KURSDAG 1 1 Målet: Bedre søvn Veien:Kunnskap og innsikt V eiledning Gruppestøtte Avslapningsøvelser Bedre vaner VELKOMMEN TIL KURS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Posisjonering om natten
Advertisements

Verdensdagen for psykisk helse 2014: Hverdagstress og psykisk helse
De dårige følelsene. Veiene ut..
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ta livet og øyeblikket tilbake
Gode grunner for å ikke drikke alkohol!
Å opprettholde et godt immunforsvar
Søvnproblemer hos barn med Downs syndrom
Hønefoss politistasjon
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
- Hovedrolle eller birolle
Mestring og forebygging av depresjon
Hva er aktivitet og deltakelse?
Mestring og forebygging av depresjon
Mat, måltider og følelser
Energibalansen.
Defåkketidtilaltdesku'gjort
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Marianne Dahlum Helsesøster
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Cannabisavvenning Lena Moen, Uteseksjonen Oslo kommune
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Barn og unges helse Levanger kommune
Kjellaug Johannessen Historie 1906 første helsestasjon i Norge Målet var å få ned spebarns dødligheten, spesielt diare sykdommer. Midlene var hygiene og.
I dag: litt om kommunikasjon
Kan de - og vil de? Seniorers forutsetninger for læring Per Erik Solem NOVA Foredrag på seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet,
Seksjon for allmennmedisin, UiB
Mindfulness Oppmerksomt nærvær
Mestring og forebygging av depresjon
Immunforsvar - Rebusløp
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Historie 1906 første helsestasjon i Norge
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Oppmerksomhet og nærvær (ON)
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Søvnvansker ( insomni)
Søvn, hvile og aktivitet
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Søvn og kvile Forelesning haust 2005 ved Inger Straume Epland.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Kjellaug Johannessen Historie 1906 første helsestasjon i Norge Målet var å få ned spebarns dødligheten, redusere antall barnefødsler folkeopplysning viktig.
Undervisningsprogram Flyktningehelsetjenesten
VURDERING AV SØVNFORSTYRRELSER HOS ELDRE Eva Henriksen Avansert Geriatrisk Sykepleier 6 oktober 2015.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Søvnskolen Det ligger tilleggsinformasjon i presentasjonens notater. Lysarkene ligger ikke fordelt «per samling», men tematisk, slik at man kan sammenstille.
Når nettene blir lange… Søvnforstyrrelser hos eldre med og uten demens.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Argumenterende tekster
Her kommer litt om det vi har gjort på i august, og hva vi skal gjøre i september.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
MAT 3. KLASSE v/ Henriette Heesch Holmen Kan dere et annet ord for mat?
Modum kommune - en folkehelsekommune Erfaringer med psykisk helse Hamar
Velkommen – presentasjon av deg selv
Gode søvnvaner Bedre søvn Hvordan oppnå bedre søvn
PSYKISK HELSEARBEID OG RUSOMSORG SØVNKURS
Psykologspesialist Sondre Risholm Liverød
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Hjelp og bistand fra Norsk Landbruksrådgiving, NLR øst
Velkommen – presentasjon av deg selv
Psykisk helse.
Fest & følelser Velkommen
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Venner & valg Velkommen.
Sinne Film:
Behandling av søvnvansker hos barn og unge.
VELKOMMEN TIL KURS! (Kurset er utviklet av Helsedirektoratet og basert på kunnskap fra Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer (sovno.no) og Folkehelseinstituttet.)
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

KURSDAG 1

1 Målet: Bedre søvn Veien:Kunnskap og innsikt V eiledning Gruppestøtte Avslapningsøvelser Bedre vaner VELKOMMEN TIL KURS

1 PROGRAM KursdagInnhold 1. Introduksjon Lære om søvn og søvnvansker Hjemmeoppgaver: Søvndagbok og skjema Søvnhygiene 2. Søvnvaner – egne og anbefalte Stimuluskontroll Hjemmeoppgaver: Søvndagbok og skjema Negative antakelser om søvn 3. Holdninger til søvn Søvnrestriksjon Hjemmeoppgaver: Søvndagbok og skjema Utfordre negative tanker 4. Oppsummering og veien videre

1 1.Alminnelig høflighet 2.Taushetsplikt 3.Frammøte 4.Gjøre hjemmeoppgaver KJØREREGLER

1 Bli kjent

1 Hvordan sover du? Hva gjør du når du ikke får sove? Hvilke forventninger har du til kurset?

1 Søvnvansker – et folkehelseproblem 1 av 3 har søvnvansker ukentlig 15 prosent har kroniske søvnvansker (insomni) nordmenn bruker sovemedisin 8 av 10 som bruker sovemedisiner ville foretrukket annen behandling

1 Søvn

1 Søvnbehovet er individuelt De fleste voksne sover 6-9 timer per natt Det er helt normalt å bruke litt tid på å sovne Det er helt normalt å våkne i løpet av natta Kvalitet viktigere enn kvantitet Den dype søvnen er viktigst – mest av den tidlig på natta Søvnen endrer seg med alderen

1 Hvorfor sover vi? Reparasjon og vedlikehold av kropp og sinn Bearbeide inntrykk og følelser Forberede hjernen på læring Lagre minner Styrke immunforsvaret Fortsatt mye man ikke vet

1 Hva skjer ved søvnmangel? Mister konsentrasjonen Nedsatt problemløsningsevne Irritabel, kort lunte Påvirker hukommelsen

1 Søvnstadier 1: døsighet / 2: lett søvn / 3 og 4: dyp søvn / REM-søvn

1 SØVN REGULERES AV TRE FORHOLD 1.Døgnrytme vår indre biologiske klokke 2.Oppbygget søvnbehov antall timer siden vi sov 3.Vaner og atferd det vi gjør i løpet av dagen og før vi legger oss

1. Døgnrytme Kroppens indre biologiske klokke Reguleres av dagslys Minst en halvtime lys hver dag – helst dagslys

2. Oppbygget søvnbehov Søvnbehovet bygger seg opp mens du er våken Søvnen blir dypere jo lenger det er siden du sov sist Søvnbehovet varierer fra person til person

3. Vaner og atferd Fremmer eller hemmer søvn Søvnhygiene – av gresk hygieinios = sunn, dvs. atferd som forebygger sykdom – f.eks. å ikke bruke skjerm i senga

1

1 Hjemmeoppgave Søvnhygiene

1 Avslapnings- teknikker

1 Avslapningsteknikker Hjelper kroppen å roe ned Demper stress og bekymringstanker Progressiv muskelavslapning Pusteteknikker Yoga og meditasjon Oppmerksomt nærvær (Mindfulness) Internett og apper

Lykke til!

KURSDAG 2

1 Erfaring med utfylling av Søvndagboka ? Hva har du lært om egne søvnvaner siden sist? Har du bestemt deg for noen endringer?

1 Gode søvnvaner

Gode råd for bedre søvn Legg deg og stå opp til faste tider Ikke ha klokke synlig på soverommet Trening er bra, men ikke rett før leggetid Begrens inntak av kaffe, te, cola etter kl. 17 (er man ekstra sensitiv så anbefales kl. 14)

Gode råd for bedre søvn forts. Ikke TV, PC, telefoner på senga Alkohol og nikotin forstyrrer søvnen Ro ned før sengetid, kaldt og mørkt soverom Vær utendørs i dagslys 30 min. hver dag Ikke sov på dagen (maks 20 min.)

1 Søvnvaner

1 Stimuluskontroll

Stimuluskontroll forts. Bare legg deg når du er trøtt Stå opp etter 20 minutter om du ikke får sove – Gå ut av rommet – Gjenta om nødvendig Sengen skal ikke brukes til andre aktiviteter (unntatt sex) Legg deg og stå opp til faste tider

1 Hjemmeoppgave Negative antakelser om søvn

Lykke til!

KURSDAG 3

1 Hvordan har det gått med endring av søvnvaner?

1 Holdninger til søvn

Korrigere feilaktige forestillinger om søvn Realistiske forventninger til søvn og søvnlengde Akseptere at søvnen varierer Forstå at søvnproblemene ikke trenger å ødelegge neste dag Forsøk å la søvnen ta litt mindre plass i livet!

1 Tankefeller

Tankefeller som hemmer søvn: Urealistiske forventninger: Jeg må sove minst syv timer for å fungere dagen etter Tvangspregede tanker: Jeg må sove i natt Overdrivelser: Hver gang jeg sover dårlig, fungerer jeg dårlig dagen etter Katastrofetanker: Søvnløsheten ødelegger livet mitt

Tankefeller som hemmer søvn: Overgeneraliseringer: Søvnen min er alltid dårlig Svart-hvitt-tenkning: Siden jeg ennå ikke har klart å sovne, blir dette en dårlig natt Spådommer: Det kommer til å ta minst én time før jeg sovner i natt. Jeg bare vet det Håpløshet: Jeg kommer aldri til å sove godt

Utfordre negative tanker

1 Søvnrestriksjon

Søvnrestriksjon/-begrensning Øker søvneffektiviteten og gjør deg mer søvnig ved at du reduserer tiden i sengen til den tiden du faktisk sover Søvndagboka

Lykke til!

KURSDAG 4

1 ?

Utfordre negative tanker - forslag til alternative tanker?

Endringer Hvilke endringer har du gjort? Hva har vært til hjelp? Er det flere endringer du vil gjøre? Søvndagboka – fra første kursdag til i dag

Lykke til!