Stad skipstunnel – verdens første skipstunnel
Portal Moldefjorden
Verdens første skipstunnel Stor tunnel som kan ta fartøy i overkant av 16 000 bruttotonn Dimensjonert etter Hurtigruta MS Midnatsol 81% av dagens skipstrafikk kan bruke tunnelen (passasjerskip, lasteskip) Byggetid: ca. 3- 4 år Pris 2,7 mrd. inkl. moms
Trafikkavvikling Enveiskjøring, tidsinterval Kø ordning, ”slot”-tider 12 minutter, 8 knop Ingen brukerfinansiering Maksimal kapasitet på 100 fartøy i døgnet
Status prosjektet Stad skipstunnel Nasjonal transportplan: Stad skipstunnel fullfinansiert i NTP (2018-2029). Byggestart i neste stortingsperiode (2017-2021). Overlevering forprosjekt i mai KS2 (kvalitetssikring av styringsgrunnlag samt kostnadsoverslag) før investeringsbeslutning i Stortinget. Tidligst byggstart i 2019, i følge Kystverket.
Internasjonal oppmerksomhet Stad skipstunnel omtalt i 528 på en uke i ulike medier world wide ( alle verdensdeler). Over 200 millioner lesere er nådd. Film laget av World Economic Forum (over 2 mill. visninger). CNN (2,4 mill. visninger).
Hurtigbåtforbindelse Bergen -Ålesund Knytte sammen Vestlandet og regionen på en helt ny måte. Bo- og arbeidsmarkedsregion fra Ålesund, via den maritime klyngen på søre Sunnmøre, til Måløy. Arbeidspendling mellom kommunene sør og nord for Stad. Hurtigbåt til Vigra. Viktig for næringslivet lokalt.
Turistdestinasjon Hurtigbåten vil gjøre regionen mer tilgjengelig (hurtigbåtforbindelse Bergen-Ålesund, kortere vei til Vigra) Regionen har mange «fyrtårn» og potensiale til å tiltrekke seg flere turister. Charterturisme
www.skipstunnel.no
Hva vil Stad skipstunnel bety for hurtigbåten og hva kan hurtigbåten bety for Stad skipstunnel? Vil Stad skipstunnel kunne være et utstillingsvindu for norsk ingeniørkunst og norsk hurtigbåtnæring? Tunnelen åpner for mange muligheter ikke bare innenfor rutetrafikk, men også for nye former for chartervirksomhet blant annet rettet mot cruisetrafikken og andre former for turisme. Hvilke potensiale ser hurtigbåtnæringen her?
Hurtigbåtforbindelse Bergen-Ålesund Hvordan kan en slik hurtigbåtforbindelse være konkurransedyktig i forhold til fly? Hvor stor fart og hvor mange stopp? Det må blant annet tas hensyn til arbeidsmarkedet, pendling og tilgangen til flyplassen på Vigra når nye ruteplaner skal legges. Det vil også være naturlig å knytte hurtigbåtruten Florø – Måløy og ruten Ålesund – Hareid/Vigra til et fremtidig rutesystem i regionen.