Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den sømløse kommune – fra visjon til virkelighet Christer Gundersen - KS Emnekart 2006.
Advertisements

EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
e-Kommune 12k styremøte, Vindfjelltunet, Lardal 20. september 2006
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 1 DRI 2001 Forelesning 1. september Offentlige tjenester på Internett – hva og hvordan Litt om ulike.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Innovasjon og endring – når eit fylke løftar i flokk Innovasjonskonferansen Anne Karin Hamre, fylkesmann.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Brukerperspektiv på eForvaltning i kommunene Svein Erik Wilthil, KS eForvaltningskonferansen 2007.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Tynset rådhus, nå også et Miljøfyrtårn! Foto: Ingrid Eide.
1 Gjermund Lanestedt Rådgivernettverk - samling april 2002 Om HØYKOM - formål, satsingsområder, resultater mv. Thor Mogen HØYKOM-programmet
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
LiNK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 IKT-utviklingsprogram ”Elektronisk kommunesammenslåing” Interkommunal samhandling via.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Tilbudskonferanse Utvikling av kursopplegg basert på Prosjektveiviseren.no
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Presentasjon av organiseringsprosjektet
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten
På sporet av en lokal frivillighetspolitikk?
”Grenselaust samarbeid”
Bærekraftig samfunnsutvikling
Målsetting med prosjektet
IKT: Utfordringer for demokratisk styring og kontroll
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Bærekraftig samfunnsutvikling
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
1. LEDERUTVIKLING Fylkesmannen ansvarlig
«Ein sjølvstendig og nyskapande kommunesektor»
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Tema 5 ePlanSak og digitalisering av planprosessen
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Regional koordinering eHelse og velferdsteknologi i Agder
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
E-handel.
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Digidel 2017 er et program som skal  styrke samarbeidet og øke innsatsen som i dag gjøres av ulike offenlige virksomheter, IKT-næringen og frivillige organisasjoner.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Evaluering Regionrådet
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet OMSTILLING MED IKT Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet

Hvorfor ny IKT-strategi ? IKT en av de viktigste endringsfaktorer i samfunnsutviklingen Kommuner og fylkeskommuner sentrale aktører i utviklingen av kunnskaps- og informasjonssamfunnet, bl.a. for å gi alle innbyggere like muligheter til deltakelse Nye brukerkrav krever nye løsninger, både i forhold til lokaldemokrati, forvaltning og tjenesteyting

Ny teknologi gir nye muligheter, særlig innenfor informasjonsutveksling på tvers av forvaltningsnivåer, sektorer og virksomheter IKT kan bidra til omstilling, kvalitetsheving, effektivisering og frigjøring av ressurser IKT kan bidra til styrking av lokaldemokratiet og dialogen med innbyggerne IKT kan bidra til næringsutvikling og bedre tjenesteyting overfor næringslivet

Hva er utgangspunkt for IKT-strategien ? Behov for utvidet satsing på IKT for å nå mål om effektivisering, kvalitetsheving og brukerorientering, jfr. eNorge 2005 IKT-strategi for kommunesektoren må ta utgangspunkt i kommunenes og fylkeskommunenes eget ansvar for forvaltning og tjenesteproduksjon Målsettingen er at IKT skal medvirke til en effektiv og selvstendig kommunesektor som ivaretar innbyggernes behov og skaper gode lokalsamfunn

Sentrale IKT-utfordringer Hvordan skape bedre forståelse for teknologiens rolle og betydning for samfunnsutviklingen ? Hvordan skape og ta i bruk virtuelle demokratiske arenaer ? Hvordan gi innbyggerne/brukerne tilgang til elektroniske tjenester ? Hvordan effektivisere intern drift ? Hvordan realisere gevinster ?

Hvordan skape virtuelle kommuner/arenaer for oppgaveløsning på tvers av kommunegrenser ? Hvordan forholde seg til infrastrukturbygging på IKT-området ? Hvilke oppgaver bør kommuner og fylkeskommuner samarbeide om på IKT-området ? Hvilke tiltak bør KS og sentrale myndigheter iverksette for å støtte utviklingen ?

På vei mot den digitale kommune Digital inngang til den demokratiske arena Politiske sakskart, dokumenter, referater, legges ut på nettet Direkte overføring av kommunestyremøter på nett Prøveavstemninger på nett Dialog med innbyggerne på nett

Digital inngang til kommunale tjenester Etablere elektronisk servicetorg - Fra publisering til samhandling (tjenestetrappa) - Elektroniske skjemaer - Tjenestebeskrivelser/serviceerklæringer - ”Mitt servicetorg” - Byggsøk

Innføre struktur for livssituasjonsbasert informasjon (LivsIT) - Samarbeidsprosjekt KS/Statskonsult - Evaluering/Beste praksis Innføre nye styringsmetoder som fremmer medvirkning fra brukerne - Brukerundersøkelser - Effektivitetsnettverk

Intern effektivitet Utvidet interkommunalt/regionalt samarbeid med basis i IKT - Samarbeid om IP-telefoni/mobiltelefoni på eget nett - Felles drift av IKT-løsninger - Strategisk IKT-kompetanse - Anskaffelse av IKT-systemer - Felles portalløsninger - Samarbeid om tjenesteproduksjon - Nettverk for regional utvikling - Kompetanseutvikling/eLæring

Innføre elektronisk handel og. tilknytning til den offentlige Innføre elektronisk handel og tilknytning til den offentlige markedsplassen (ehandel.no) Etablere intern portalløsning med web-grensesnitt - Integrasjon av sak- og fagsystemer Ta i bruk programvare med åpen kildekode - OpenOffice - Skolelinux

Kommunen som infrastrukturbygger Etablere ”lokalsamfunnsportal” Planlegging og utbygging av bredbånd - Kommunens og fylkeskommunens rolle - Kartlegging av etterspørsel (kommunens egne virksomheter, andre off. virksomheter, næringsliv, husholdninger) - Planlegging av regional og lokal infrastruktur - Finansiering og utbygging Innføre digital signatur

Innsatsområder for KS og sentrale myndigheter KS’ forretningsidé: KS skal være kommunenes viktigste utviklingspartner Hva bør være KS’ viktigste oppgaver på IKT-området ?

Interessearbeid Følge opp statlige initiativ (eks. eNorge-planen, AAD’s IKT-strategi, St.meld. om bredbånd) Etablere kompetansenettverk for å styrke interesse- og utviklingsarbeidet ? Etablere samarbeidsorgan med staten for å koordinere IKT-utviklingen i offentlig sektor ? Etablere kontaktforum med leverandørene ?

Standardisering/normering Utvikle kravspesifikasjoner for nettsteder ? Etablere kriterier for vurdering av kvalitet ? Utarbeide maler for skjemaer og blanketter ? Utrede krav til integrasjon mellom sak- og fagsystemer ? Utvikle innkjøpsavtaler ? Støtte utvikling av åpne løsninger ?

Kompetanseutvikling Utvikle verktøykasse for benchmarking og strategiutvikling ? Etablere IKT-forum for kommunesektoren ? Etablere konsulenttjeneste for kommunesektoren på IKT-området ?

Hva bør være statens oppgaver ? Nasjonal politikkutforming Nasjonal standardisering, for eksempel PKI Samordning av statlig virksomhet Organisering og finansiering av sentrale prosjekter og tiltak Understøtte IKT-utviklingen i kommuner og fylkeskommuner