Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Norske Redningshunder
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Media håndtering og kommunikasjon
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Å skrive en sakpreget tekst
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Dag Wiese Schartum, AFIN
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Politikeropplæring 11. januar 2012
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Personalsaksarbeid i lokallagene
Kommuneundersøkelsen 2004 Halvparten av de informasjonsansvarlige i kommunene er i stab direkte under rådmannen En tredjedel av kommunene har ansatt egne.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Hva er kommunikasjon?.
Offentleglova Lov av 19.mai 2006 nr 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd Trer i kraft (erstatter lov av 19. juni 1970 nr. 60.
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus 1 Fylkesmannens behandling av klager etter offentleglova Åpenhetstinget 2010 Eldbjørg Kluften, Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Kommunikasjon PETS D Mars 2011 Per Ove Askeland.
Informasjonsarbeid Dialogkonferansene 2009 Side 6.
10 regler for å skrive for web
Synlige i media.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Regler om offentlighet og åpenhet
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Politisk påvirkning.
MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !
Norske Redningshunder
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Kommunikasjonsstrategi, medieretningslinjer, tips og råd Helse- og omsorgskomitéen Februar 2016 Jon Bakkerud, kommunikasjonssjef.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Informasjonsvirksomhet Kontakt med media – trussel eller mulighet? Morten H. Rolstad Forum for tillitsvalgte 18. april 2008.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Hvordan skrive egne dilemma
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Metodekurs – Forvaltningsrett I
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Mennesker er nysgjerrige
Roede-kurslederen på Facebook
Mennesker er nysgjerrige
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Den vanskelige samtalen
Eksamensinformasjon Høst 2017
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Utskrift av presentasjonen:

Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein

«Kommuner og fylkeskommuner skal drive aktiv informasjon om sin virksomhet. Forholdene skal legges best mulig til rette for offentlig innsyn i den kommunale og fylkeskommunal forvaltning.» Kommunelovens §4 Våre plikter overfor media

« Fylkesr å dmannen skal legge til rette for en aktiv og korrekt informasjon om fylkeskommunens virksomhet. Fylkesr å dmannen, eller den han bemyndiger, kan uttale seg til offentligheten i alle saker som h ø rer inn under den fylkeskommunale virksomhet og som ikke er unntatt fra offentlighet. » Instruks for fylkesr å dmannen i Nord- Tr ø ndelag Våre plikter overfor media

Offentlighetsloven Dokumentene er offentlige så langt det ikke er gjort unntak i lov eller i medhold av lov Meroffentlighet betyr at vi må «lete etter» argumenter for å offentliggjøre hele eller deler av dokumentet Avslag gis som oftest etter § 5, 5A eller 6. Klageadgang: Klagen skal avgjøres uten ugrunnet opphold

Respekter journalistens enerett til nyheter Noen generelle medieråd Behandle pressen likt Gjør pressens arbeid enklere Ikke arranger unødvendige pressekonferanser Gi nyhetstips (men streb ikke etter publisitet) Gi media god bakgrunnsinformasjon Lær journalister å kjenne, og hold kontakt Unngå «ingen kommentar»

Hva er media opptatt av? Store begivenheter Det unormale Kritikkverdige forhold Sorg og glede Kjente personer Kuriositeter Ofre (liten mot stor) Helter (den som rydder opp) Skurken (den som lurte alle)

Hvem er journalisten? Er først og fremst ute etter en god sak Er ikke ekspert, men kan litt om alt Har god hukommelse Setter seg raskt inn i nye problemstillinger Trekker raske konklusjoner

Hvem er journalisten? Samler opplysninger fra mange kilder, og vet hva han er ute etter Vil nødig la seg manipulere Bryr seg lite om kildens motiver Er ofte moralistisk på andres vegne Setter pris på god service Liker å få ros når noe er bra

Journalistens arbeidsmetoder Tips Postlister Saksframlegg Åpne møter Teft Kunnskap Ren nysgjerrighet Kildekontakt

Journalistens sju spørsmål Hvem? Hva? Hvor? Når? Hvordan? Hvorfor? Hva så?

Husk hvem du skriver for Investeringer75 prosent Prinsipiell70 prosent Adekvat 80 prosent Identifikasjon60 prosent Eliminere60 prosent Objektiv60 prosent Hypotese50 prosent Administrasjon 50 prosent Desentralisere55 prosent Konklusjon70 prosent

Aktive medieutspill Er vi riktig avsender for budskapet? Tåler budskapet bumeranger? Skaper vi oss selv fallhøyde? Vil andre ha en annen oppfatning av saken, som kan bidra til å drive fokus bort fra det vi ønsker?

Når journalisten ringer Svar aldri uforberedt Be om å få ringe tilbake – men ring tilbake Avklar om du er den rette til å uttale deg Drøft gjerne med overordnet eller infosjef Prioriter to – tre hovedbudskap Avslutt samtalen med å gjenta/oppsummere hovedbudskapet Er du utrygg – be om å få opplest det du er sitert på

Pressemeldinger Korte og presise Ha det viktigste først Gjerne ha sitater som journalisten kan bruke i sin artikkel Oppgi en kilde med telefonnummer

Pressekonferanse BARE ved store nyheter Innkall ved skriftlig henvendelse til redaksjonen i god tid. Følg opp dagen før. Tema bør gå fram av innkallingen Tidspunkt: Helst på formiddagen (før tolv) Skriv ned noe bakgrunnsstoff/sammendrag Forholdsvis kortfattet muntlig framstilling God tid til spørsmål – også etterpå Presenter alle som er med