SKU-møte _NOKUT_eva_aom 1 Litt om NOKUTs 2. evaluering av kvalitetssystemet ved HiST 1.Bakteppet - 1. eva-runde Nye eva-kriterier og NOKUTs.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Prosesstyring som styringsverktøy
Kvalitetssystemet ved NVH Denne presentasjonen viser hvordan NVH har bygd opp sitt system.
NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Besøk til Sandnes:
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
høgskolens elektroniske kvalitetssystem
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Dagsorden for møtet 1.Bakgrunnen for møterunden 2.Hva skjer framover 3.Kort om kvalitetssystemet ved HiST – Kvalitetskartet – Ansvarsforhold – Roller 4.De.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Kvalitetssystem og kvalitetsrevisjon 2010 Kvalitetsarbeid 2010 Implementering av nytt kvalitetssystem Kristin Myraunet Hals og Kjerstin Tobiassen.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
SKU-møte _arnulf 1 Kvalitetssystem og lederrollen 1.Mål for økten 2.Kort presentasjon av HiSTs kvalitetssystem 3.De 6 bud for HiST-ledere om utdanningskvalitet.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Omvendt undervisning og nettstøttet veilederutdanning
RIS-metoden for prosessforbedring
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

SKU-møte _NOKUT_eva_aom 1 Litt om NOKUTs 2. evaluering av kvalitetssystemet ved HiST 1.Bakteppet - 1. eva-runde Nye eva-kriterier og NOKUTs nye rolle 3.Gjennomgangstema i 2. eva-runde 4.2. eva-runde – HiSTs utfordringer

SKU-møte _NOKUT_eva_aom 2 NOKUTs påpekninger og anbefalinger: a)Høgskolens visjon og mål for kvalitetsarbeidet b)Organisering og forankring av kvalitetsarbeidet c)Evalueringer og andre kvalitetsdata d)Prosedyrer og avvikshåndtering e)Studentmedvirkning f)Forskningsbasert utdanning g)Diverse annet – Kvalitetsresultater og ressursallokering – (Desentraliserte campuser) – (Høgskolens økonomi) – (Studentenes studieinnsats) 1.Bakteppet – 1. eva-runde Nye eva-kriterier og NOKUTs nye rolle 3.Gjennomgangstema i 2. eva-runde 4.2. eva-runde – HiSTs utfordringer

SKU-møte _NOKUT_eva_aom 3 NOKUTs nye rolle de senere år ….. tar utgangspunkt i hva som er hensikten med et KS: KS er et viktig verktøy for å forbedre utdanningskvalitet og læringsmiljø. Mao: Utviklingsperspektivet står sentralt når NOKUT evaluerer institusjonenes kvalitetssystemer. Denne rollen er tydelig tilstede i 2. rundes evalueringsrapporter så vel som på nokut.no-sidene. – NOKUT evaluerer institusjonens systematiske arbeid for å sikre og forbedre utdanningskvaliteten, og gir oppsummerende råd i forhold til dette til institusjonene. – NOKUT skal ikke gjennomføre faglige evalueringer av innholdet eller kvaliteten i studiene. De vurderer kvaliteten av kvalitetssystem og praksis av dette. 1.Bakteppet – 1. eva-runde Nye eva-kriterier og NOKUTs nye rolle 3.Gjennomgangstema i 2. eva-runde 4.2. eva-runde – HiSTs utfordringer

SKU-møte _NOKUT_eva_aom 4 3. Institusjonenes kvalitetssikringssystem evalueres ut fra følgende kriteriesett: a. Stimulans til kvalitetsarbeid og kvalitetskultur NOKUT skal vurdere hvorvidt kvalitetssikringssystemet fremmer bred deltakelse i kvalitetsarbeidet blant ansatte og studenter og deres demokratiske organer, om det stimulerer til et kvalitetsarbeid som er preget av åpenhet, engasjement og forbedringsvilje, og om informasjon og vurderinger er dokumenterte og tilgjengelige. b. Mål, plan og ledelsesforankring NOKUT skal vurdere hvorvidt kvalitetssikringssystemet er beskrevet slik at det angir de målsettinger, prosesser, aktører og fora som inngår, om det er forankret i ledelsen og besluttende organ på de ulike nivåer, om arbeids- og ansvarsfordeling i kvalitetsarbeidet er fastsatt, og om selve kvalitetssikringssystemet gjøres til gjenstand for jevnlig evaluering og utvikling med sikte på institusjonens eget behov. Bakteppet – 1. eva-runde 2006 Nye eva-kriterier og NOKUTs nye rolle: Tilsynsforskriftens § 3.1 Gjennomgangstema i 2. eva-runde 2. eva-runde – HiSTs utfordringer

SKU-møte _NOKUT_eva_aom c. Innhenting av dokumentert informasjon om kvalitet i studiene NOKUT skal vurdere hvorvidt sikring og vurdering i hvert enkelt igangsatt studium bygger på informasjon som innhentes systematisk og fra flere kilder, og om systemet har særskilte prosesser for å kvalitetssikre oppretting av nye studier. d. Analyse, vurdering og rapportering NOKUT skal vurdere hvorvidt den informasjon som systemet genererer analyseres, vurderes og framstilles for ansvarlige fora og ledelsesnivå. e. Bruk av kunnskap til kvalitetsforbedring NOKUT skal vurdere hvorvidt tiltak for forbedringer vurderes og iverksettes på grunnlag av de kvalitetsanalysene som gjøres. Dette gjelder både tiltak i tilfeller av svikt i forhold til akkrediteringskravene, og tiltak for å videreutvikle studiekvaliteten 5 Bakteppet – 1. eva-runde 2006 Nye eva-kriterier og NOKUTs nye rolle: Tilsynsforskriftens § 3.1 Gjennomgangstema i 2. eva-runde 2. eva-runde – HiSTs utfordringer

SKU-møte _NOKUT_eva_aom 6 NOKUT- komiteene synes å blinke ut enkelte, selektive fokusområder som gjenstand for 2. gangs evaluering, jfr. for eks BI eller AHO m.fl. evalueringsrapporter. Noen gjennomgående problemstillinger er:evalueringsrapporter. 1.Komiteen fastslår at det er studentenes egne oppfatninger av tilfredshet som dominerer evalueringene. Komiteen mener en må få større fokus på helhetlige evalueringer med allsidig sammensatt evalueringspanel. (UiA, HiB). 2.Få alle studenter med i kvalitetsarbeidet. Hvordan sikres studentenes og ansattes medvirkning i kvalitetsarbeidet, i en stor og kompleks organisasjon? (Jfr. BI, AHO). 3.Institusjonens ansvar for sosialisering av studentene i studentdemokratiet påpekes i flere rapporter. 4.Det etterlyses høyere deltakingsprosent i de studentbaserte evalueringene (AHO). 1.Bakteppet – 1. eva-runde Nye eva-kriterier og NOKUTs nye rolle 3.Gjennomgangstema i 2. eva-runde 4.2. eva-runde – HiSTs utfordringer

SKU-møte _NOKUT_eva_aom 7 5.Eksempler der studentevalueringene bidrar til å utvikle programkvaliteten (Jfr. BI, pkt. 3.1 innledningen). 6.Læringsmiljøutvalgets rolle i kvalitetsarbeidet må bli entydig, klart definert (HiB). Jfr. også LMU-spørsmålet i BI- rapporten kap Det etterlyses – og kommenteres - kriterier for vurdering av praksis (HiB). 8.Videreutvikle faglærernes pedagogiske kompetanse er viktig ledd i kvalitetsarbeidet. 9.Å aktivt arbeide med forbedringstiltak (HiB), og å styrke informasjonen om hvordan oppfølgingen gjøres. 1.Bakteppet – 1. eva-runde Nye eva-kriterier og NOKUTs nye rolle 3.Gjennomgangstema i 2. eva-runde 4.2. eva-runde – HiSTs utfordringer

SKU-møte _NOKUT_eva_aom 8 11.Kvalitetssikring av koblingen mellom FoU og utdanning (AHO, kap 3.4). – Eks: at stipendiater bidrar på grunnutdanning, og formidler ift. eget forskningsprosjekt. 12.Rutiner for oppretting av nye studier etterlyses. 13.Hensikten med evalueringene: Evalueringene tar primært sikte på å avdekke avvik. Evalueringene bør kunne utformes slik at de i større grad gir innspill til utviklingen av kurs og programmer (BI-rapporten, jfr. sitat, s 17). 14.Eksempler på problematiske forhold ved kvalitetssystemene: Der systemet ikke etterleves i forhold til hva det sier det skal gjøre: Jfr. HiVO-rapporten. 1.Bakteppet – 1. eva-runde Nye eva-kriterier og NOKUTs nye rolle 3.Gjennomgangstema i 2. eva-runde 4.2. eva-runde – HiSTs utfordringer

SKU-møte _NOKUT_eva_aom 9 Om Stimulans til kvalitetsarbeid og kvalitetskultur (s. 10): Det viser seg.. at dei store problema som vert avdekka gjennom kvalitetssystemet ikkje vert gjort noko med. Dette er problem som ikkje så lett lar seg løyse i det uformelle systemet, og då kan det sjå ut til at det ikkje er noko ansvarleg organ som tek tak i problema. Bruken av dei uformelle kanalane undergrev delvis det formelle systemet. Ved at leiinga i så stor grad trekkjer fram dei uformelle dialogane som viktige for kvalitetssikring, gir dette signal til studentane om at formelle organ ikkje er viktige … Kvalitetssystemet vert sett på som ein tungvint måte å korrigere avvik. Det synes heller ikkje å vere ein del av kulturen å tenkje at systemet også skal bidra til å fange opp det som fungerer bra, og at det skal bidra til å utvikle kvaliteten i studia. Det uformelle systemet legg ikkje til rette for at den største studentgruppa ved høgskulen, fjernstudentane, får ta del i kvalitetsarbeidet. I så måte mister leiinga ved høgskulen viktig styringsinformasjon frå denne studentgruppa 1.Bakteppet – 1. eva-runde Nye eva-kriterier og NOKUTs nye rolle 3.Gjennomgangstema i 2. eva-runde: HiVolda eva-runde – HiSTs utfordringer

SKU-møte _NOKUT_eva_aom 10 Om Analyse, vurdering og rapportering (s 13): Det er uklårt korleis rapportar vert handsama på avdelingsnivå. Berre nokre av avdelingane har organ på avdelingsnivå som handsamar kvalitetsrapportar. Rapportane vert handsame på institutt- eller seksjonsnivå, og då i hovudsak utan studentrepresentasjon. …, men når desse diskusjonane alltid skjer i ein uformell samanheng, vert det for lite transparent, og studentane er ikkje sikra at deira stemmer blir høyrt. Fagutvala handsamar ingen rapportar eller studentevalueringar. Sjølv om fagutvala skal ha ansvar for evalueringar undervegs i studiet, bør dei også kunne diskutere resultata av skriftlege sluttevalueringar. Ettersom det på avdelingsnivå ikkje er nokre organ med studentrepresentasjon som skal handsame evalueringar, bør fagutvala ha ei rolle i å vurdere og analysere det som kjem fram i evalueringane. Om Bruk av kunnskap til kvalitetsforbetring Styret synes i liten grad å bruke kvalitetsinformasjon i den strategiske planlegginga av høgskulen. 1.Bakteppet – 1. eva-runde Nye eva-kriterier og NOKUTs nye rolle 3.Gjennomgangstema i 2. eva-runde: HiVolda eva-runde – HiSTs utfordringer

SKU-møte _NOKUT_eva_aom 11 NOKUT har nå offisielt varslet at HiSTs kvalitetssystem skal evalueres for 2. gang, antakeligvis våren HiST står ikke på 2012-listen på nokut.no Hvordan opplegget for evalueringene foregår, er skissert på NOKUT-sidene Prosedyre for evaluering av kvalitetssikringssystemProsedyre for evaluering av kvalitetssikringssystem Noen kjernespørsmål vedrørende vår forberedelse til NOKUT- evalueringen: – Vi må sjekke ut om vi gjør det vi har vedtatt at vi skal gjøre. Nytt KS er vedtatt, ledergruppa (dekaner, studieledere) er delvis ny. Og KS’et må innarbeides i hele HiST-organisasjonen. – Hva vi ikke har gjort: At alle studentkategorier for anledning til å bidra med sine synspunkter: hva med desentraliserte utdanninger/fleksible utdanning/nettkurs? – Evaluering av praksis- som er forskriftsfestet – En helt sentralt prosedyre hos oss vil være felles krav til alle studieevalueringer: Studieevalueringer på alle avdelinger ved HiST. Studieevalueringer på alle avdelinger ved HiST 1.Bakteppet – 1. eva-runde Nye eva-kriterier og NOKUTs nye rolle 3.Gjennomgangstema i 2. eva-runde 4.2. eva-runde – HiSTs utfordringer

SKU-møte _NOKUT_eva_aom 12 Noen kjernespørsmål vedrørende vår forberedelse til NOKUT- evalueringen: Nytt KS er vedtatt, ledergruppa (dekaner, studieledere) er delvis ny. Og KS’et må innarbeides i hele HiST-organisasjonen. Styrke kunnskapen om kvalitetssystemets prosedyrer og ansvarssetting på alle nivåer i organisasjonen. Sentrale prosedyrer må spikres, som Studieevalueringer på alle avdelinger ved HiST.Studieevalueringer på alle avdelinger ved HiST Tydeliggjøre grensesnittet mellom Studiekvalitetsutvalget og Læringsmiljøutvalget. – Og kanskje SKU og ASKU’ene. Styrke og tydeliggjøre studentinvolveringen i kvalitetsarbeidet Få avklart kvalitetssystemsidene på inttranett og internett, også på avd.nivå. Sikre at alle studentkategorier inkluderes i evalueringer: desentraliserte utdanninger/fleksible utdanning/nettkurs? Kvalitetsarbeid-/utvikling i forhold til praksisopplæring Etterlever vi våre målsettinger for kvalitetssystemet-/arbeidet?> 1.Bakteppet – 1. eva-runde Nye eva-kriterier og NOKUTs nye rolle 3.Gjennomgangstema i 2. eva-runde 4.2. eva-runde – HiSTs utfordringer

SKU-møte _NOKUT_eva_aom 13 KS ved HiST, mål: vi kan bli «målt» i forhold til våre egenfastsatte mål for kvalitetsarbeidet ved HiST: Kvalitetsarbeidet ved høgskolen skal stimulere til kontinuerlig kvalitetsbedring blant studenter og tilsatte ha tydelig forankring i ledelsen og entydige ansvars- og beslutningslinjer gjennom kvalitetssystemet være kjent for alle studenter og ansatte ved HiST sikre kontinuerlige forbedringer, gi god dokumentasjon av arbeidet og avdekke sviktende kvalitet bidra til å sikre at studienes innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer er dekkende for å nå læringsmål ha god og effektiv administrasjonstøtte, som samhandler nært med den faglige linjen. 1.Bakteppet – 1. eva-runde Nye eva-kriterier og NOKUTs nye rolle 3.Gjennomgangstema i 2. eva-runde 4.2. eva-runde – HiSTs utfordringer

SKU-møte _NOKUT_eva_aom 14 (Tillegg)

Utdanningskvalitet Lærings- utbytte Inntaks- kvalitet Ressurser og læringsmiljø Undervisnings- kvalitet Mål (utdrag): -Stimulere til kontinuerlig kvalitetsbedring - Tydelig forankring i ledelse og entydige ansvarslinjer - Gi god dokumentasjon av arbeidet og avdekke sviktende kvalitet - Sikre at innhold, arbeids- og vurderingsformer er dekkende for å nå læringsmål Strategier (utdrag): - Funksjonell innpassing av kvalitetsarbeidet i mål- & resultatstyringen - Gjennomsiktig og konsistent framstilling av datafangst, rapportering og oppfølging -Enkel og effektiv rapportering av evalueringer -Lett tilgjengelige nettsider om studiekvalitet Ansvar og roller: -Utdanningskvalitet er et linjeansvar! -Roller beskrevet: Høgskolestyret, rektor, avdelingsstyrer, dekaner, studieledere, seksjonsdirektører, tilsatte, studentene Utvalg med kvalitetsfunksjon - Studiekvalitetsutvalget (SKU), Læringsmiljøutvalget, ASKU, Tilsettingsutvalg, klagenemnd, skikkethetsnemnd, AMU. Rutiner og prosedyrer -Mal og veiledning for studieplaner.Mal og veiledning for studieplaner. -«Si din mening» -Selvevalueringer -Bruk av tilsynssensor -Studieevalueringer på avdelingsnivå -Studieevalueringer på virksomhetsnivå -Mal for kvalitetsrapporter Kvalitetsaktiviteter -Evalueringer på program og emnenivå -Inntakskvalitetsundersøkelse -Studiekvalitetsundersøkelse -Kandidatundersøkelse -Selvevaluering av utvalgte studieprogram -Helse- og trivselsundersøkelsen’ -Studiekvalitetsdagen -Studenttillitsvalgtkonferansen’ -HiSTs studiekvalitets- og læringsmiljøpris Måling av kvalitet -Produksjonskvalitet vs. Opplevd kvalitet -Indikatorer: * LU: Ferdige kandidater, Karakter (stryk og skjevhet), Scorverdier undersøkelser. * Inntak: Kvalifiserte primærsøkere, karakternivå, tilfredshet mottak, studieforberedende mottak * Underv.k.: Studenter pr. ansatt, Gjennomføring utdanningsplan, Publikasjonspoeng, Studieevalueringer * Ressurser: Formell kompetanse, studentevalueringer ETOS Vitenskapelig ansattes faglige etos fundert både i akademiske og profesjonenes verdier SKU-møte _NOKUT_eva_aom 15

SKU-møte _NOKUT_eva_aom 16 De tidligere evalueringskriteriene, i NOKUTs første runde: « Ved evaluering av kvalitetssikringssystemet vil det bli lagt vekt på at systemet omfatter… 1.Bakteppet – 1. eva-runde Nye eva-kriterier og NOKUTs nye rolle 3.Gjennomgangstema i 2. eva-runde 4.2. eva-runde – HiSTs utfordringer