23. September 2015
Ønsker at elevene får en god leseopplæring Ønsker at det skal være et godt miljø Ønsker at det skal være trivsel
Samarbeidsgrupper som hjelper hverandre Lyttekrok – samtaler om sosiale mål Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser. Mål på ukeplan fra Sosial kompetanseplan Se ts/229-bbcf28ff-5a94-4a0c-9eaf b98c466.pdf ts/229-bbcf28ff-5a94-4a0c-9eaf b98c466.pdf Samtaler hver 14. dag, alene med den enkelte, der en hver gang tar opp hvordan eleven trives, om han/hun merker mobbing av noe slag. Tar ellers ting underveis etter som de skjer.
Norsk : Siden målet for 2. trinn er at bokstavene skal repeteres, følger eleven der stort sett med i den muntlige delen av faget, men han har bøker til veiledet lesing på et høyere nivå. Han får også oppgaver både i lesing og skriving fra læreboka Zeppelin 2. Høytlesing: ◦ Vi leser høyt for elevene hver dag på skolen. Vi ønsker også at dere foresatte leser for barnet hver dag. Språkleker: ◦ Lytteleker, Rimeleker, Setninger og ord, Stavelser, Framlyd, Fonemer Veiledet lesing: Målet for veiledet lesing er å utvikle elevenes ferdigheter i å benytte lesestrategier selvstendig slik at elevene klarer å møte og lese nye tekster og respondere på dem kritisk ◦ To ganger i uka, mandag går vi gjennom ny bok og torsdag hører vi dem i boka ◦ Barna får med seg bok hjem på mandag. Denne skal øves på 3 ganger til tirsdag og tre ganger til torsdag. ◦ Svært bra for å lære seg gode lesestrategier: Skaffer oversikt over hva teksten handler om Vet hvorfor han/hun leser Prøver å forutsi hva som vil skje Prøver å forstå vanskelige ord ut fra sammenhengen Bruker markeringer, utheving, understreking og lignende for å identifisere hovedpunktene, de viktige begrepene, sentrale idéene Bruker sin forkunnskap Revurderer gammel kunnskap mot ny Lager mentale bilder av det han/hun leser
Lyd- og bokstavinnlæring: ◦ Vi lærer inn to nye bokstaver hver uke, en på tirsdag og en på fredag ◦ Vi driver med språkleker til den nye lyden ◦ Vi ser på Lesekorpset og Bokstavkongen til hver ny lyd ◦ Vi bruker lesehjul for å sjekke om elevene kan lese de lydene vi har hatt til nå ◦ Etter 15 bokstaver tar vi en pause på et par uker for å repetere Skriving: ◦ Lære å skrive den nye bokstaven ved hjelp av tavla og iPad ◦ Øving på å skrive ny bokstav i boka : Leseboka mi ◦ Bruke iPaden med appen Tegnebrett for å sjekke om elevene kan skrive bokstaver og ord med innlærte bokstaver ◦ Elevene har lekse hjemme der de øver på å skrive den nye bokstaven ◦ Elev i 2. har eget opplegg i skriving, han bruker både arbeidsbok og skriver på iPad Bibliotek: ◦ Vi er på biblioteket hver torsdag for å låne bøker ◦ De får lov å låne de bøkene de ønsker, selv om vi anbefaler bøker til dem. De er veldig bevisste på hva de vil låne. Fritidslesing: ◦ Elevene SKAL lese 15 minutter hjemme mandag, tirsdag, onsdag og torsdag! ◦ Flott om de også leser andre dager !! ◦ Det er fint om dere foresatte leser med dem. ◦ Dere kan se på leseveilederen foran i lesepermen deres Kompetansemålene i norsk etter 2. trinn finner dere på Udirs side her: 05/Kompetansemaal?arst= &kmsn= http:// 05/Kompetansemaal?arst= &kmsn=
Bare en halv time engelsk i uka Det er felles bok for 1. og 2. trinn. 1. trinn er med på noe av de fem første kapitlene i boka, det som er merket med 1 på toppen av siden 2. trinn har hele boka Legger mest vekt på det muntlige, men løser også skriftlige oppgaver Årsplan for 1. og 2. trinn ligger på hjemmesiden Kompetansemålene i engelsk etter 2. trinn finner dere på Udirs side her: 03/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-2.-arstrinn/ 03/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-2.-arstrinn/
Vi jobber mye med telling og brikkene i Numicon hver dag. Vi trener mye på å automatisere tallene fra 0 til 10 (20 for 2. trinn) Vi løser addisjons og subtraksjonsstykker ved hjelp av Numicon og hoderegning. Årsplaner for matematikk i hvert trinn blir straks lagt ut på hjemmesidene. Kompetansemål etter 2. trinn i matematikk finner dere på Udirs side her: etter-2.-arssteget-/ etter-2.-arssteget-/ Jeg setter opp mål i matematikk og sidetall i Multi på hver ukeplan. ◦ Det viktigste er at eleven klarer å gjøre det som står i Multi grunnbok. ◦ Fint om han/hun også klarer å gjøre oppgavene i Multi Oppgaveboka ◦ Får de tid til mer, jobber de i det lille heftet «Jeg lærer å regne»
Dato:Dag:Tittel:Min.:Underskrift:Lærer: 21/9 Mandag Fritids- lesing (Skriv tittel på boka) 21/9 Lese- lekse til tirsdag Leselekse: - Les liten bok til veiledet lesing(se lesemappa) tre ganger. 22/9 Tirsdag Fritids- lesing Tittel: 23/9 Onsdag Fritids- lesing Tittel: 23/9 Lese- lekse til torsdag Tittel: - Les liten bok til veiledet lesing(se lesemappa) tre ganger. 24/9 Torsdag Fritids- lesing Tittel: 24/9 Lese- lekse til fredag Tittel: Øv på lesearket du har fått i gul perm! 25/9 Eventuell fritids- lesing på fredag Tittel: 26/9 Eventuell fritids- lesing på lørdag Tittel: 27/9Eventuell fritids- lesing på søndag Tittel:
1. trinn: Bruke førkunnskaper og erfaringer Veiledet lesing Tegne fra teksten Tegnekart Tankekart 2. trinn : Bruke førkunnskaper og erfaringer Veiledet lesing ◦ Tegnekart ◦ Tankekart ◦ Bruke spørreord til å strukturere teksten: Hvem er med i fortellingen? Hvor skjer det? Når? ◦ VØL-skjema
Hvordan inviterer vi til bursdager i klassen vår ?? ◦ Enighet om å gi gaver for ca 50 kroner Dusjing, skifting i gymmen? ◦ Det tar veldig mye av gymtimen om elevene skal dusje. Kanskje lurt å vente med dusjingen til de blir noe eldre. Svømming ◦ Svømming etter jul. Da må de dusje. Turer ◦ Turen til våren blir sannsynligvis Dyreparken Prøver/tester ◦ Alle teller 2. trinn ◦ Kartleggingsprøver i lesing ◦ Kartleggingsprøver i regning ◦ Halvårsprøver i norsk og matematikk ◦ Helårsprøver i norsk og matematikk
1. trinn: Trude Tønnesland 1. trinn, vara:Thilde Paulsen 2. trinn: Trond Kallhovd 2. trinn,vara: Anne Maiken Knutsen