Rammevilkår for samdrift mellom kommune og energiselskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Advertisements

Finansieringsordninger
EBL – drivkraft i utviklingen av Norge som energinasjon EBLs synspunkter på hjemfall LO, KS og LVK- seminar 20. januar 2005.
Kommunal eiendomsvirksomhet
OFFENTLIGE ANSKAFFELSER/OFFENTLIG STØTTE
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Advokat Øyvind Renslo, KS
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Kursdag 5 Ryk og Reis Franchising.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Viktige lover og regler
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Innlegg nasjonal skade- og lakkonferanse 22. mars 2011 Sigbjørn Bakke Hanssen, Skatt øst.
SKI – Nye samarbeidsmodeller for kritisk infrastruktur Forprosjekt SKI - kritisk infrastruktur forprosjekt Margrete Haugum, Trøndelag Forskning.
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Rapport VAR-Vestfold Orientering 21. juni mai Hvorfor? De tre selskapenes oppdrag er å levere viktige samfunnstjenester med høy kvalitet til.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Utbyggingsavtaler Egil Stabell Rasmussen
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Fjernvarmedagene 2009 Tilknytningsplikt til fjernvarmeanlegg Forholdet til anskaffelsesreglene Advokat Marco Lilli - Kluge Advokatfirma DA.
Interkommunalt samarbeid Lokale kartdager Finnmark Ingunn Limstrand Norkart Nord.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Sunndal Næringsselskap Sunndal Næringsforening Konkurranseutsetting Kommunens innbyggere er opptatt av et godt velferdstilbud. Det kuttes i helse og skole.
Kveldskurs for nybegynnere 16. februar 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Arkitektkontoret Organisering og forpliktelser Arkitektbedriftene.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Fagforbundet Vest-Agder Vest-Agder omtanke solidaritet samhold Fagforbundet Vest-Agder 2006Side 2 Hjemfallsretten I snart 100 år har norske konsesjonslover.
Kommunal styring og privatisering.
Utfordringsrett – juridiske utfordringer
Rekommunalisering eller en entreprise?
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Alternative finansieringsinstrumenter for offentlig eid infrastruktur
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
TEKNISK ENHET Andøy kommune ANTALL BRUKERE/KUNDER: > 5000
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Tilknytningsplikt til offentlig avløp
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Alternative finansieringsinstrumenter for offentlig eid infrastruktur
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Avlastningshjemmet For Indre Østfold
HANDLINGSROM OG HINDRINGER INNEN EØS
Driveplikt etter jordloven § 8 - Leie av jord
Utskrift av presentasjonen:

Rammevilkår for samdrift mellom kommune og energiselskap Resultater fra utredningen v/Caroline Lund advokat med møterett for Høyesterett

Bakgrunn Engasjement i regi av Kommunenes Sentralforbund Bakgrunnen for oppdraget Hvilke oppgaver skal offentlig sektor løse? Hvordan skal offentlig sektor finansieres? Hvordan skal offentlig sektor organiseres?

Bakgrunnen for utredningen Formålet med utredningen: Samdriftsfordeler - høyere effektivitet, - bedre og billigere tjenester til kommunens innbyggere Samdriftsfordeler mellom kommunene og det lokale e-verket Det kommunale e-verket vil kunne være en naturlig satsplanke for utvikling av lokale samdriftsprosjekter, for eksempel for vann, avløp, renovasjon, vei og branntilsyn

Samdrift = multi utility

Multi utility – grader av samdrift: Lavt nivå Høyt nivå _______________________________________________________________________________ Sentralbordtjenester Kjøp av driftstjenester Felles driftsenhet Felles infrastruktur EDB-samarbeid Felles administrasjon Fakturering Kunderegister

Prosjektarbeidet Prosjektgruppe: Hadsel Energi, nå Trollfjord Kraft AS, og Hadsel kommune Fauske Lysverk AS og Fauske kommune. Bakgrunnen for at disse ble plukket ut var ulik organisering og eierstruktur.

Prosjektarbeidet Utredningen på 130 sider Sammendrag på ca 10 sider

Fordeler for kommune og for innbyggerne Kommuner kan oppnå besparelse gjennom den nye organiseringen Mer effektiv drift kan gi grunnlag for billigere tjenester – og dermed lavere avgifter til innbyggerne Billigere tjenester og lavere kommunale avgifter gjør det attraktivt å etablere nye virksomheter i kommunen Større enheter kan gjøre det lettere for kommunen å knytte til seg kvalifisert arbeidskraft og bygge opp ekspertise

Fordeler for kommune og for innbyggerne Samarbeid med kommunale e-verk som et alternativ til konkurranseutsetting eller privatisering av tjenestene. Sikre kontroll over ressursene også i fremtiden Gjennom samarbeid om driftsfunksjoner kan kommunen få frigjort ressurser til å prioritere arbeidet med lovpålagte forvaltningsoppgaver Samdrift kan styrke det lokale fagmiljøet og gi grunnlaget for å sikre arbeidsplasser innen teknisk sektor

Fordeler for det lokale e-verket Større spredning i forretningsområder gir virksomheten flere ben å stå på. Virksomheten blir mindre sårbar Gjennom kostnadskutt i sin nåværende virksomhet kan man også oppnå større lønnsomhet Egen fagkompetanse kan bli styrket ved at man blir tilført ny arbeidskraft med ekspertise på lignende fagfelt

Fordeler for det lokale e-verket Fremtidige regelendringer kan åpne for at man også kan operere med et element av fortjeneste knyttet til VVAR-tjenester. Ved å involvere seg i disse tjenestene allerede nå vil man ha posisjonert seg i forhold til slike regelendringer Samarbeid om infrastruktur kan gi grunnlag for å utvikle nye forretningsområder, eksempelvis utbygging av bredbånd

Hovedfunn Valg av organisatorisk modell bør tilpasses lokale forhold. Juridisk sett enklest å etablere samdrift der e-verket er 100 % eiet av en enkelt kommune – eller der iallfall en kommune er dominerende eier. Det må sondres mellom kommunens lovpålagte oppgaver og andre oppgaver.

Hovedfunn Lovpålagte krav for e-verkene (konsesjonsplikt) må også ivaretas – kan tale for å samle driftsfunksjonene under e-verkets organisasjon. EØS-reglene en utfordring der e-verket driver konkurranseutsatt virksomhet eller der e-verket eies av flere aktører. Kommunens og e-verkets gjensidige forpliktelser bør reguleres i en rammeavtale.

Hensyn ved valg av samdriftsmodell Kommunen bør legge forholdende best mulig til rette for godt vedlikehold og videre utbygging av infrastrukturen Lokal kontroll med infrastrukturen Lojalitet overfor eksisterende regelverk Unngå unødvendige anbudsprosedyrer Unngå uheldige skatte- og avgiftsmessige konsekvenser Spille på lag med de ansatte

Kommunens lovpålagte oppgaver Kommunens handlefrihet beror på en tolkning av den enkelte lov Delegasjon av offentlig myndighet krever klar lovhjemmel. Alminnelig service- og tjenestefunksjoner som eksempel kollektivtransport kan derimot overlates andre

Kommunens lovpålagte oppgaver Vannforsyning: Ikke noen lovpålagt kommunal oppgave. Avløpstjenester: Kommunen har ansvar for at det finnes et forsvarlig system (forurensningsloven). Plan- og bygningslovens regler om tilknytningsplikt: Gjelder ”offentlig” ledningsnett – men mulig å pålegge tilknytting til bestemt anlegg med hjemmel i andre bestemmelser.

Forholdet til kommunens lovpålagte oppgaver Veier: Kommunalt ansvar for forsvarlig vedlikehold. Renovasjon (forbruksavfall): Kommunalt ansvar og kommunal enerett. Branntilsyn: Detaljerte regler om samdrift i lov av 14. juni 2002.

Forholdet til kommunens lovpålagte oppgaver Oppsummering: Kommunens overordnete ansvar kan også ivaretas gjennom aktiv bruk av rollen som regulator og gjennom gode/klare avtaler med private parter. Dette er et alternativ til kommunalt eierskap/kommunal drift.

E-verkenes konsesjonsplikt Konsesjonsplikt både for bygging og drift Konsesjonsplikten begrenser e-verkenes adgang til å overlate driftsfunksjoner til andre aktører Kan tale for at en felles driftenhet med kommunen bør legges inn som en del av e-verkets organisasjon

Forbrukernes betaling for tjenestene Dagens ordning: Avgifter basert på kostnadene ved tjenesten. Mangler klare incitament til å gjøre tjenestene billigere for forbrukerne. Kommunens avgiftskrav sikret med legalpant – vil ikke gjelde private aktører. Lov om forsøk i offentlig forvaltning kan gi grunnlag for prøveordninger der avgifter kreves inn av privat aktør.

EØS-retten Krav om at kjøp av tjenester skjer etter regler om anbud Statsstøttereglene kan sette krav ved overdragelse av infrastruktur

EØS-retten Anbud ikke nødvendig dersom samdrift med e-verket kan anses som drift i ”egenregi” Kommunen må ha dominerende kontroll med selskapet som utøver driften. Driftsselskapet må ikke levere mer enn 20% av sine tjenester til andre oppdragsgivere enn egen eier. Særlige problemer dersom det er flere kommuner inne på eiersiden, fordel å opprette interkommunalt drifts- og innkjøpsfellesskap. Konkurranseutsatte virksomhetsområder for e-verket (produksjon og omsetning av kraft) må være selskapsmessig adskilt.

Andre problemstillinger Skatte- og avgiftsmessige spørsmål Arbeidsrettslige forhold

Konkrete modeller for samdrift Velge enkel modell i forhold til EØS-reglene Velge organisering som man er fortrolig med – aksjeselskap Klar rammeavtale mellom kommunen og e-verket