| fb.com/trondelagfylke Skolekonkurranser RM i Sør-Trøndelag samarbeid, være utviklende, jobbe etter godfotteorien..

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
Yrkesforberedende utdanningsprogram
Organisering av PTF Vg1RM
TryggTrafikk v/ Distriktsleder Idar Ertsås Pressekonferanse 2. januar 2012.
Samarbeidsparter: Hovedsponsor:. Samarbeidsparter: Hovedsponsor:
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Vardø Videregående skole
Videregående opplæring Forberedelse til utdanningsmessa
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Internasjonale prosjekter Må inngå som del av skolens mål og satsingsområder.
Samarbeid skole og bedrift Fagnettverk og partnerskap Geir Rune Larsen – avdelingsleder Strinda vgs. – avd. Ladejarlen Terje Nørstebø – daglig leder Opplæringskontoret.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Karrieresenteret Ofoten Sentrumsgården 8512 Narvik Tlf:
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Bjørnholtmessa ’09 Bjørnholtmessa ’09 En elev- og ungdomsbedriftmesse Bjørnholt skole onsdag den 11. februar. En inspirerende møteplass for ungdom og næringsliv.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Monica Håkonsli – Opplæringsavdelinga
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
Velkommen til Malvik videregående skole Sammen for Mestring, Vekst og Styrke.
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling Espen Lynne Amundsen.
Velkommen til et nytt skoleår!
2014 Onsdag 19.februar kl RISLØKKA KOMPETANSESENTER FOR YRKESFAG.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE «spin-offs» Lise Hetty Olsen Opplæringskontoret for mekaniske fag
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
JOBBSKYGGING.
LOKAL YRKESMESSE i Sande 2012 – «Hvor er jobbene våre?» v/ Sissel Leet Skeide leder i karrierenettverket i nordre Vestfold.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
STYRKE næringsnær læring
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Opplæringskontoret for: MAT- OG SERVICEFAG I SØR-TRØNDELAG.
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Kokk- og servitørfag Vg2 Videregående skole trinn 1, - Restaurant - og matfag RESTAURANT OG MATFAG: SERVITØR* KOKK* INSTITUSJONSKOKK* BAKER KONDITOR.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Videregående skole? Gjeldende per Side 1.
Arbeid med ny tilbudsstruktur. Bygg, elektro og industri + transport fra Sercvice og samferdsel er foreslått samlet i ett program Kontor, handel og service.
SKOLEKONKURRANSE ET PEDAGOGISK PERSPEKTIV PÅ SKOLEKONKURRANSE Vibeke Steenstrup.
VELKOMMEN til informasjonsmøte om videregående opplæring
SKOLEKONKURRANSE ELEKTRIKER Akershus VELKOMMEN TIL SKOLKONKURRANSE Vi ønsker der velkommen til Skolekonkurranse elektriker Akershus våren 2015.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
VELKOMMEN til informasjonsmøte om videregående opplæring
Norsk skole.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Fagforbundet Vest-Agder
Informasjon om videregående skole 2018
Velkommen til Apalløkka
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Utskrift av presentasjonen:

| fb.com/trondelagfylke Skolekonkurranser RM i Sør-Trøndelag samarbeid, være utviklende, jobbe etter godfotteorien..

| fb.com/trondelagfylke Samarbeid Lærere og elever fra to skoler samarbeider om å gjennomføre konkurransen, med gjensidig besøk hos hverandre før konkurransen. - Samhold og miljø. (Jobbe i lag med en felles oppgave fra to ulike skoler). Nettverks bygging mellom bedrifter, opplæringskontor og skoler; Før, under og ikke minst i etterkant av skolekonkurransene. - Styrket samarbeid mellom skole og lokalt næringsliv/opplæringskontor - Instruktører/faglige ledere og lærlinger er dommere De som er involvert i fagutdanning samles på en felles arena/møteplass.

| fb.com/trondelagfylke være utviklende.. Konkurransen skal være en naturlig metode i forhold til opplæringen - Forberedelse til eksamen og yrkesliv Møteplass mellom elev/elev, elev/bedrift/opplæringskontor (fremtidige arbeidsgiver), skole/skole/bedrift Synliggjøre fagene og bidra til økt rekruttering og omdømmebygging

| fb.com/trondelagfylke jobbe etter godfotteorien.. «Du blir god ved å gjøre de andre gode» Økt motivasjon gjennom mestring, ved å gi elevene praktiske og realistiske oppgaver med tanke på eksamen og arbeidsliv - skapelyst, (elevene oppfordres til å tenke kreativt) Individuell tilbakemelding fra dommerne, som er representanter fra bedrift. Omdømmebygging av fag, skoler og bedrifter - invitasjon til skoler, bedrifter, bilder og video lagt wordlskills.no og delt på sosiale medier.

| fb.com/trondelagfylke Utfordringer.. Forankring i ledelsen både i skole og aktuelle bedrifter Hvordan involvere alle? Individuelle konkurranser eller lag, fordeler og ulemper? - «Suksessfaktor» for Matfagkonkurransen Hvordan inkludere skolekonkurranse på en naturlig måte i skolehverdagen, og få dette bærkraftig? Hvordan motivere og involvere alle lærerne?

| fb.com/trondelagfylke hvordan møte noen av utfordringene? Alle elevene skal gjøre alle oppgavene. De elevene som ønsker det, deltar i konkurranser Lagkonkurranser Skolekonkurranse kan erstatte prøveeksamen Tilpasning til lærernes arbeidstidsavtale Samarbeid ungdomsskole og videregående skole

| fb.com/trondelagfylke Velkommen til skole NM i Sør- Trøndelag Restaurant- og matfag Strinda videregående skole, Trondheim Følgende fagområder: Konditor Baker Industriell matproduksjon Butikkslakter Kokk Servitør