felles IKT-arkitektur Etatene : Konkrete prosjekter, løpende drift og forvaltning Departementenes IKT-mål, strategi, prinsipper, organisering, Politikk – styring og prioritering - - . Ledelse, juss og organisering - Departementenes IKT-mål, strategi, prinsipper, organisering, . Operativt : IKT ogFag . . 4 SOFTWARE 2013 - Arild Jansen AFIN , UiO DND-seminar 27.9.2012

Rammer for departementenes styring Budsjett- og økonomi-styring Tildelingsbrevet, se f eks: Styringsdialogen Mer uformell dialog og «samhandling» Prosjektstyring Eier-departementet er normalt ikke direkte involvert i prosjekter, men kan delta i styringsgrupper Men eier-departementet har overordnet ansvar for økonomi-styring Det vil også være en løpende, mer uformell kontakt mellom prosjekt-ledelse/prosjekt-styre og departementet Men her er det stor variasjon mellom de ulike departementene DRI3010 , Arild Jansen. AFIN/UiO

Rammer for IKT-prosjekter Generelle forvaltningsmessige rammen, jf DWS forelesn 19.8 Spesielle rammer for IKT: Digitaliseringsrundskrivet inneholder viktige pålegg og anbefalinger knyttet til digitalisering, Se Digitaliseringsrundskrivet Felles IKT-arkitektur : http://www.difi.no/digital-forvaltning/felles-arkitektur DRI3010 , Arild Jansen. AFIN/UiO

Mer informasjon på DIFIs- nettsider Difi om digital forvaltning http://www.difi.no/digital-forvaltning Noen spesifikke sider: http://www.difi.no/digital-forvaltning/universell-utforming Åpne standarder både i stat og kommune http://www.difi.no/veiledning/ikt-og-digitalisering/standarder Åpenhet og innsyn http://www.difi.no/veiledning/ikt-og-digitalisering/offentleg-elektronisk-postjournal-oep

(Tradisjonell) systemutviklingslivssyklus – 27.08.06 (Tradisjonell) systemutviklingslivssyklus – Forstudie - Foranalyse : Problem – og mulighetsanalyse - avdekke problemer mm Systemavgrensning og behovsanalyse Se systemet utenfra og klarlegge behov og rammer : tekniske, organisatoriske, økonomiske, juridiske, sikkerhet Systemanalyse -> kravspesifikasjon Systemutforming : (design/konstruere) Realisering og implementasjon Igangsett og drift Gjennomføring av nødvendige organisatoriske endringer, opplæring Realisering av gevinster Videreutvikling Avvikling . Arild Jansen. AFIN FINF 4001 Høst 2012 Arild Jansen

27.08.06 Spiralmodellen Et forsøk på å kombinere evolusjonær tankegang med de positive sider av konstruksjonstenkning Fokus på risiko og reduksjon av risiko Utvikling oppdelt i et sett av sykler (i spiralen) Målsetning (hva skal oppnås f.eks. funksjonalitet, ytelse, etc.) Alternative måter å realisere løsning for dette (utvikle, kjøpe, etc.) Identifisere begrensningene (kostnad, grensesnitt, etc.) FINF 4001 Høst 2012 Arild Jansen

Spiralmodellen- skjematisk skisse Fastlegge mål og rammer Vurdere alternativer, risikovurderinger Risikoanalyser Analyse Prototyping Krav utforming Vurdering Planlegge neste fase Utvikle neste produkt

Organisatoriske og administrative endringer Store IKT-prosjekter i staten: Samspill mellom teknologi, organisasjons og regelverksutvikling Politiske og rettslige endringer Organisatoriske og administrative endringer Teknologi/ IKT-utvikling Er ansvars- og arbeidsdelingen klar nok ? Er kunnskap og kompetanse på ulike nivåer tilstrekkelig? Og hva slags kompetanse er det behov for FINF- 4001 . Arild Jansen. AFIN

DIFI’s anbefalte rammeverk for IKT-prosjekter http://www Prosjektveiviseren hvor vi tilbyr et nettbasert veiledningsopplegg for gjennomføring av IKT-prosjekter i offentlig sektor. Prosjektveiviseren skal bidra til bedre planlegging, gjennomføring og samordning av offentlige IKT-prosjekter.:  Konsept Planlegge Gjennom-føre Avslutte Overleverer, evaluerer Realisere gevinster

Systemutviklingslivssyklus I forvaltningen 27.08.06 Systemutviklingslivssyklus I forvaltningen Øk. &jur. prosjekt Forstudie - Foranalyse : Problem – og mulighetsanalyse - avdekke problemer mm Systemavgrensning og behovsanalyse Se systemet utenfra og klarlegge behov og rammer : tekniske, organisatoriske, økonomiske, juridiske, sikkerhet Systemanalyse -> kravspesifikasjon Systemutforming : (design/konstruere) Realisering og implementasjon Igangsett og drift Gjennomføring av nødvendige organisatoriske endringer, opplæring Realisering av gevinster Videreutvikling Avvikling SU –prosjekt OU–prosjekt . Arild Jansen. AFIN FINF 4001 Høst 2012 Arild Jansen

Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter (Prof Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter (Prof. Magne Jørgensen, Simula research laboratory) Hva vil det si at et IKT-prosjekt er en suksess? Prosjektsuksess handler om å levere avtalt funksjonalitet til avtalt pris og tidspunkt sett fra prosjektledersperspektiv. Denne oppfatningen bør utvides med suksesskriterier fra oppdragsgiver og mottager av produktet. Suksesskriteriene lagt til grunn for denne rapporten er: Levert nytte Teknisk kvalitet til produktet Kostnadskontroll i prosjektet Tidskontroll i prosjektet Effektivitet i prosjektarbeidet Et prosjekt kan være en suksess mhp en faktor, f eks at all planlagt nytte er oppnådd, men være mindre vellykket på andre faktorer, f eks at det har vært store budsjettoverskridelser og at effektiviteten har vært lav

Utfordringer og årsaker til «fiaskoer» (utdrag) Lav forståelse av kompleksiteten til systemet som skulle lages Liten evne til å stille kvalitetskrav, det vil si dårlig evne til å beskrive og evaluere ikke-funksjonelle krav Problemer med kommunikasjon av krav mellom kunde og leverandør Manglende fokus på integrasjon og god system/portefølje-arkitektur Manglende risiko-ledelse og underestimering av risiko til prosjekter Manglende oppfølging/styring av prosjektene Manglende erfaring hos prosjektledelse, uklarhet i ansvarsforhold Manglende ledelsesfokus, (prosjekter ble sett på som et IKT-prosjekt, ikke et omstillingsprosjekt med IKT-utvikling som virkemiddel [….] Liten evne/mulighet til å evaluere kompetanse til leverandører i anbudsprosess, som fører til valg av inkompetent leverandør

Er det forskjell på offentlige og private IKT-prosjekter? Undersøkelser tyder på at det tidligere var forskjeller men dette gjelder ikke nå. Stor variasjon innen offentlig sektor (mhp egenkompetanse kostnadsoverskridelser, grad av nytte,) NB: de fleste off. IKT-prosjekter utføres (i stor grad ) av private konsulenter/programvarehus (Accenture, Evry, C Gemini, Da Vinci, SI… Men forskjell mellom off. og privat sektor hva gjelder : Beslutningsprosesser (KS1/2), finansiering (off : budsjett-systemet) Valg av leverandører for prosjekt (Lov om off . anskaffelser, anbud) Off. IKT-fiaskoer er «godt» mediastoff, for lite fokus på off. IKT-suksesser! Arild Jansen. AFIN/UiO

Kortfattet oppsummering En gjennomgang av forskningen gir at følgende forhold og tiltak synes å øke sannsynligheten for vellykkede IKT-prosjekter Reduksjon i prosjekt størrelse ,og dermed ambisjonsnivå per prosjekt, gjennom oppdeling av større satsninger i mindre prosjekter /leveranser Hyppige leveranser underveis i prosjektene Gjennomgående nyttestyring fra konseptanalyse, gjennom prosjektet og hos mottager av leveransene Bedre, utprøvingsbasert evalueringer og valg av leverandører Kontraktstyper som gir riktige insitamenter for leverandør . I særlig grad synes fastpris prosjekter i mange sammenhenger å være uegnet og føre til mindre grad av levert nytte i IKT prosjekter Omfattende medvirkning og god kompetanse fra kunde-siden i prosjektet. Utviklingsprosesser som ser endringer i krav/mål som muligheter for økt nytte av IKT –leveransene, inkludert «smidige” utviklings-prosesser Risiko og usikkerhetsanalyser for å skaper risiko-bevissthet hos involverte aktører, god risikostyring og sikre at ambisjonsnivå ikke legges for høyt

J. Søderstrøm : Jævla drittsystem , kap. 1 Flere systemer på nye områder – få standarder Mange ulike systemer kontorstøtte (MS Office,..) , Økonomistyring (SAP) , HR (lønn,..), innkjøp ,..rapport-skriving, kalendersystemer,… Ulike måter å registrere data (formater, rekkefølge i navn, tall-koder,.. Nye versjoner av samme system endrer brukergrensesnitt Patentering og konkurranse bidrar til unødvendige forskjeller mellom systemer Dilemma: Innovasjon   brukergrensesnitt- stabilitet over tid ? Hva kan vi (brukere, SU-ansvarlige, prosjektansvarlige ) gjøre med dette? Har dette noe å gjøre med automatiseringens grenser ? DRI3010 , Arild Jansen. AFIN/UiO

DRI3010 , Arild Jansen. AFIN/UiO J. Søderstrøm : Jævla drittsystem , kap. 3 Digital taylorisme og sentral kontroll «Taylorisme»: Oppdeling og standardisering av arbeidsoppgaver (samlebåndsprinsippet ) Skille planlegging og ledelse fra utføring Hvem skal fastlegge arbeidsrutiner Hvem har tilstrekkelig kunnskap om arbeidsrutinene Rutineoppgaver versus improvisasjon ? Gir detaljstyring mer effektivitet og mer fornøyde kunder (eller brukere ) DRI3010 , Arild Jansen. AFIN/UiO

Ser leverandøren brukerne ? Typisk modell for innkjøp av nye systemer Leverandør Bruker Innkjøper (kunde) Ofte innkjøpsavdelingen Det bør heller være slik : Leverandør Bruker Innkjøper (kunde) DRI3010 , Arild Jansen. AFIN/UiO