Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Advertisements

Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Desember 2014.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Universelt utformede PDF’er Andreas Cederbom & Joakim Lundberg.
Næringstall for Asker pr PSN 20. august 2015.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Veileder for gevinstrapportering
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Verktøykasse for IKT- planlegging i kommunene
Brukerveiledninger her:
Møte i nettverk for informasjonssikkerhet - NIFS
Agros – et nytt system for erstatning av Saturn
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Digital strategi for «Virksomhetens navn»
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Klart språk i Asker kommune
9.trinn Velkommen til foreldremøte.
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Samarbeid og medbestemmelse
Visjon til RUSK Skolens visjon skal stå i sentrum for all vår aktivitet og vi har 4 verdier som vi jobber etter som er satt sammen ut fra skolens navn:
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Forskningsrådets retningslinjer for datahåndtering
Tema 5 ePlanSak og digitalisering av planprosessen
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Verktøy for leverandørkategorisering
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
PC-ordningen og Skolestart.mrfylke.no
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Digitale systemer ved OsloMet
Økt digital kompetanse hos innbyggerne på fosen
Finanskomité møte 9. mai 2018 Kommunal Forvaltning.
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Digidel 2017 er et program som skal  styrke samarbeidet og øke innsatsen som i dag gjøres av ulike offenlige virksomheter, IKT-næringen og frivillige organisasjoner.
Veitvet skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Holmen skole – vi strekker oss lenger
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Digital postkasse til innbyggere
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Vi inviterer foresatte til workshop mandag 29. april 2019
Digihjelpen – Levanger kommune
Inspirasjonsbasen – smarte grep
BIBSYS-konferansen mars 2019 Erling Fossan
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Gevinstrealiseringsstrategi
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne

Fra workshop i vår Kommunen bør forenkle nettsidene for enklere å kunne finne fram til det man leter etter Kommunen bør konsultere miljøer (syn) som har kompetanse på universell utforming innen IKT (synshemmede). Dokumenter som blir produsert i kommunen bør språklig være bedre tilgjengelig.

Nettsidene Asker kommune benytter verktøyet SiteImprove Følger internasjonal standard for UU / WCAG 2.0. Kontinuerlig sjekk av tilgjengelighetsproblemer på nettsidene Analyserer nettsidene og påpeker feil Manuell korrigering Automatisk korrigering Samarbeid med kommunens leverandør av nettsider

Nettsidene

Utfordringer nettsidene Klart språk PDF dokumenter 3’ parts løsninger Innsynsløsninger Postlister Politisk møtekalender Søknadsskjemaer AskerDialogen Melding av feil

AskerPosten To-årig prosjekt, evalueres nå Papiravis til alle husstander PDF-variant via nettsidene (ikke universelt utformet) Hva er deres tilbakemeldinger eller forbedringsønsker?

Dokumenter generelt Klart språk Papirdistribusjon Digital post

Andre elementer Servicetorget gir støtte til innbyggere som har problemer med våre digitale løsninger. Det gjøres både ved å tilby informasjon på andre måter (muntlig, brosjyrer o.l.) og ved å gi opplæring i bruk av digitale søknadsskjemaer o.l. Sosiale medier Vi er tilstede på sosiale medier for å informere innbyggerne «der de er» - gjerne om aktuelle saker. All informasjon skal imidlertid være tilgjengelig også på nettsidene, og vi lenker som hovedregel fra sosiale medier inn til nettsidene for å gi dybdeinformasjon. Mobil kommunikasjon. Våre nettsider er responsive; tilpasser seg skjermen ettersom man bruker PC, smarttelefon eller nettbrett. Apper Enkelte av våre tjenester tilbys også i form av app’er. Hvor tilgjengelige disse er til alle brukergrupper kan nok variere, og det er ikke et felles organ som har oppsyn med disse.

Kommunesammenslåing Hurum, Røyken, Asker Digitale Asker 2020

Overordnet prosess

To hovedformål med prosjektet 1.Unngå digitalt kaos 2.Sikre digitalt løft

Asker Røyken Hurum Mål: En felles IKT-systemportefølje Unngå digitalt kaos Antall IKT-systemer 106

Sikre digitalt løft Kontinuerlige teknologiendringer Sammenslåingsprosessen er en digital strategiperiode / generasjon Hvilke digitale muligheter hadde vi i 2012? I 2016 kan alt digitaliseres Hvilke digitale muligheter har vi i 2020? Hva er ambisjonsnivået?

Innbyggere og næringsliv døgnåpen forvaltning med digitale selvbetjeningsløsninger Organisasjonen og ansatte digitalisering av alle administrative prosesser og aktiv bruk av samhandlingsløsninger Tjenesteutvikling Gjennomføres med vekt på ny teknologi og digitalisering Læringsteknologi Velferdsteknologi Delingsteknologi Prioriterte satsningsområder

Resultatmål for Digitale Asker 2020 Sikre nødvendige digitale tjenester til den midlertidige kommunen, både administrativt og politisk for perioden 2016 – 2020 Etablere strategi for digitalisering og arkiv- og dokumentasjonsforvaltning for perioden Evaluere de tre kommunenes digitale løsninger pr delområde og velge digitale løsninger for den nye kommunen. Som en del av evalueringene pr delområde skal det evalueres om alternative løsninger eller «beste/neste praksis»-løsninger bør velges som digital løsning for den nye kommunen. Etablere nye digitale løsninger for den nye kommunens prioriterte satsningsområder Implementere de valgte digitale løsningene for den nye kommunen Etablere strategi for digitalisering og arkiv- og dokumentasjonsforvaltning for perioden Avvikle de digitale løsningene i de gamle kommunene