Karakterrapport for 2015 Juridiske fag Bestillingen fra UHR: «….Når det gjelder juridiske fag, har det vært stilt spørsmål om bruken av karakterskalaen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Muntlig eksamen i historie
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Dag Wiese Schartum, AFIN
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
HKH – Hurtig Kartlegging & Handling Ingelin Tangestuen - prosjektleder
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Hovedoppgaveforberedende seminar
Kort og elementært om rettsdogmatisk metode
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Gjennomgang, 25. april 2013 v/Jon Gauslaa
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Begynn å skrive! Med en gang!. Å skrive masteroppgave Opplegg, disposisjon metode.
Karakterundersøkelser for realfag og teknologi 2015 Bachelor i ingeniørfag, Bachelor i realfag og Master i realfag Ved studiesjef Arvid Aanstad NT-fak/
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
Å skrive masteroppgave
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
Alternativ vurdering av masteroppgaver
Dag Wiese Schartum, AFIN
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Sensorveiledning ved Universitetet i Bergen
Tor Egil Førland, leder for Nasjonalt fagråd i historie
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Professor Tor Egil Førland, UiO
Rettskilder til fots - Innledning
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Dag Wiese Schartum, AFIN
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Gjennomgang før eksamen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Sensorveiledninger på MN
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Karakterrapport for 2015 Juridiske fag Bestillingen fra UHR: «….Når det gjelder juridiske fag, har det vært stilt spørsmål om bruken av karakterskalaen på masterarbeidet på flere av karakterkonferansene. Dette er derfor en særlig aktuell problemstilling innen dette fagområdet.»

Karakterpanelet for juridiske fag Nasjonalt fakultetsmøte oppnevnte følgende karakterpanel: Professor Gunnar Eriksen, UiT Norges arktiske universitet Professor Jon Petter Rui, Universitetet i Bergen Professor Endre Stavang, Universitetet i Oslo Randi Saunes (UiO) har vært panelets sekretær.

Karakterpanelets avgrensning av arbeidet Karakterpanelet har valgt kun å vurdere 30 sp. oppgaver og ikke 60 sp. oppgaver, dette fordi den største andelen av studentene skriver 30 sp oppgave. Det blir utarbeidet en rapport hvor man redegjør for funnene. Karakterene var ikke kjent under undersøkelsen. Karakterpanelet vil også redegjøre for tiltak som har vært gjort for å sikre kvalitet i sensuren, og fremmer forslag til tiltak.

Analysegruppen har gått litt bredere Analysegruppen har likevel valgt å knytte noen kommentarer til karakterbruken på 60 sp. oppgaver og sammenlignet karakterbruken på emneeksamener på både master- og bachelorutdanningene i juridiske fag Analysegruppen vil redegjøre for sine funn senere i dag

Den kvalitative undersøkelsen Undersøkelsen omfattet 12 stk. 30 sp. avhandlinger i karaktersjiktet A- C Den kvalitative undersøkelsen bekreftet at det eksisterer felles forestillinger om riktig bruk av karakterene: på 8 av oppgavene ble det gitt samme karakter, på 3 arbeider ga karakterpanelet bedre karakter enn ved opprinnelig sensur og på ett arbeid ga karakterpanelet dårligere karakter. Pdas. et lite antall avhandlinger undersøkt

Den kvantitative undersøkelsen 30 studiepoeng Tromsø – perioden % A eller B 30 studiepoeng Bergen – perioden % A eller B 30 studiepoeng Oslo – perioden % A eller B

Tendenser og problemer Gjennomsnittskarakter er B Variable resultater fra Tromsø kan skyldes at tallgrunnlaget er markert lavere Veileder var sensor i Bergen fram til vår 2010 og Oslo fram til vår 2013 I Tromsø forsvant veileder ut før 2008 Det er derfor interessant å se på tallene for Oslo og Bergen med og uten veileder som sensor

Den kvantitative undersøkelsen Bergen v – veileder er sensor – 85 % A eller B Bergen 2010h-2015 – veileder ikke sensor – 71,5 % A eller B Oslo v – veileder er sensor - 80,7 % A eller B Oslo 2013h-2015 – veileder ikke sensor – 64,25 % A eller B Tallene fra Oslo viktige fordi tallgrunnlaget er nesten dobbelt så stort som i Bergen

Samarbeid for å eliminere forskjeller De tre juridiske fakultetene har hatt et felles prosjekt med å utarbeide en felles plattform for rammene rundt oppgaveskrivingen. Arbeidet startet opp etter vedtak fra Nasjonalt fakultetsmøte og har resultert i felles retningslinjer for læringsmål, og felles instrukser for veiledning og for sensorer. De nye retningslinjene gjelder for store og små oppgaver i Oslo og Tromsø, mens ordningen kun gjelder for små oppgaver i Bergen. Den nye ordningen gjelder med virkning fra og med høst 2015 for alle de tre fakultetene. Konklusjon etter at prosjektet er avsluttet er at de tre fakultetene i sin helhet nå har sammenfallende retningslinjer, og at variasjonene i utforming ikke er vesentlige. Unntaket er likevel felles karakterbeskrivelser

Samarbeidsprosjektet - Felles retningslinjer for veiledning av masteroppgaver n_id=88177

Samarbeidsprosjektet -Felles instruks for sensur av masteroppgaver n_id=88177&men=28714

Fellesinstruksen for sensur 1. Masteroppgaven sensureres av to sensorer. 2. Vurderingen av masteroppgaven skal knyttes nært til læringsmålene. 3. Momenter knyttet til metode og kildebruk skal tillegges større vekt – i begge retninger – enn de materielle momentene. For bestått karakter er det likevel et krav at masteroppgaven avdekker avansert kunnskap innen temaet, eller innen deler av det. 4. Evne til å finne frem til og formulere rettslige problemstillinger, herunder skille mellom ulike problemer, prinsipale og subsidiære spørsmål, samt evne til å sette spørsmålene inn i sin rette sammenheng, vektlegges i begge retninger. 5. Momenter som avdekker selvstendighet skal belønnes. Det gjelder for eksempel der studenten behandler et tema som ikke har god dekning i litteraturen, forutsatt at det gjøres på en faglig forsvarlig måte, eller der studenten reiser eller belyser problemstillinger på interessante måter, forutsatt at det gjøres på en faglig forsvarlig måte. 6. Momenter som viser at studenten har vært i stand til selv å se faglige eller metodiske sammenhenger som ikke leses direkte ut av litteratur eller andre kilder, belønnes. Herunder også blikk for rettspolitiske dimensjoner innenfor oppgavens tema, dog uten å tape av syne grensen mellom vurderingers betydning de lege lata og de lege ferenda. 7. Evne til å drøfte spørsmål på en faglig forsvarlig og skjønnsom måte, og utnytte det foreliggende rettsstoff og faktum i samsvar med fagets metodiske prinsipper, har også betydning for bedømmelsen. Til dette hører også blikk for hva som er vesentlig i forhold til det som er uvesentlig eller irrelevant, å skille mellom det sikre og det tvilsomme, samt å dimensjonere stoffvalg og proporsjoner i besvarelsen fornuftig. 8. Der avgrensing er gjort eksplisitt og godt begrunnet, skal det ikke trekkes for manglende behandling av temaer det er avgrenset mot. Dette henger sammen med de begrensinger som ligger i rammen for masteroppgaven. 9. Evne til framstilling og formidling er et selvstendig mål med oppgaven: Språkbeherskelse, fremstillingsevne, klarhet, oversiktlighet, presisjon og systematisk ryddighet, herunder ryddige kildehenvisninger, vektlegges i begge retninger.

Samarbeidsprosjektet - Egne karakterbeskrivelser for masteroppgaver n_id=88177&men=28714

Karakterpanelets vurderinger Den kvalititative undersøkelsen har så langt den er representativ vist at det eksisterer felles forestillinger om riktig bruk av karakterene. Den kvantitative undersøkelsen viser at karakterene brukes annerledes enn på skoleeksamener, dvs. at andelen A og B er markant høyere på masteroppgaven enn på andre deleksamener på studiet. Vanskelig å gjøre noe med fordi karakterene fatsettes desentralisert, uten at noen har styring eller oversikt før i etterkant. Dette gjør det vanskelig å gjennomføre store endringer på en rettferdig måte Karakterfordelingen vises på vitnemålet, slik at enhver kan tolke karakterene mot bakgrunn av denne. Masteroppgaven som oftest det siste arbeidet studentene gjør før de er ferdige jurister. De velger tema selv, de mottar veiledning og de arbeider over et helt semester med avhandlingen. Panelet mener at det derfor ikke er unaturlig at en viss overvekt av de beste karakterene

Avslutning -utfordringer og tiltak Veileder er ikke lenger sensor og skal aldri mer bli det Kvalitetssikring av veiledere og sensorer – dette er i jus studentenes viktigste eksamensarbeid! Fordelingen eksterne – interne i sensur og veiledning