Regional leverandørutvikling Havbruk Forsvar. Om Senja Næringshage Formål:Bidra til næringsutvikling med fokus på innovasjon og vekst med utgangspunkt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Advertisements

NOR Kurs for deltakere i Introduksjonsprogrammet, Bergen kommune Kurs dekket av anbudet : -Delleveranse 1: Servicekurs -Delleveranse 2: Bygg-
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
VRI-Virkemidler for regional forskning og innovasjon.
1 - ditt springbrett til innovasjon. Skattepliktige til Norge kan søke Behøver ikke å være i skatteposisjon For alle næringer og selskapsformer Bedriften.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Alstahaug Formannskap Sentrum Næringshage -Regional forretningsklynge med kontorfasiliteter i Mosjøen, Sandnessjøen og Trofors -Del av SIVA’s.
Fremtidas byggenæring - undersøkelse 1. Hvor relevant opplevde du møtet om framtidas byggenæring? På en skala fra 1 – ikke relevant meget relevant.
Mål Utviklingsprogrammet for byregioner skal øke kunnskapen om samspillet mellom by og omland for å styrke disse områdenes regionale vekstkraft.
Næringstall for Asker pr PSN 20. august 2015.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
U TVIKLINGSPROGRAMMET L IERNE Lierne Utvikling AS Sikre, skape og utvikle 130 arbeidsplasser i Lierne.
Tynset rådhus, nå også et Miljøfyrtårn! Foto: Ingrid Eide.
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Vi er i omstilling – hva nå? Starthjelp for nye omstillinger.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
FoU i Havbruksnæringen. Om VRI og Blue Planet AS Eid av bedrifter med felles interesse for å utvikle sjømatindustrien Program for økt kobling mellom næringsliv.
Tilbudskonferanse Utvikling av kursopplegg basert på Prosjektveiviseren.no
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Planlegging i sjø – taretråling
VRI.
Strategiplan
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Byregionprosjektet – fase 2
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Utvikling av Hias Miljøpartner AS
Fremtiden er elektrisk
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Velkommen til Landsbymøte 2016
Målsetting med prosjektet
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
Lars Espen Aukrust, divisjonsdirektør
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Samarbeid og medbestemmelse
Leverandørutvikling i sjømatnæringen
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Tema 5 ePlanSak og digitalisering av planprosessen
Gudbrandsdalsmøte 2017 By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og verdiskaping.
Regional koordinering eHelse og velferdsteknologi i Agder
IT-klynge Odd Torland Nasjonal IT-klynge.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
KrFs næringspolitikk.
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Oppfølging av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Universitetet, IPR og næringsliv
Utskrift av presentasjonen:

Regional leverandørutvikling Havbruk Forsvar

Om Senja Næringshage Formål:Bidra til næringsutvikling med fokus på innovasjon og vekst med utgangspunkt i næringslivets og regionens muligheter og behov Eid av 6 kommuner og privat næringsliv i Ytre Midt-Troms Tilbyr forretningsutviklingstjenester til næringslivet i Midt-Troms, og initierer og leder næringsutviklingsprosjekter Er en del av det nasjonale næringshageprogrammet; bedriften betaler kun en egenandel for våre tjenester Våre målgrupper: 1.Etablerere – fra idé til kommersialisering 2.Bedrifter som jobber for økt innovasjon og vekst i egen virksomhet

Bakgrunn for prosjektet Tre næringshager i Troms med oppdrag om å bidra til innovasjon og økt verdiskaping; Halti Næringshage og Næringshage Nord, Målselv. Ekstrasatsing fra SIVA på næringshageprogrammet gir muligheter, dette er 1 av 5 prosjekter som fikk finansiering av 31 søknader fra hele Norge. Havbruk og forsvar er store næringer i nord, med potensial for økte ringvirkninger lokalt og regionalt ved å øke innkjøpsandel fra lokale leverandører.

Leverandørindustri Havbruk Store muligheter for økte ring- virkninger fra havbruksnæringen gjennom å øke innkjøpsandelen fra lokale leverandører –Kun 1/3 av ringvirkningene fra havbruk i Nord-Norge tilfaller i dag i Nord-Norge Uttalt ønske fra næringen om flere lokale leverandører?

Leverandørindustri Havbruk Hovedutfordringer i dag –Varer og tjenester som etterspørres tilbys i varierende grad lokalt/regionalt ? –Lokale leverandører er i varierende grad profesjonelle og offensive nok i nasjonal konkurranse: Kvalitet, kapasitet, miljøkrav, HMS, dokumentasjon –Evne og vilje i leverandørsegmentet til å se og gripe muligheter, som økt vekst i næringen i nord? –Vil møte nasjonal konkurranse og økte krav til havbruksstandarder

Målsetting med prosjektet Prosjektet skal øke andelen av varer og tjenester kjøpt lokalt fra havbruksnæringen og forsvaret i Midt-Troms og Nord-Troms gjennom å øke konkurranseevnen til lokale leverandører Pilotprosjekt: Teste ut verktøy og prosesser og utvikle en metodikk for hvordan næringshager sammen med næringslivspartnere kan bidra til å utløse potensial i vekstnæringer.

Partnere og leverandører til nå HAVBRUK: Marine Harvest, Lerøy Aurora, Arnøy laks, Eidsfjord Sjøfarm, SalMar, Flakstadvåg Laks, Nord-Senja Laks, Wilsgård Fiskeoppdrett FORSVAR: Forsvarsbygg Nord, Patria Helicopters LEVERANDØRER: Nordtro, HAMEK, Furstål, Vonin REFA, Whatif, Finnsnes Dykk og Anleggsservice, Storegga Entreprenør, NCS, Aqualine, JM Hansen Maritime

Finansiering av prosjektet over 3 år 3,5 M NOK fra SIVA til prosjektet Behov for NOK i egenandel

Styringsgruppe; Styreledere fra hver av de tre næringshagene Prosjektleder Hilde Ludvigsen Delprosjekt 1 LUHAVBRUK Prosjekteleder Trude Indrebø Delprosjekt 2 LUFORSVAR Prosjektleder Terje Nyberget Ekstern(e) rådgiver(e) - ved behov Referansegruppe; repr. fra næringslivet, FoUI, relevante organisasjoner m.v.

1 Prosjektplanlegging og prosjektledelse 1.1 Prosjektplanlegging 1.2 Prosjektledelse 1.3 Møter 1.4 Reisekostnader 2 Kompetaneheving leverandørutvikling 2.1 Kompetanseheving 2.2 Deling og læring 2.3 Evaluering og rapport 3 Leverandørutvikling 3.1 Leverandørutvikling havbruk Prosjektadministrasjon Interessentanalyse og partnersøk Verdiløfte og verktøykasse Rekruttering leverandører Prosesser og utviklingsaktiviteter Kompetanseheving, FoUI Bransjekunnskap og analyser Møte- og reisekostnader

Erfaringer i prosjektet… Viktig å ha med partnerne og leverandører TIDLIG i prosjektet for utforming av innhold: Erfaringer fra LUNN-programmet mot petroleumsnæringen: Kundene må være interesserte, aktive partnere, stille sin kompetanse tilgjengelig Leverandørene må erkjenne at de har en utfordring, ønske om endring Aktiviteter de startet med var ikke de de endte opp med Som f.eks ønske om å konsentrere oss om leverandører som allerede er i næringen, service Bred rekruttering kontra spisset (geografisk/antall) I vareta oppdretternes ønsker om mer profesjonelle, offensive leverandører, løsninger på deres utfordringer

… forts. erfaringer Prosjektets mandat: øke konkurranseevnen men ingen automatikk i kontrakter må tydelig kommuniseres Endring av prosjektets aktiviteter etter ønske både fra partnere og leverandører: Andre typer kurs enn først antatt; noe faller ut, nye kommer til; må jobbes jevnt med Leverandørene ønsker målrettede aktiviteter som på sikt skal gi økt inntjening og styrket konkurransevne: HMS, miljøkrav, møteplasser for dialog med næringen. Finne løsninger på daglige utfordringer/forbedringer og løsninger på rømningsproblematikk og lakselus. Kompetanseheving på ulike felt.

… forts. erfaringer Viktig med bedriftsbesøk og dialog/intervju en til en Øke egen kompetanse om partnerne og leverandørene, forstå deres behov Kommer med viktige innspill og ønsker, avdekke behov/utfordringer i selskapene, bygge relasjoner, få til den gode dialogen; ønske om uformelle møter ala Workshop på Dyrøy for diskusjon om felles utfordringer, behov for felles kursing innen HMS og kvalitetssystemer Grunnkurs havbruk faller ut Kurs i ASC, HMS etc kommer til Endringer budsjett Prosjektledelse, rekruttering, bedriftsbesøk m.m er undervurdert når det kommer til omfang. Markedsføringsaktiviteter ikke budsjettert. Noen aktiviteter vil falle ut

Aktiviteter i prosjektet hittil i år Gjennomført flere møter med partnerne (kundesiden) Studietur til Frøya Gjennomført havbrukskonferanse og speed-dating på Skjervøy Studiedag ute på oppdrettsanlegg og smoltanlegg Gjøvika Gjennomført workshop med partnere og leverandører, Dyrøy Bedriftsbesøk/møter med Vonin REFA, NCS, Aqualine, Patria Helicopters, JM Hansen maritime, Storegga, SalMar m.m.

Videre aktiviteter på kort sikt Ytterligere bedriftsbesøk hos partnere og leverandører Kompetansekurs for leverandørene: ASC-kurs, HMS m.m ? Nye uformelle workshops med partnere og leverandører for å diskutere konkrete utfordringer/problemstillinger for næringen? Utarbeide en felles standard/pre-kvalifisering av leverandører? Studietur for leverandørene? Stor havbrukskonferanse på Finnsnes februar/mars 2017 Fiskeriministeren til stede