Stad skipstunnel – verdens første skipstunnel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visjon: Norge skal være verdensledende i planlegging, koordinering og gjennomføring av søk- og redningsoperasjoner til havs i Nordområdene.
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Barentssekretariatet Næringsstrategisk plattform i nord Regjeringen har i sin nordområdesatsing (NTP kap. 8.4) uttalt: I et arbeid for å utvikle.
Infrastrukturdagene 2014 (14) Ny NS 3070 om ledninger i grunnen
Frank Arntsen, Statens kartverk Møte i Faglig forum for Barentshavet og områdene utenfor Lofoten Tromsø 31. januar 2007.
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
Hva er nyheter? Nyhetsmedienes samfunnsoppgave Noe har hendt, noe nytt
Kjell Sandli Daglig leder Hareid Fastlandsamband A/S
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Vestlandet mot resten av landet. Samarbeid eller rivalisering ?
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
VELKOMMEN TIL HADSEL. LITT OM HADSEL •Hadsel ligger midt i verdens vakreste øyrike Lofoten og Vesterålen med sine 7970 innbyggere. •Nordlandssykehuset.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
VDN, 12K Kongsberg, Hvem vinner kampen om arbeidskraften? - og hvorfor?
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
«Samarbeid for fremtiden» Presentasjon på nettverkskonferanse for psykisk helse og rusfeltet i Vest-Agder, Jan Ivar Ekberg og Ingunn Kvamme,
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
1 Doknavn - 15/07/2014 Internettbaserte AIS tjenester AIS 2010 Kjell Røang Christian Michelsen Research AS (CMR)
Havnedirektør, Bodø havn KF
Hvor reiser "Ola Normann"? Pakkereiser fly Totalt 1,2 mill Registrert av Reisebransjeseksjonen i HSH. I parentes antatt reelt antall reisende –Spania498.
Regional transportplan Agder
Nye ishaller - status. Ishockey er en regional idrett i Norge..og anleggsmangel er vår fremste begrensning INNLEDNING  Vi må ha mer istid  Vi må ha.
Eksempel på PP-forside Test TROMSØ  ALTA  KIRKENES  VADSØ  SVALBARD  SORTLAND  BODØ  ST. PETERSBURG Mulighetsvurderinger Vannøya Havkraftverk.

Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
GRUNNLAGSDATA KOMMUNESTRUKTUR. FUNKSJONELLE REGIONER Funksjonelle regioner kan sees på som de minste geografiske enhetene som utgjør egne system innenfor.
Fra regional flyplass til global aktør
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
Fritidsbåter Hva gjør Kystverket?
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
LIVSVITENSKAP - SAMSPILL FOR UTDANNING, INNOVASJON OG FORSKNING Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge.
Tar ansvar for sjøveien. Kystverket Trygger sjøveien og bidrar til god fremkommelighet og effektiv trafikkavvikling. Jobber kontinuerlig for at sjøveien.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Ålesund lufthavn, Vigra Åpnet 1958 Nr 8 i antall passasjerer Nr 5 i økonomisk resultat passasjerer i passasjerer i 2007.
NÆRINGSFORENINGEN – ÅLESUNDREGIONEN NÆRINGSFORENINGEN.
Kjell Sandli Daglig leder Hafast asap! Vanylven, 26. august 2011.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Urban Audit,- kommunenes rolle. Birger Elvestad, Trondheim kommune
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel
Samferdsels-/vegprosjekter i ålesundregionen
Kommunikasjon – føresetnad for all bosetting og næringsutvikling.
Kostnadsutvikling i vegprosjekter
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Rogfast-Hordfast: Hva mener bedriftene?
Utskrift av presentasjonen:

Stad skipstunnel – verdens første skipstunnel

Portal Moldefjorden

Verdens første skipstunnel Stor tunnel som kan ta fartøy i overkant av 16 000 bruttotonn Dimensjonert etter Hurtigruta MS Midnatsol 81% av dagens skipstrafikk kan bruke tunnelen (passasjerskip, lasteskip) Byggetid: ca. 3- 4 år Pris 2,7 mrd. inkl. moms

Trafikkavvikling Enveiskjøring, tidsinterval Kø ordning, ”slot”-tider 12 minutter, 8 knop Ingen brukerfinansiering Maksimal kapasitet på 100 fartøy i døgnet

Status prosjektet Stad skipstunnel Nasjonal transportplan: Stad skipstunnel fullfinansiert i NTP (2018-2029). Byggestart i neste stortingsperiode (2017-2021). Overlevering forprosjekt i mai KS2 (kvalitetssikring av styringsgrunnlag samt kostnadsoverslag) før investeringsbeslutning i Stortinget. Tidligst byggstart i 2019, i følge Kystverket.

Internasjonal oppmerksomhet Stad skipstunnel omtalt i 528 på en uke i ulike medier world wide ( alle verdensdeler). Over 200 millioner lesere er nådd. Film laget av World Economic Forum (over 2 mill. visninger). CNN (2,4 mill. visninger).

Hurtigbåtforbindelse Bergen -Ålesund Knytte sammen Vestlandet og regionen på en helt ny måte. Bo- og arbeidsmarkedsregion fra Ålesund, via den maritime klyngen på søre Sunnmøre, til Måløy. Arbeidspendling mellom kommunene sør og nord for Stad. Hurtigbåt til Vigra. Viktig for næringslivet lokalt.

Turistdestinasjon Hurtigbåten vil gjøre regionen mer tilgjengelig (hurtigbåtforbindelse Bergen-Ålesund, kortere vei til Vigra) Regionen har mange «fyrtårn» og potensiale til å tiltrekke seg flere turister. Charterturisme

www.skipstunnel.no

Hva vil Stad skipstunnel bety for hurtigbåten og hva kan hurtigbåten bety for Stad skipstunnel? Vil Stad skipstunnel kunne være et utstillingsvindu for norsk ingeniørkunst og norsk hurtigbåtnæring? Tunnelen åpner for mange muligheter ikke bare innenfor rutetrafikk, men også for nye former for chartervirksomhet blant annet rettet mot cruisetrafikken og andre former for turisme. Hvilke potensiale ser hurtigbåtnæringen her?

Hurtigbåtforbindelse Bergen-Ålesund Hvordan kan en slik hurtigbåtforbindelse være konkurransedyktig i forhold til fly? Hvor stor fart og hvor mange stopp? Det må blant annet tas hensyn til arbeidsmarkedet, pendling og tilgangen til flyplassen på Vigra når nye ruteplaner skal legges. Det vil også være naturlig å knytte hurtigbåtruten Florø – Måløy og ruten Ålesund – Hareid/Vigra til et fremtidig rutesystem i regionen.