Erfaringer fra koding i teknologi i praksis. Bakgrunn Kjører koding i 50 % av valgfaget Teknologi i praksis Passer ganske greit inn i læreplanen Varierende.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret! 9. – 13. Desember
Advertisements

Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Jr. FIRST LEGO League – 2014.
La ungdommen undervise kidsa!
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Et digitalt læremiddel i matematikk for 8.–10. klasse.
Med forskning på timeplanen
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Kroppsøvingsdidaktikk
IcabMobile Ingvar Lygren.
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
Nye websider for Sørli skole
FIRST LEGO League i Molde ?
Detopplæringsspillet «det beste opplæringsspillet jeg har brukt» « spillet var instruktivt, lett å forstå» Spill: «Barnesoldater». Om Joseph Kony/LRA/Uganda.
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Ungomsskoleelever som instruktører i programmering: La ungdommen undervise kidsa! Torbjørn Skauli.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Temakveld Nettvett og spill.
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret. 8
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Skåring av HIT-skjema Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole NB! Nytt og enklere skåringsskjema!
Skåring av HIT-skjemaet Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
STYRKE næringsnær læring
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
DAGBOK FOR VAULEN LEGO TEAM OG VAULEN TEKNO TEAM !!!
Professor Guttorm Sindre Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Programmering i Python.
Kristine Sevik, Senter for IKT i utdanningen Programmering valgfag: Veiledning og MOOC.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Velkommen til foreldremøte. Sosialt miljø O Veldig kjekk klasse O Generelt godt miljø i klassen O Elevene er inkluderende og hjelpsomme mot hverandre.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
LegoDacta i naturfagundervisningen
Booking av Newtondag Deltakelse på jrFLL
Roller og forventninger
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Fest & følelser Velkommen
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Stress Hva betyr det å være stresset? Hva gjør deg stresset?
Venner & valg Velkommen.
Som ble fylt med programmering
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
LegoDacta i naturfagundervisningen
Digital eksamen - relevante tilbud
Herdis Moldøen, prosjektleder Burningplatform.dk april 2019
Tilpasset opplæring Kurs 5
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra koding i teknologi i praksis

Bakgrunn Kjører koding i 50 % av valgfaget Teknologi i praksis Passer ganske greit inn i læreplanen Varierende grad av interesse for koding i gruppa Noen erfaringer kan ha overføringsverdi til Programmering valgfag

Differensiering Det er alltid noen hacker-kids Disse kan skremme vekk andre som tror det er for vanskelig Må være klar på at det ikke forutsettes forkunnskaper Hacker-kidsene stortrives med codecademy.com og litt veiledning på prosjektene sine

Jenteandel Tips for å få jenter til å føle seg velkomne: Vær åpen om stereotypier ◦«Skal bare gutter få lov til å være med å bygge fremtiden?» ◦Kan få med tøffe forbilde-jenter Sammenslåtte grupper og kvotering First Lego League Kodetimen

La alle prøve kodetimen først, så de vet (ca.) hva de går til Elevene kan få i oppgave å holde kodetimen for en klasse på barneskolen eller SFO/AKS

Vurdering Presentasjon med forklaring av kode er nyttig for å gi individuelle karakterer Kan være et problem med plagiat

Plagiat Det ligger veldig mye ressurser tilgjengelig på nett Veldig åpne oppgaver («lag et spill») kan gi mye kopiering Triks: ◦La dem skrive logg ◦Ha presentasjon av kode ◦Ha arbeidsprosess som vurderingskriterium ◦Gi semi-åpne oppgaver («Bruk denne funksjonen til å lage et spill»)

Treårsplan Under utarbeiding