Innsyn og adgangsbegresning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Advertisements

Taushetsplikt for de folkevalgte politikere. Presentasjon av fung
Lover som styrer arkivdanningen
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Personopplysningsloven
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Praksis i utlandet Studieåret 2009 – 2010 Presentasjon Kristin T. Alfer, adm ansv praksis.
PÅ JOBB FOR ET TRYGT HEDMARK HEDMARK POLITIDISTRIKT Alles plikter ved mistanke om vold/ fysiske overgrep mot pasient/klient.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Møte i Regionalt forskingsnettverk for habilitering 25. mai 2011 Edith V. Lunde.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
Samtykke. Problemstillinger – Testasjonshabilitet – kan vedkommende skrive testament? – Stemmerett. Kan vedkommende stemme ved et valg? – Bilkjøring?
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Styreprotokoll- til hjelp eller besvær? Kathinka Mohn, advokat og medlem av NIFs appellutvalg.
§12 i vannforskriften
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Grunnleggende begreper i person-opplysningsloven og lovens virkeområde
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Dag Wiese Schartum, AFIN
INFORMASJON OM BARNEVERN
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Varsling av fornærmede eller dennes etterlatte
Systemavgrensing og aktøranalyse
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
3 Marius Stub.
Tilskudd til tillitsvalgte og klubber lokalt 2016
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Foreldres rettigheter etter barneforskriften § 10
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Erfaringer med bruk av NS 8435
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Om opprykk til førstelektor
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
3 Marius Stub.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Innsyn og adgangsbegresning Forskningsseminar 10-11 mars 2016 Torkel Thime

Hva er en taushetsbelagt opplysning? opplysninger om enkeltpersoner personlige forhold forretningshemmeligheter betydning for rikets sikkerhet opplysninger som de fleste av oss vil ønske å holde mest mulig for oss selv opplysninger som har kommersiell betydning hensynet til landets sikkerhet og forholdet til fremmede makter Opplysningene skal primært bare brukes til de formål som de ble innhentet for Sperrefrister Partsinnsyn Forskningsinnsyn

Lovverk og praksis Offentlighetsloven (§13 – opplysninger som er taushetsbelagt i andre lover skal være unntatt offentlighet) Særlover (Statistikkloven, sikkerhetsinstruksen) Forvaltningsloven (§13 – og i forvaltningsforskriften Bestemmelsen om taushetsplikt etter Forvaltningsloven gjelder personlige forhold og forretningshemmeligheter. Skjønn må utøves. Personlige forhold er slike opplysninger som det er vanlig å ville holde for seg selv: helseforhold, politisk holdning, personlig økonomi, straffbare forhold, familierettslige forhold osv. Forretningsmessige opplysninger vil være slike opplysninger som andre kan utnytte i sin næringsvirksomhet. Det er satt ulike sperrefrister på taushetsbelagte opplysninger, avhengig av opplysningens art og hvilke lovbestemmelser som gjelder. Privatarkiv inneholder også opplysninger som er taushetsbelagt i henhold til lovgivningen. I tillegg står private arkivskapere står fritt til å sette betingelser for innsyn.

Hvem kan få innsyn? Hvem som helst kan be om å få se taushetsbelagt materiale som oppbevares i Arkivverket. Opplysningene i det aktuelle materialet vil da bli vurdert av arkivfaglig personale. Hvis en konkret vurdering viser at materialet likevel ikke inneholder taushetsbelagte opplysninger, erklæres det som fritt tilgjengelig. Materialet kan da gjennomgås på vanlig måte på lesesalen. Hvis materialet inneholder taushetsbelagte opplysninger, betyr ikke det at all bruk av dem er utelukket. I hovedsak er det to unntak som gjelder, partsinnsyn og innsyn for forskningsformål.

Innsyn for forskningsformål Taushetsbelagte opplysninger kan under gitte betingelser brukes for forskningsformål, jf. forvaltningsloven § 13 d. Forskeren har ikke krav på innsyn som ved partsinnsyn. Vi vurderer: om det dreier seg om forskning i vanlig forstand av ordet (forarbeider til forvaltningsloven med forskrifter – ikke journalistisk virksomhet) om den forskningsmessige hensikten med bruken av materialet tilsier at det kan gis innsyn om den som søker slikt innsyn har faglig kompetanse til å fullføre et forskningsprosjekt. (Inneha en vitenskapelig stilling innen relevant fagfelt, eller være viderekommen student under veiledning av person i vitenskapelig stilling) om det kan være til uforholdsmessig ulempe for andre interesser dersom det gis adgang (for eksempel påkjenning for dem det gjelder om de får kjennskap til at forskeren har fått se slike opplysninger om dem)

Huskeliste søknaden må være skriftlig og signert søknaden må gjelde et spesifisert materiale (Arkivportalen eller papirkatalogene lesesalen, kun det som er nødvendig i forhold til oppgaven søknaden må inneholde en kort prosjektbeskrivelse som gjør rede for prosjektets innhold og mål, omfang og varighet, forskningsmetoder og kilder som er tenkt brukt i prosjektet, samt om resultatene skal publiseres, eventuelt i hvilken form forskere må oppgi vitenskapelig stilling, eventuelt på annen måte dokumentere sin forskningskompetanse studenter må legge ved bekreftelse fra sin faglige veileder. Denne gir deg i tillegg halv pris på eventuelle kopier Avgjøres av Riksarkivaren, sendes til vedkommende enhet som oppbevarer materialet

Taushetsplikt Den som har fått innsyn i taushetsbelagt materiale må skrive under taushetserklæring og har taushetsplikt. Det innebærer at: taushetsbelagte opplysninger kun brukes i den utstrekning det er nødvendig hindre at andre får adgang eller kjennskap til taushetsbelagte opplysninger opplysningene ikke må brukes eller videreformidles slik at det kan skade, krenke eller såre noen identifiserbar person det ikke er tillatt å ta kontakt med de personene som de taushetsbelagte opplysningene gjelder vilkår til innsynsvedtaket: hvem som har ansvar for opplysningene, hvem som har adgang til dem, samt oppbevaring, tilbakelevering eller tilintetgjøring av eventuelle kopier. Bestemmelsene om forskeres taushetsplikt og behandlingen av taushetsbelagte opplysninger finnes i forvaltningsloven § 13 b, § 13d og § 13e, samt forskrift nr. 1456 av 15.12.2006 til forvaltningsloven. Brudd på taushetsplikt kan straffes med bøter eller inntil 1 års fengsel. Grovt brudd på taushetsplikt straffes med inntil 3 års fengsel (jfr. straffeloven §§ 209-211)