Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nye innbyggere – nye muligheter for arbeidsliv og kommuner

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nye innbyggere – nye muligheter for arbeidsliv og kommuner"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nye innbyggere – nye muligheter for arbeidsliv og kommuner
Seminar C: Kvalifisering og utdanning Samarbeid om kvalifisering av innvandrere til jobb Nina Tande Hansen, Karrieresenter Salten Beate Nygård Pedersen, programrådgiver Fauske kommune

2 Sammenslått med Nettskolen i Nordland
9 karrieresentre Sammenslått med Nettskolen i Nordland Felles føringer og krav til innhold og kvalitet Tjeneste i hovedsak for de over 19 år Tilbyr karriereveiledning, kartlegging og realkompetansevurdering samt opplæring på videregående nivå Nina.Karrieresenteret kjerneoppgaver. Individuell og/eller gruppevis karriereveiledning til alle over 19 år med avklaring, kartlegging og informasjon om yrkes- og utdanningsmuligheter. Over 25 år vurdering av rett og realkompetansevurdering Tilbud om karriere- og studieveiledning på et sted og opplæring gjennom Nettskolen i Nordland Ressurssenter for skolene og rådgivningstjenesten med særlig vekt på grunnskolen Ressurs og samarbeidspart for NAV, offentlige og private virksomheter

3 Avtaler mellom NAV og NFK
En overordnet avtale og flere delavtaler Særavtale: «Samarbeid om karriereveiledning i et livslangt perspektiv» Her beskrives detaljer i samarbeidet mellom: NAV Nordland og NFK utdanningsavdelingen NAV-kontor og karrieresentre på system- og individnivå Samarbeid om minoritetsspråklige beskrives spesielt Nina

4 Brukere av karrieresentrene i Nordland
Nina Totalt i 2018 pr dd

5 23 000 innvandrere i Nordland
nina innvandrere i Nordland

6 Beate 800 innvandrere på Fauske

7 Tall Fauske 800 innvandrere 311 flyktninger
38,7 % flyktninger i arbeid 2017: 50% i arbeid eller utdanning etter endt introduksjonsprogram 60 deltakere på intro: 7 på videregående skole 11 på grunnskole for voksne 42 på norskkurs/praksis /andre tiltak Beate

8 Hvem er disse menneskene egentlig?
norsk. Hvem er disse menneskene egentlig? Ungdom med rett – under 25 år «Unge frustrerte menn» 25-30 Studentene Fag-arbeiderne Familie-folkene De eldre…. Vil videre-gående skole Vil videre-gående skole, ingen rett Søkt NOKUT Trenger engelsk og norsk Ønsker fagbrev, fag + praksis familiefolk Jobb, trenger penger Utdanning? Vil jobbe? Grunnskole, ofte svake norsk-kunnskaper Mangler abstrakt begreps-apparat på morsmålet Dokumen-tasjon grunnskole? Mangler abstrakt begreps- apparat. Ingen arbeids-erfaring Har noe utdanning   Har noe utdanning og erfaring fra hjemlandet Lever sammen med familien, eller venter på gjenforening Ambisjoner for egne barn Svake norsk-kunnskaper Mangler ofte utdanning Analfabeter? nina

9 «Rask kvalifisering av flykninger og innvandrere til jobb» Forprosjekt start høst 2016 avsluttet juli 2017 Utprøving i 4 regioner: Ofoten( Narvik) Vesterålen ( Hadsel) Salten (Fauske) Bodø har også prosjekt med integreringsmottak som overlapper dette prosjektet noe. Samarbeid mellom kommuner, NAV, fylkeskommunen Prosjekteier: Fylkeskommunen Prosjektansvarlig: Karrieresenteret Lokal prosjektgruppe og styringsgruppe Nina: Bakgrunn: for prosjektet: Innvandrere er en ressurs. Nordland har behov for mer arbeidskraft. Mange har med seg god kompetanse- arbeidserfaring /utdanning. Samarbeid - målretta innsats. Sørge for rask kvalifisering.

10 Mål! Bidra til at innvandrere kommer ut i arbeid, - raskest mulig!!!
Nina

11 Utprøving. Tiltak finansiert av NAV – AMO
Systemnivå: Utarbeide system og rutinebeskrivelse, - hvem gjør hva. Formalisere og forplikte samarbeidet – SAMARBEIDSPLAN Individnivå: Utprøving. Tiltak finansiert av NAV – AMO Aktiv ungdom ble lokalt Aktiv integrering. Utprøving områdene helsefag, byggfag og høyere utdanning Nina

12 Aktiv integrering Resultat: 2 helsefag-arbeidere
5 studenter, - opplæring i engelsk 1 innføringsklasse 1 til COOP 1 til praktisk utprøving matfag 2 tilbake til kommunal VO Nina

13 Nashaat & Nagham Deltakere i prosjektet «Aktiv integrering»
38 år og 35 år fra Syria 2 barn Studert og arbeidet i Dubai, hotell og regnskap Mål: Fagbrev og komplettere høyere utdanning Nashaat: Praktisk realkompetansevurdering, godkjent: VG1 + noe på VG2/VG3 og 24 mnd. praksis Elev på vg 2 kokk og servitør Lærling Nagham: Engelsk studiekompetanse, fra høst 2018 student Nord universitet NLS Nashaat & Nagham Nina: Endring av mål underveis….

14 Resultat Rask kvalifisering
Etablert Samarbeidsforum. Deltakere: NFK, - karrieresenteret og Fauske vgs, Fauske kommune, - flyktningekontoret og voksenopplæringa og NAV Flyktningekontoret ansvarlig for innkalling Tiltak på individnivå Nina

15 Engelsk for innvandrere
Fylkeskommunale VO midler Intensivt kurs høst t/u Elevstatus, lærerstyrt 8 deltaker, 5 fra Aktiv ungdom, alle fullførte og besto Nytt kurs høst 2018 13 deltakere Fullføres vår 2019 Aktiv integrering Folkehelseuka 2017 Nina

16 Birgul Deltaker i prosjektet «Aktiv integrering» 27 år
Kurder fra Tyrkia Bakgrunn: Studert ernæringsfysiologi 4 år Mål: Høyere utdanning Oppnådde B2 i norsk rett før prosjektstart Engelsk studiekompetanse gjennom prosjektet Fikk plass på høyere utdanning august 2018 (fysioterapeut) Birgul Nina

17 Positive erfaringer - vi iverksetter flere tiltak:
Beate Introduksjon til arbeid, - et IMDi-prosjekt

18 Introduksjon til arbeid MAT HELSE
Beate Praktisk norskopplæring – Bransjenorsk og utplassering

19 Introduksjon til arbeid
Prosjektperiode: – Kommunale utviklingsmidler fra IMDi Prosjekteier: Fauske kommune v/Flyktningkontoret Samarbeid mellom kommunen, Karrieresenteret og Fauske videregående skole Beate

20 Målgruppe Deltakere på introduksjonsprogram; i grunnskole for voksne & norskkurs Språkkrav A2 muntlig 11 med utdanningsrettet løp - voksenrett (vgs/nettskole) 3 arbeidsrettet løp (medbrakt kompetanse/arbeid) Beate

21 Hva vil vi oppnå? Arbeidsretting av introduksjonsprogrammet
Møte bedriftenes behov og forenkle formidling i praksis Forhindre frafall fra videregående opplæring Økt motivasjon hos deltakerne Karrierekompetanse Varig tilknytning til arbeidslivet Beate: Arbeidsretting: bransjenorsk, praktisk opplæring, arbeidspraksis, arbeidslivskunnskap. Grunnleggende kompetanse før praksis. Varig tilknytning: sysselsettingen synker 5-10 år etter intro.

22 Arbeidsforberedende kurs for fremmedspråklige NAV – AMO Innhold: Karrierelæring, bransjenorsk og praksis Nina Fullført intro - arbeidssøkere

23 HISTORIEN OM ABDU Et skriveprosjekt om mannen, reisen og drømmen om å dø i sitt eget land
Et gruppeprosjekt under «Arbeidsforberedende kurs for fremmedspråklige» Karrieresenteret Salten 2017/18 Bidragsytere: Rania, Basrat, Rumen, Fikadu, Dahab, Milena, Ahmed, Idris, Ibrahim, Mohammed, Yasar, Rahwa og Nadire. Tusen takk! Uten hver eneste en av dere hadde ikke historien om Abdu blitt akkurat sånn som den ble! Redigert av Inger Ellen Eftevand Orvin Nina

24 Erfaringer og utfordringer
Status, - kartlegge skolegang, erfaring, språk Arbeidspraksis/språkpraksis rettet mot den enkeltes plan Motivasjon og disiplin, - finnes ingen raske løsninger Realitetsorientering: Det tar laaaang tid å skaffe seg fagbrev og/eller studiekompetanse uten praksis og muligheter for arbeid Lære å lære på NORSK Økonomi, – hvordan finansiere studier etter fullført intro. Full studiebelastning er vanskelig å få som nettelev Beate og Nina

25 Erfaringer og utfordringer
Skreddersydde tiltak som passer til ulike individer/grupper Praksiskoordinator/oppfølger, - formelle avtaler med arbeidslivet Mentorordning NAV Opplæringsbehov, - korte kurs kan gi raskt arbeid, - veien til mer kompetanse og lengre utdanningsløp Overgangsrutiner fra grunnskole/intro til videregående opplæring Alternativer til ordinært arbeid, - andelslandbruk. Felles åker og drivhus. Møteplasser Beate og Nina

26 Hvordan lykkes vi? Samarbeid på tvers, - helhet. Kommuner, NAV, NFK
Felles mål De som har ansvar, - tar ansvar Nina

27 s. 2727 Veien videre Erfaringer 4 regioner/kommuner – gir dette grunnlag for videre satsing? Innarbeide rutiner – samordnet innsats – bruk av felles virkemidler kommuner, NAV, fylkeskommunen Søke midler til større prosjekt….. Følge opp i arbeid med bl.a utarbeidelse av regional kompetansestrategi for Nordland og en Gründerstrategi for fylket Skreddersy tiltak som passer til de ulike gruppene…… Politikere og administrasjonen i den enkelte kommune må bevisstgjøres og ansvarliggjøres Nina og Beate


Laste ned ppt "Nye innbyggere – nye muligheter for arbeidsliv og kommuner"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google