Meirnytte av Ringeriksbanen Morten Myksvoll Forum Nye Bergensbanen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Advertisements

Steinar Våge Styreleder, OLF Adm. dir. ConocoPhillips Stokmarknes
Pensjonsreformen Vil den få oss til å jobbe mer? v/ Axel West Pedersen Institutt for samfunnsforskning.
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Mer om arbeidstilbud Humankapital
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Side 1 Husbanken Om tiltak for å dempe veksten i byggekostnadene Idedugnad hos statsråd Erna Solberg Gjennomgang av rapporten ”Økt Kostnadsfokus” Av seniorrådgiver.
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
Mobilitetsplanlegging/ felteksperiment med Kunnskapsbyen Lillestrøm
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Flytting i et segregert bylandskap
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Nicolai Heldal Vista Analyse AS 29. april 2011
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
Kultur – vår viktigste energikilde.
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS.
Møte E16, Hole og Ringerike, 28. januar 2014 Astrid Aass, Landbruksdirektør Øivind Holm, Miljøverndirektør.
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Tema 2: Effekter av inn(ut)vandring på lønn, sysselsetting, velferd i mottager- og sender land - Hvem vinner og hvem taper?
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Kunstnerisk utsmykning av kommunale bygg
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
Forelesning 4 12.september 2012
SWOT-analyse for hovedstadsregionen
Produktivitetskommisjonen Hva mener Ap? Marianne Marthinsen Finanspolitisk talsperson.
NOU >: Kva betydning har rapporten for UMB-studentane? Liv Hatleli.
Strategien for ei konkurransedyktig norsk havbruksnæring og oppfølging av denne AqKva Konferansen, Stord Statssekretær Vidar Ulriksen 17. Januar 2008.
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tek form
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Kappløpet om Afrika. Imperialisme har eksistert til alle tider og i alle verdsdelar. Imperialisme inneber at statar eller samfunn skaffar seg kontroll.
Nyttekostnadsanalyser på samferdselssektoren – undervurderes nytten? Nicolai Heldal Vista Analyse AS 26. august 2011.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
Bruk av nye prinsipp for overvasshandtering: Status i norske kommunar Arealklim & NIFS-seminar Oslo, 5. november 2014 Kyrre Groven, Vestlandsforsking.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Stord kommune Opinion AS Mars 2016.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Til beste for folk, samfunn og livsgrunnlag Status for kommunane 2015 Revidert nasjonalbudsjett 2016 Kommuneproposisjon 2017 og nytt inntektssystem. Kommunekonferansen.
Kommunereformen Nytt inntektssystem Økonomiske virkemidler knyttet til strukturendringer Runar Hannevold,
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Kan seniorer redde samfunnsøkonomien fra eldrebølgen? Seminar, 14.april 2016 Sjeføkonom Terje Strøm, NyAnalyse.
100 høgfrekvente ord nynorsk 2 sekunder1 sekundBlink Pål Monstad, Pedagogisk senter Haugesund oktober
KVU Voss-Gol Analyse og tilråding Sivilingeniør Helge Hopen
Innarbeiding / drøfting av ny tiltaksliste for betre balanse i 2014/ØP
Noreg har ei lang kyststripe- med rikeleg tilgang til fisk.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Prioritering av akvakultur – korleis lage gode kommuneplanar for framtida? Miljøseminar Florø Håvard Tveit, Gulen kommune God morgon. Håpar.
Den norske arbeidslivskulturen
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Splitting av årsverk i helsestasjons- og skulehelsetenesta
Overvasshandtering i endring
Gang- og sykkelveg langs Uthaugvegen
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
GSV langs Fv245 Hårberg - Uthaug
Kommunereforma – Telemarksforsking sine utgreiingar
Sunnfjord kommune ØKONOMiPLANLEGGiNG Økonomisk situasjon for kommunane
Oppfølgingstenesta (OT)
Kommunereforma – Telemarksforsking sine utgreiingar
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
GLOBALISERING Foto: Ali Jarekji/Reuters Creative/Scanpix.
Strategisk nærings- og utviklingsplan for Ulvik
Møte med Styringsgruppen. Sortland kommune
Den nasjonale studentundersøkinga om studiekvalitet
Utskrift av presentasjonen:

Meirnytte av Ringeriksbanen Morten Myksvoll Forum Nye Bergensbanen

Kva er samfunnsnytte?

Kva samfunnsnytte vil du ha?  Norconsult (2015): Meirnytte på mellom 24 og 54 mill. kr. årleg.  Cowi (2013): Meirnytte på 498 mill. kr. per år.  Dovre & TØI (2015): «Dette er opptil 20 ganger høyere enn Norconsult, til tross for at de benytter tilsynelatende samme metode og tetthetselastisitet i samme størrelsesorden.»  BI (2015): Potensiell meirnytte på mill.kr. per år. Norconsult Cowi BI

Hagen-utvalget NOU 2012:16  «Utvalget skal vurdere hvordan [vi bør behandle] gevinster […] som i dag i liten grad inngår som prissatte effekter i samfunns- økonomiske analyser, slik som  produktivitetsvirkninger av økt geografisk tetthet,  økt arbeidstilbud i tillegg til  samspillet mellom transporttilbud og arealbruk.»

Storbritannia  Storbritannia skil seg ut som eit land som tar med anslag på netto ringvirkningar.  Viktige element er produktivitetsauke som følgje av:  auka funksjonell bystørrelse,  flytting av arbeidskraft til meir eller mindre produktive jobbar,  generelle arbeidstilbodseffektar og  endra produksjon i marknadar med ufullkommen konkurranse.  I praksis er det berre i svært store prosjekt at dette vert tatt med i utgreiinga.

Hagen konkluderer  Utvalet meiner at det er grunnlag for å ta med vurderingar av følgjande av meirnytteeffektar i utgreiingar, i desse tilfella:  Store prosjekt i tilknytning til byområder, på grunn av auka funksjonell bystørrelse.  Store prosjekt som kan påvirke samla arbeidstilbod (auka arbeidstid, fleire deltar i arbeidslivet).  Prosjektet inneber frigjering av areal som har ein positiv alternativ verdi.  Dersom ein kan sannsynleggjere at prosjektet kan rette opp ein ufullkomen konkurransesituasjon.

BI-rapport om Ringeriksbanen OsloRingerike Ny region OsloRingerike  Forutsetning: Økt mobilitet gir matching av produktiviteten i dei to regionane, som i dag er svært ulik.  To scenario:  Etter 10 år har begge regionar lik produktivitet per bransje.  Produktivitetsforskjellen forsvinn over natta.

BI-rapport om Ringeriksbanen  Rapporten tar utgangspunkt i forskjellar i struktur, utdanningsnivå, produktivitet i ein relativt liten region – Ringerike – og ein svært stor region – Oslo.  Dobbel så stor effekt for Hønefossregionen enn for Osloregionen.  Etter 10 år har begge regionane lik produktivitet per bransje.  Potensiell meirnytte på 4,8 mrd. kr etter 10 år.  Produktivitetsforskjellen forsvinn over natta.  Urealistisk scenario, men er ein kontrolltest av scenario 1  Viser det maksimale potensialet regionen kan oppnå – 6 mrd. kr.

Cowi-rapport om Ringeriksbanen  BI:  Ringerike = Ringerike + Hole  Oslo = Oslo + Bærum  Cowi:  Ringerike = 216,5  Oslo = 128,7  Litt mindre enn dobbel meirnytte for Ringerike.

Ringeriksbanen

... Er ein del av noko større

Meir enn Ringerike  Dovre & TØI fann ei mykje større lønsemd enn Jernbaneverket.  Bergen-Voss: Frå 73 til 32 minutt reisetid.  Kortare reisetil til/frå Hallingdal frå Bergen/Oslo. TrafikantnytteJernbaneverketDovre & TØI Lange reiser2.568 mrd. kr mrd. kr. Korte reiser170 mill. kr.1,1 mrd. kr.

Takk for meg! Nyebergensbanen.no