Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte 17.12.2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Line Hurup Thomsen, PKO sykepleier Stavanger universitetssykehus
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Infeksjonskontrollprogram i Salten
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Frednes Lindrende Enhet
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Drift og meldingsovervåking
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
Infeksjonskontrollprogram Smitteverntankegang i daglig arbeid
Infeksjonskontrollprogram Smitteverntankegang i daglig arbeid
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering – Hva er gjort?
Høyreklikk på post-ikonet, velg Lab innkurv Elektronisk signering av prøvesvar i Lab Innkurv.
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Arbeidsmøte 6 Patologisvar Annebeth Askevold Ullevål hotell 7. september 2006.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Oslo kommune Sykehjemsetaten Zevs, København 06.mai 2013 ZEVS – København ”Fra funn til handling” 06.mai 2013 Mona Dreyer.
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Fra papir til skjerm Erfaringer og tanker fra innføring av
Håndtering av avviksmeldinger
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Pasientforløp alkohol
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Trygg kirurgi EU Gardermoen UNN. UNN Tromsø har et betydelig dårligere resultat enn UNN Harstad og UNN Narvik på bruk av sjekkliste (alle tre deler)
Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer – hvorfor? Karin Borgen Prosjektleder, Prosedyreprosjektet, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Kvalitetskonferansen 5.nov Prosjekt i Forbetringsprogrammet SLUTTRAPPORT «Behandlingslinjeprosjektet» Psykisk helsevern for barn og unge.
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Erfaring fra tilsyn med legemiddelbehandling Læringsnettverk for sikker legemiddelbehandling i sykehjem Sandefjord Per Schjelderup, ass fylkeslege.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Superbrukerforum Systemeiers rolle og funksjon Erik Carlsen Medisinsk fagdirektør.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
Kvalitet, risiko og avvik
Fokus på koordinerende enhet
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Status for meldingstyper mellom sykehus og kommuner i Sør-Trøndealg
Hydrocephaluspoliklinikken
Journalføring.
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Forbedringsarbeid PEVS
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Dialogmelding lege - lege
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte

Tema Kommunikasjon mellom helsepersonell mens pasienten er innlagt i sengepost Kommunikasjon mellom helsepersonell mens pasienten er innlagt på intensivavdeling Opplæring av nyansatte, vikarer og innleid helsepersonell Kommunikasjon mellom helsepersonell og pasient

Resultat Avvik: –Helseforetaket har ikke tilstrekkelig styrings- og kommunikasjonssystemer for å sikre ivaretakelse av pasientsikkerheten i Nevrokirurgisk avdeling

Tiltak Talegjenkjenning –Alle brukere har gjennomgått 3 dagers innføringskurs. –Det legges til rette for ytterligere oppfriskningskurs, samt styrking av brukerstøtte ved å lære opp flere ”superbrukere” som kan bistå i daglig arbeid

Tiltak Talegjenkjenning –Gjennomført møte mellom medisinsk fagsjef som systemeier, utvalgte klinikere, sentralt opplæringsansvarlige og felles skrivetjeneste –Tema: behov for nye rutiner for korrekturlesning og endret arbeidsflyt –Danner grunnlag for etablering av et nettverk for å definere, drøfte, iverksette og følge opp kontinuerlige forbedringstiltak

Tiltak: Talegjenkjenning –Kvalitetskontroll – månedlig gjennomlesing av en dagsproduksjon av talegjenkjent tekst. Dokumenter som inneholder feil, gjennomgås av lege for å klassifisere om feilen er betydelig (betydning for forståelse av dok.) eller ubetydelig.

Tiltak Varierende kvalitet på journalføring –Rutiner for å sikre at prøvesvar blir vurdert og signert. Behandlet i Kvalitetsutvalget og fremmes for Hovedledelsen Kartlagt alle systemer for rekvirering og oppfølging av prøvesvar (både lab og røntgen) Reviderer nivå 1-prosedyre for å sikre system for at vurdering og signering av alle prøvesvar, samt hvordan dette skal dokumenteres. Alle klinikker skal gjennomgå og utarbeide lokale rutiner for oppfølging av prøvesvar. Resultatene av gjennomgangen skal meldes tilbake til Kvalitetsutvalget

Tiltak Varierende kvalitet på journalføringen –Nevrokirurgisk avdeling innfører kvartalsvis kvalitetskontroll ved å gjennomgå 10 tilfeldig utvalgte journaler for å påse at dokumentasjonen er forsvarlig –Dokumentasjon og journalføring tas opp i de ukentlige legemøtene på avdelingen –Det settes særlig fokus på dokumentasjon av informasjon til pasient

Tiltak Helseforetakets kvalitetssystem oppleves lite brukervennlig –Nedsatt prosjekt august 2010 –Helhetlig gjennomgang av kvalitetssystemet –Fokus på brukervennlighet og tilgjengelighet –Samordning og reduksjon i antall prosedyrer/ retningslinjer –Mer fokus på samhandling og forløp