Visjon: Et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
Advertisements

VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
VELKOMMEN til foreldremøte Vg september 2010.
Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode Velkommen til Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfelleskap.
Velkommen til Foreldremøte Vg1 og Vg2 Danielsen Videregående Skole
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Velkommen til foreldremøte vg1. Esther "Et brennende hjerte for elever"  Ambisjoner  Omsorg  Samarbeid.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. KLASSEMILJØ God arbeidsro i timene Der det er barn, er det utfordringer. Veldig fin klasse som helhet og bare skjønne unger,
OM FRAVÆR OG KARAKTERER NYE REGLER. MØTEPLIKT Du har møteplikt på skolen hver dag og hver time i alle fag. Du skal delta aktivt i opplæringa og bidra.
Velkommen til foreldremøte på Lundehaugen ungdomsskole.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 6 Kunnskapsdepartementet Fraværsgrense i videregående skole Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Siri Myhren Petersen (10A, 10B, 10C, 10G) Thomas Kvalvik (10D, 10E, 10F, 10G)
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode Velkommen til Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfelleskap.
Utvalgte resultater for SVGS
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Tyrifjord videregående skole i Hole
Ungdata-undersøkelsen 2017 i Meland
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
NYTT RUNDSKRIV OM FRAVÆR!
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Foreldremøte 9 A
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
VELKOMMEN TIL NYTT SKOLEÅR Trøgstad ungdomsskoles visjon:
Velkommen til informasjonsmøte
Utvalgte resultater for SVGS
Møte for foresatte 10.trinn
Velkommen til informasjonsmøte
Velkommen til August 2017.
FORELDREMØTE 10. TRINN INNSØKING TIL VGS
Foresattemøte
INFORMASJON 10 KLASSE INNSØKING TIL VGS.
Fellesmøte Fellesmøte.
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Utvekslingsår i utlandet
Idrettsfag (IF) Kunst, design og arkitektur (KD)
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Presentasjon av Kine Vålbekk
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Karlsrud skole.
Velkommen til kontaktmøte for Vg
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Møte for foresatte Vg
Møte for foresatte Vg
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
FAGVALG KUNST, DESIGN OG ARKITEKTUR EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
Velkommen til foreldremøte om fagvalg, eksamenstrekk og sosialt miljø
Atrå barne- og ungdomsskole
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 23. januar 2019
2.FREMMEDSPRÅK /FORDYPNING NIVÅ 1
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Velkommen til foreldremøte overgang 8.trinn
Presentasjon for Valler videregående
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Om vurdering og nye eksamensformer
Foreldremøte VG2 Studieforberedende
Foreldremøte 9.klasse
Velkommen til informasjonsmøte
Velkommen til Rælingen vgs
Utskrift av presentasjonen:

Visjon: Et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode Velkommen til Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfelleskap der vi gjør hverandre gode Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode

Utdanningsprogrammer Studieforberedende utdanningsprogrammer Yrkesfaglige utdanningsprogrammer SSP – Studiespesialiserende Realfag Språk/samfunnsfag/økonomi TIP- Teknikk og industriell produksjon KD -Kunst, design og arkitektur EL- Elektrofag IF - Idrettsfag DH- Design og håndverk IB- International Baccalaureate Vg2-3 HO- Helse og oppvekstfag TO- Alternativ opplæring

Vg1 VIP makkerskap Makkerskap handler om å gi elevene en trygg overgang fra ungdomsskole til videregående skole, der de lærer å se hverandre og selv opplever å bli sett. Makkerskap handler ikke om at lærerne skal tvinge fram vennskap, men om å være en god kollega.

Vg1 VIP makkerskap skal bidra til: en mykere overgang fra ungdomsskole til videregående skole at elevene skal bli kjent med flere i klassen et tettere og tryggere klassemiljø tidlig å øke elevers sosiale kompetanse å skape gode arbeidsrelasjoner som øker læringstrykket

Elevenes skolemiljø Kapittel 9a ”Alle elever i grunnskoler og videregående skole har krav på et godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring”. Skolen har en aktivitetsplikt for å fremme et godt miljø blant elevene.

Ungdata – Ås kommune

Ungdata - nasjonalt De fleste har det bra, lever aktive liv der vennskap, familie, trening og digital fritid er sentralt. Dagens tenåringer fremstår som en veltilpasset, aktiv og hjemmekjær ungdomsgenerasjon. En økt orientering mot skole og utdanning Nedgang i problematferd, dette knyttet til vold, mobbing og lovbrudd. I forhold til rus er ikke endringene så store.

Ungdata - nasjonalt Samtidig er det negative utviklingstrekk knyttet til mindre trivsel, ensomhet og vennskap blant jenter. Mange opplever også en del bekymringer og stress i hverdagen. Rapporten viser også at ungdommer sliter med helseplager. Hodepine, magevondt, smerter i nakke og skuldre. Andre sliter med symptomer på stress, og tenker «alt er et slit». I forhold til mobbing er det største flertallet ikke involvert i dette, verken som offer eller utøver. Tallene har økt fra 6 til 8 % siden ungdataundersøkelsene startet.

Her kommer noen utsagn om hvordan du vil beskrive forholdet ditt til foreldrene dine 8. trinn 9. trinn 10. trinn VG1 VG2 VG3 Antall svar Foreldrene mine pleier å vite hvor jeg er, og hvem jeg er sammen med i fritida 99 96 97 94 90 88 1 276 Foreldrene mine kjenner de fleste av vennene jeg er sammen med i fritida 93 92 84 79 1 272 Foreldrene mine kjenner foreldrene til vennene mine 82 81 70 57 52 39 1 264 Jeg krangler ofte med foreldrene mine 21 15 25 22 18 1 259 Jeg liker å være sammen med foreldrene mine 87 86 89 1 267

Skole Er du enig eller uenig i følgende utsagn om hvordan du har det på skolen? (Prosentandel som har som har svart 'helt enig' eller 'litt enig') 8. trinn 9. trinn 10. trinn VG1 VG2 VG3 Antall svar Jeg trives på skolen 96 95 90 91 92 1 293 Lærerne mine bryr seg om meg 89 87 84 1 281 Jeg føler at jeg passer inn blant elevene på skolen 79 83 82 1 282 Jeg kjeder meg på skolen 59 63 74 64 56 66 1 287 Jeg gruer meg ofte til å gå på skolen 16 22 23 26 19 24 1 289 Ingen kjønnsforskjell på usk

Mobbing Blir du selv utsatt for plaging, trusler eller utfrysing av andre unge på skolen eller i fritida? Antall svar 1264

Psykiske helseplager, vgs Har du i løpet av den siste uka vært plaget av noe av dette? (Prosentandel som har svart 'ganske mye plaget' eller 'veldig mye plaget')

Rusmidler, usk Hvor mange ganger har du gjort noe av dette det siste året (de siste 12 månedene)? (Prosentandel som har svart '1 gang' eller fler)

Rusmidler, vgs Hvor mange ganger har du gjort noe av dette det siste året (de siste 12 månedene)? (Prosentandel som har svart '1 gang' eller fler)

Ungdata – Hva kan vi gjøre? En av de store utfordringene både nasjonalt og lokalt er ungdoms psykiske helse. Her ser vi dessverre en liten økning i negativ retning, og det er urovekkende at så mange som 16 % er plaget av depressive symptomer. Alt for mange rapporterer om problemer med søvn, ensomhet, stress og bekymringer. Også her er jentene i flertall, men vi er bekymret for mørketall blant guttene. Til tross for oppløftende tall på mange områder er det viktig å huske at et en liten gruppe ungdommer fortsatt opplever at hverdagen kan være vanskelig. Vi må derfor fortsette å jobbe for at også disse skal få det bedre. Og her har vi alle et ansvar, enten vi er elev, foreldre eller ansatte på skolen.  Opplæringsloven kap. 9a - aktivitetsplikten.

Formålet - fraværsregelen Økt tilstedeværelse i undervisningen og dermed økt læring Redusere skulk

Fraværsgrense i fag Elever som har mer enn 10 prosent udokumentert fravær i et fag vil som hovedregel ikke få karakter i faget. Eleven må legge frem relevant dokumentasjon for å få fravær unntatt fra fraværsgrensen. Rektor vil kunne bruke skjønn slik at elever i spesielle tilfeller kan ha inntil 15 prosent udokumentert fravær og likevel få karakter. Dette er en snever unntaksbestemmelse for elever i en vanskelig livssituasjon.

Sykdom Det er normalt å være syk. Eleven trenger ikke ha legeerklæring for korte sykefravær, forkjølelse, influensa etc. Når fraværet nærmer seg 10 % fravær, bør eleven ha legeerklæring på fraværet. 10 % fravær er hele 19 dager.

Hva omfattes av fraværsgrensen? Alt fravær skal telle med (unntatt møte med rådgiver/helsesøster, PPT, elevrådsarbeid som er forhåndsgodkjent) Noe fravær kan unntas – inntil 10 dager, må dokumenteres Helse- og velferdsgrunner Arbeid som tillitsvalgt, politisk arbeid og hjelpearbeid Lovpålagt oppmøte Representasjon i arrangement på nasjonalt eller internasjonalt nivå Inntil to dager for religiøse høytider

Ferie? Ferier o.l. regnes som udokumentert fravær selv om dine foresatte søker om at du får fri. Ikke nødvendig å søke om permisjon. Eleven melder fra om at han/hun blir borte til kontaktlærer.

Fravær og bestått/fullført

Viktig informasjon ITL Skolearena Hjemmeside, www.aas.vgs.no Brosjyre

Oppfølging Leksehjelp hver mandag Høstskole i matematikk Grunnleggende ferdigheter vektlegges i alle fag: Regne, lese, skrive, engelsk, ikt

Vurdering Underveisvurdring Halvårsvurdering med karakter Sluttvurdering IV – ikke vurdert Varsel om fare for IV Karakter i orden og atferd

1 eller IV 1 eller IV i et eller flere fag kan føre til at eleven ikke blir flyttet opp et nivå.

Karakter i orden og atferd Skolereglementet er grunnlaget for å sette karakter i orden og atferd. Hensikten er at eleven skal ha god orden i sitt skolearbeid og være hyggelig og omgjengelig overfor de voksne og elevene i skolesamfunnet. Standpunktkarakterer settes i klassemøter.

Standpunktkarakterer SSP Vg1 – elevene får sluttvurdering i naturfag, engelsk, matematikk, geografi og samfunnsfag. Vg1 KDA og IF – elevene får sluttvurdering i naturfag, engelsk og matematikk.

HØSTEKSAMEN Alle som har fått 1 i standpunkt eller til eksamen har rett til ny prøve om høsten. IV i standpunkt- privatisteksamen Dokumentert fravær på eksamen- utsatt prøve – nytt trekk

Ås videregående skole – norsk SF, vg1 2017-18 Prosjekt Karakterfri Ås videregående skole – norsk SF, vg1 2017-18

Vårt mål: Elever skal lære mer. Elever skal kunne gjøre feil, og rette opp feil. Vi mener det er mye læring i å gjøre feil. Elever skal bli bedre til å vurdere eget arbeid. Elever skal få mindre karakterpress. Lærere skal gi færre karakterer, men vurdere mer med bruk av ord. Lærere skal ta aktivt del i elevenes læringsprosess.

Hvordan skal vi få dette til? Elevene får terminkarakterer to ganger i året. Jul og sommer. Norskfaget gir tre karakterer: Norsk hovedmål, norsk sidemål og muntlig. Elevene vurderes kontinuerlig, men uten karakter. Elevene velger hvilke elevarbeid i hver termin som skal være terminens hovedarbeid. Et arbeid i hver fagdisiplin. Eleven må begrunne sine valg ved å levere inn en egenvurdering. Frist er 1. desember og 1. juni. Bruk av OneNote classroom.

Matte undervisning Ås vgs 5 1T mattegrupper og 3 1 P mattegrupper. Elever som har valgt 1P starter undervisning i 1P ved skolestart. Elever som er usikre på om de ønsker 1P eller 1T starter undervisning i 1T matematikk. Oppstartkartleggingsprøve mandag 21.8 Matteprøve onsdag 13.9 i uke 37. Elevene velger/deles etter det inn i 1T og 1P matte etter vurdering og samtale med lærer. Bytting av gruppe etter delingen skjer kun i spesielle tilfeller, ved fare for stryk.

Velge 1T eller 1P?

1P Praktisk matematikk og enklere enn 1T. Noe overlappende med ungdomsskolen, en del nye ting. Mindre pensum enn 1T, noe mer tid til repetisjon. I 1P lærer du grunnleggende om tall og algebra, om geometri, økonomi, sannsynlighetsregning og funksjoner. 1P gir generell studiekompetanse, som betyr at du kan velge studier senere som ikke krever matematikk programfag. Spør rådgiver ved skolen for mer info.

1T Teoretisk matematikk. Mer krevende enn 1P. I 1T lærer du mer videregående om tall og algebra, trigonometri, funksjoner, sannsynlighetsregning og derivasjon (funksjonsanalyse). 1T gir generell studiekompetanse, og her legges grunnlaget for matematikkfagene som gir spesiell studiekompetanse (S1, R1, S2 og R2). Flere studier krever nå fordypning i R1 og R2. Snakk med rådgiver dersom du lurer på dette.

Ent3r tilbudet NMBU

Foreldresamarbeid i videregående skole Foreldremøte Samtale med kontaktlærer Varsling om fravær Varsling om fare for ikke å få karakter i fag Varsling om fare for karakteren N eller L i orden og/eller atferd Møter etter behov