«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Advertisements

Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
NOR Kurs for deltakere i Introduksjonsprogrammet, Bergen kommune Kurs dekket av anbudet : -Delleveranse 1: Servicekurs -Delleveranse 2: Bygg-
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Aller, aller først… Dere er flinke! Dere skal være stolte av jobben dere gjør! Dere kan være med på å utgjøre en forskjell!
Velkommen til Foreldremøte Vg1 og Vg2 Danielsen Videregående Skole
Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning.
Realkompetansevurdering Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Grunnskolen: skjema og veiledning GSI-samling 22. september 2015 Roald Fremstad Ingrid Damlien Haraldsen.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Økonomiske konsekvenser av å bosette flyktninger Ann-Heidi P.Orvik, rådmann.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Introduksjonsloven. Hva er voksenopplæring Organisert opplæring for voksne som gjennomføres etter bestemte regler, og kan berettige til offentlig støtte.
Tilbudskonferanse. Rammeavtale for IT- konsulenttjenester, systemutvikling m. m. Velkommen til tilbudskonferanse.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 4: Prosessbeskrivelse Voksenopplæring.
Rosenvilde videregående skole Informasjonsmøte for elever som ønsker et år i utlandet som en del av sin videregående opplæring.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
VIGO september Hva bruker vi dataene til? Beregne elevenes opplæringsrett Få komplett skolehistorikk på elevene Få karakterer ved søknad til.
VOKSENOPPLÆRINGSKONFERANSEN 2016 Kent Terje Ingebretsen
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Nav veileder i videregående skole
JOBCAF’E
YrkesfaglIge utdanningsprogRAM
Brukerveiledninger her:
Praksisbrev Torun Pedersen
Eilert Sundt videregående skole
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Det flerkulturelle Stavanger - samtalegruppe på norsk
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Utfordringer og muligheter ved Andenes skole Stormøte
Kompetanse for mangfold Grong voksenopplæringssenter
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Sandefjord voksenopplæring
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Ny vri – Gruppepresentasjon
Alternative veier til yrkeskompetanse
Kompetanse for mangfold Regelverksamling 17. Januar 2018
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Voksenes læring i Valdres
Inkluderende praksis – for alle Tone L. Mørk
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Oppfølgingsprosjektet
Dette er tittelen på dokumentet
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Voksne på Oslo VO vokser
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
«. « Nasjonalformue per innbygger Historisk har arbeid vært en betydelig årsak til tidlig død og store helseproblemer. Stor innsats over mange år.
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Oppfølging av Høstrapporten
Ute Lynghjem, seniorrådgiver
Nye innbyggere – nye muligheter for arbeidsliv og kommuner
Kompetanse for mangfold
Flyktningavdelingen i Skien kommune - Nav Skien
Tilpasset opplæring Kurs 5
Hva skjer på 10. trinn? Høst 2019:
Utskrift av presentasjonen:

«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter

Innhold Overblikk over VO-feltet: hvem får opplæring og hvilken type opplæring dreier det seg om? Tidsaktuelle forhold Kommentarer til enkelte av forslagene i Stortingsmelding 16 Kasus/eksempler

Bosettingssituasjonen i Stavanger ÅR: Kvoteflyktninger Fra asylmottak Enslige mindreårige SUM BOSATTE

Organisasjonen Johannes læringssenter Innførings- barnehage Base flerspråklige assistenter Innførings- skole 1-10 Flerspr. oppl Grunnskole voksne Spes.underv. voksne Norskoppl. voksne Intro- avdeling Intro- bedrift Kvalifiserings- bedrift

Grunnskole for voksne GVO er en rettighet etter opplæringsloven § 4A -1. Er svært aktuelt for unge voksne innvandrere med liten/ingen skolegang (alder 16 +) Mange deltakere er enslige mindreårige eller unge introdeltakere Fem fag som følger Kunnskapsløftets ordinære læreplaner, også i norskfaget. Få deltakere oppnår karakterene 5-6. Målflora!! Vitnemål gir rett til videregående skole: er avgjørende for videre kvalifisering! Tilbys som 3-årig program i Stavanger og Sandnes, hvor 1. år har fokus på skolerettet språkopplæring. Hadde egne læreplaner (-2009) og avgangsprøver for voksne (-2012) Inkluderer rett til realkompetansevurdering Grunnskole voksne164

Grunnskole for voksne Er i fokus i Stortingsmelding 16 Grunnskolen for voksne forbereder til videregående skole. Elever med ungdomsrett til vgs. har etter oppl.loven behovsprøvd rett til særskilt språkopplæring, tospråklig fagopplæring og inntil 2 ekstra år tid Minoritetsspråklige elever med voksenrett til vgs. har ikke disse rettighetene «Moduler»: mange VO-sentre har laget moduler i lokale læreplaner, men ikke formelle «vitnemål» for disse Hovedspørsmål ift St.melding 16: Hvilken kvalifiserende status får nye moduler ift. det ordinære skole-/utdanningsløpet? Grunnskole voksne

Spesialundervisning for voksne Rettighet etter opplæringsloven § 4A-2 Deltakere med fornyet behov for opplæring i form av spesialundervisning i grunnleggende ferdigheter Størst andel deltakere knyttet til språk og kommunikasjon, syn, hørsel, ASK «Grunnleggende ferdigheter» som muntlig, lesing/skriving, regning, IKT Hovedsakelig norske deltakere, men nå også introdeltakere Spes.underv. voksne117

Norskopplæring Rett og plikt etter introduksjonsloven (eller bare plikt, som p.t. gjelder 1/3 av JLS-deltakerne) 550 timer norsk og 50 timer samfunnskunnskap (pliktdeltakere: ) Deltaker med rett kan søke/få behovsprøvd opplæring - inntil 3000 t Følger læreplan i norsk og samfunnskunnskap Norskkursdeltakere deles i: spor 1, spor 2 og spor 3 (lavt – middels - høyt skole-/utdanningsnivå) Mange deltakere med lite skolebakgrunn, inkluderte analfabeter Økende bruk av digitale læringsressurser: 3 utviklingsprosjekter Fokus på arbeidsrettet norskopplæring Norskopplæring voksne

Dagens norskprøveregime Nivå A1 ble tidligere gitt lokalt – ikke et «diplomnivå».. Nivå A2 er ofte regnet som grunnlag for deltakelse i grunnskole og kreves ofte av kommuner ved rekruttering til ikke-brukerrettede stillinger. A2 er aktuelt sluttmål for spor 1-deltakere. Nivå B1 regnet som grunnlag for deltakelse i vgs og kreves av kommuner for brukerrettede stillinger B1 er aktuelt sluttmål for spor 2-deltakere Nivå B2 gir språklig grunnlag for opptak til høyere utdanning og tilsvarer med dette deltakelse i videregående skole B2 er et mål for spor 3-deltakere (akademisk nivå) Deltaker velger prøve i nivåspektre A1–A2 eller A2–B1 eller B1–B2 Nivåspekter B2-C1 dokumenteres med Bergenstesten

Introduksjonsprogram 2 år: helårlig og fulltids program Norskopplæring, praksis og andre kvalifiserende tiltak Eksempel, «tiltak»: Nærmiljø, jobbsøker-/bransjerettede kurs Mye samarbeid med praksisvirksomheter: språk- /arbeidspraksis VO samarbeider med flyktningeseksjonen/-enheten Stavanger får for få deltakere direkte i arbeid! Savner samarbeid med NAV i løpet av programmet (tilgang til spesielle kompetansegivende/lisensierende kurs). Intro- avdeling235+54