Vg privatskoleinnsamlinger Erfaringer, utfordringer og forbedringspunkter – Tore Kjørsvik, WIS AS
Innsamling pr Skolene har jobbet meget bra. Generelt veldig god kvalitet på dataene kontroller har slått til: korrigeringer advarsler 957 feil (i realiteten bare noen titalls pga fiktive fødselsnr, fag/prog.omr utenfor godkjenning, R94 fag osv)
Korrigeringer korrigeringer av dataene. Dette er typisk ikke feil i skolenes data. Automatiske forbedringer av data. Eksempel: STUSP1 endres til STUSP1---- Hjemkommunenr i DSF er ulikt det skolen rapporterer
Advarsler advarsler på skolenes data. Mindre alvorlige feil eller data som muligens er feil. Skolene må se over disse og sjekke sine data. Eksempel: Ugyldig sluttårsak (Kode - mange skriver tekst) Ugyldig postnr (Utenlandske adresser, poststed) Ugyldig kommunenr (Utenl. adresser, navn) Lavt timetall på fag
Feil 957 feil totalt Data som skal korrigeres av skolene (såfremt det ikke finnes god grunn for feil). Eksempel: Ugyldig fødselsnummer (Utenl. elever) Kurs uten fag (Elever som slutter tidlig) R94 koder (kurs og fag) Programområde utenfor godkjenning
Oppsummering Skolene har gjort en veldig god jobb. Kvaliteten på dataene har aldri vært bedre : –362 feil og advarsler : –60 feil og advarsler : –Ca. 30 reelle feil, med mange nye kontroller
Utfordringer Enkelte data mer problematisk enn andre Delkurselev (Ja/nei) Usikkerhet omkring hva eleven er PBPBY4 er definert som delkurs (Udir) Elever som slutter/bytter eller starter sent Status på kurs og fag Start-/sluttdato på kurs og fag Privatister Timetall på prog.omr./fag (Steinerskoler)
Forbedringspunkter Start jobben tidlig (Tid til å rette feil). Sjekk resultat i innsamlingsportalen. - Regneark, kontrollogg, tilskuddsskjema Ta kontakt ved problemer. Rapporter data som skolen faktisk er godkjent for. - Typiske feil: Påbygning, R94, privatist. - Vi har forsøkt å lage kontroller på dette. Ikke meld ferdig før en faktisk er ferdig.
Motivasjon Rapporteringen er ikke til for Udir/VIGO. Sørge for at elevene får de tilbud og rettigheter de har krav på. Økonomi. Grunnlag for beregning av tilskudd. Gir skolene god oversikt over egen drift. Styringsverktøy for nasjonale organer (Storting, regjering, Udir, VIGO)