Høgskolen i Sørøst-Norge Ideer til evaluering før under etter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Advertisements

Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Prosessarbeid: Bion | Kelly
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Kompetente barn og unge
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Cafédialog – elevmedvirkning
Webmarkedsføring som virker FRI-undersøkelsen 2013 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med.
Didaktiske analysekategorier
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Cafédialog – elevmedvirkning
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
Arbeidsformer til bruk i dialogen med medlemmene
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
1. runde Bli enig om hvem som starter. Den første som starter MÅ begynne FØRSTE ORD på A. Når dere hører denne lyden…. er det nestemann sin tur til å.
Å bygge sterke hjemme- grupper Å bygge sterke hjemme- grupper.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Hvordan skrive egne dilemma
Arbeidsformer til bruk i dialogen med medlemmene
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Nettverk: Scandic-Easy
Idéjakt Jakt på aktuelle tiltak til egne forbedringer.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Klasseledelse Anne Cathrine Hogsnes Asplin Høgskolelektor
Lovdata Pro som studie- og eksamensverktøy
Engasjement og undring B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Klubbutvikling oppfølging
Skoleutvikling B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Engasjement og undring B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – Intensiv opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Sørøst-Norge Ideer til evaluering før under etter

Høgskolen i Sørøst-Norge

Studentevaluering med bruk av Kafèmetoden I denne metoden skjer underveisevalueringen gruppevis hvor momenter/tema diskuteres. Studentgruppen deles inn i grupper (ca 5 studenter i hver gruppe). Det etableres flere gruppebord med ulike tema/spørsmål som skal diskuteres/evalueres. Hvert bord har en kafèvert som blir sittende ved bordet gjennom hele evalueringen, og som har ansvar for at alle i en gruppe får ordet og for at gruppens innspill noteres. Kafeverten ved hvert bord har også ansvar for å formidle kort til hver ny gruppe ved bordet hva den forrige gruppe ved bordet snakket om. Studentgruppene sirkulerer mellom de ulike bordene i "kafèen". Gruppene diskuterer temaet/spørsmålet ved aktuelt bord i ca 10 minutter før de går videre til et nytt bord med et nytt tema/spørsmål. Dette gjennomføres til alle spørsmål er diskutert av hver studentgruppe. Tema/spørsmålene ved bordene er evalueringstemaer/-spørsmål om den aktuelle emneavviklingen som underveisevalueringen gjelder for, og kan f.eks. hentes fra evalueringsskjema etc. Avslutningsvis i underveisevalueringen gir kafèvertene en kort oppsummering i plenum. Ved store klasser kan flere bord i kafeen diskutere samme tema/spørsmål. Hensikten er at alle skal få delta og få uttrykt sin mening. Det anbefales å formulere spørsmål innenfor det temaet man ønsker å belyse. Eksempler på generelle/åpne spørsmål kan være: Fortsett med- gjør mer av: Forbedre-gjør mindre av: Dette har jeg lært/hatt utbytte av: Dette savner jeg: Eksempler på mer avgrensede/lukkede spørsmål kan være: Er det samsvar mellom læringsutbyttebeskrivelsene for emnet og de arbeidsformer det er lagt opp til i undervisningen? Hvis ja, er det arbeidsformer vi skal fortsette med? Hvis nei, hva bør gjøres for å få til bedre samsvar mellom læringsutbyttebeskrivelsene og arbeidsformene i undervisningen? Hva har så langt vært din mest lærerike erfaring i tilknytning til dette emnet? Hvordan vil du vurdere tilgjengeligheten på praktisk informasjon og hjelp i startfasen av dette emnet?

Høgskolen i Sørøst-Norge Studentdentevaluering med bruk av manuelle spørreskjema Underveisevaluering kan gjennomføres ved hjelp av et manuelt spørreskjema. Faglærer eller emneansvarlig i samarbeid med studenttillitsvalgte planlegger og gjennomfører evalueringen, og oppsummerer resultatene. Emneansvarlig, i samråd med studenttillitsvalgte, gir tilbakemelding til studentene som deltar i emnet om resultatene fra underveisevalueringen og ev. konsekvenser for resten av emnegjennomføringen. Denne metoden har ingen tidbegrensning på 5 minutter til å besvare spørreskjemaet, slik metoden fem-minutters lapper gjør (metoden fem-minutters lapper er presentert lenger oppe på denne siden), og stiller ingen begrensning til at antall spørsmål er maks 5. Eksempeler på manuelle spørreskjemaer brukt i underveisevalueringer holdt høsten 2014; Eksempel A og eksempel B. Eksempel Aeksempel B

Høgskolen i Sørøst-Norge Ark med korte og få spørsmål En litt mer avansert form for fem-minutterslapper er å utforme spørsmål til studentene skal svare på. Det anbefales å formulere så få spørsmål som mulig (maks 5) innenfor det temaet man ønsker å belyse. Eksempler på generelle/åpne spørsmål kan være: Fortsett med- gjør mer av: Forbedre-gjør mindre av: Dette har jeg lært/hatt utbytte av: Dette savner jeg: Eksempler på mer avgrensede/lukkede spørsmål kan være: Er det samsvar mellom læringsutbyttebeskrivelsene for emnet og de arbeidsformer det er lagt opp til i undervisningen? Hvis ja, er det arbeidsformer vi skal fortsette med? Hvis nei, hva bør gjøres for å få til bedre samsvar mellom læringsutbyttebeskrivelsene og arbeidsformene i undervisningen? Hva har så langt vært din mest lærerike erfaring i tilknytning til dette emnet? Hvordan vil du vurdere tilgjengeligheten på praktisk informasjon og hjelp i startfasen av dette emnet?