1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygve Hillestad Consulting Hvor langt går kommunenes beredskapsansvar? Trygve Hillestad Consulting ROS-analyser, beredskapsplanverk, opplæring, rådgivning,
Advertisements

MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
En lærende organisasjon?
Internkontroll i kommuner
KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Kommunal beredskapsplikt – nasjonale forventninger - Narvik 27
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
BEREDSKAP I KOMMUNENE Der hendelsene skjer < 2000 innbyggere 4< 1000 innbyggere Klimaendringer Ekstremvær Flom Skred Strømbrudd Ekom tjenester Pandemi.
Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Nordredkonferansen 2012 Erfaringer
Kontaktmøte 21. mars 2013.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Tilsyn i byggesak En temaveiledning. Tilsyn i byggesak En temaveiledning.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
ROS-analyse.
Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1 Informasjonsmøte 2. mai /2242 Rammeavtale konsulenttjenester Gunhild Rui, leder i enhet for.
Kommunekonferansen 2016 Samfunnssikkerhet og beredskap Kongsberg 14. april 2016 Knut Skrede Fylkesberedskapssjef.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Beredskapsråd i Orkdal kommune Orkdal kommune – beredskap.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
2 HMS og beredskap ved UiO 16. oktober HMS og beredskap - UiO –HMS og Beredskap (EHMSB) ble etablert med i alt syv medarbeidere (tre nye.
Nytt fra Fylkesmannen Fylkesberedskapssjef Per Arne Stavnås.
ETABLERING AV ET LOKALT FUB Østre Toten Kommune 1.
Kommunal beredskapsplikt
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Kommunal beredskap Harald Sørby.
Øvelser med kommunal kriseledelse
En verden av usikkerhet
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Samfunnssikkerhet og ROS!
Kurs for brukere av KFF-KSS
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Hensynssoner rundt Borregaard
Asbjørn Lund, stabssjef, Fylkesmannen i Oppland
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Kurs for brukere av KFF-KSS
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Utskrift av presentasjonen:

1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november 2015

Helhetlig ROS i Malvik kommune Hvordan har vi jobbet med dette i Malvik? Hva er våre erfaringer med arbeidet? 2

Helhetlig kommunal ROS er fundamentet for sikkerhet og beredskap samt planlegging i kommunen. I dette ligger også forebyggende arbeid for å hindre kriser og katastrofer, og konsekvensreduserende tiltak ved hendelser. Helhetlig kommunal ROS er et lovkrav som kommunen plikter å svare ut. Helhetlig kommunal ROS Helhetlig kommunal ROS er fundamentet for sikkerhet, beredskap og planlegging i kommunen. I dette ligger også forebyggende arbeid for å hindre kriser og katastrofer, og konsekvensreduserende tiltak ved hendelser.

Helhetlig kommunal ROS er et lovkrav Sivilbeskyttelsesloven § 14. Kommunal beredskapsplikt - risiko- og sårbarhetsanalyse § 15. Kommunal beredskapsplikt - beredskapsplan for kommunen Forskrift om kommunal beredskapsplikt §§ 1 – 10:

Tilsyn fra Fylkesmannen Fylkesmannen i Sør-Trøndelag gjennomførte tilsyn med kommunenes arbeid med kommunal beredskapsplikt 27.november Konklusjon etter tilsynet er at kommunen har et godt krise og beredskapsplanverk, men mangler en oppdatert helhetlig ROS spesifikt for vår kommunes utfordringer. Dette har vi fått et avvik på som kommunen må lukke.

Borgerundersøkelse Malvik kommune har hatt en borgerundersøkelse som gav kommunen en tilbakemelding om at det var et ønske om øket fokus på sikkerhet og beredskap. Ikke minst at dette ble synliggjort til befolkningen.

Formål med helhetlig ROS Formålet med en helhetlig kommunal ROS analyse er å trygge innbyggere og samfunn. Resultatmålet med prosessen er å forbedre og kvalitetssikre beredskapsarbeidet og kunnskapen om dette i kommunen. Kommunen skal gjennom prosessen med helhetlig kommunal ROS ta inn over seg forebyggende elementer i samfunnsplanlegging, samt skadebegrensende tiltak ved hendelser

Helhetlig kommunal ROS: Er systematisk og helhetlig arbeid med samfunnssikkerhet. Forankres og integreres i kommunens plan- og budsjettprosesser (plan- og bygningsloven § 4.3. ) En styrking av arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap på lokalt nivå er en oppgave som kommunen ikke kan løse alene.

Planlegging og forarbeid Organisering og forankring av analysen Definering av formål, avgrensning, metode og prosess Innhenting av informasjon og beskrivelse av kommunen Gjennomføring Identifisering av uønskede hendelser Planlegging og forarbeid Risiko-og sårbarhetsvurdering av uønskede hendelser Fremstilling av risiko-og sårbarhetsbildet Forslag til oppfølging Rapport Oppfølging i kommunen Plan for oppfølging i kommunen 9

Planlegging og forarbeid Prosess: Kurs i plan og prosessledelse.(sept. 2014) Prosjekt: Helhetlig kommunal ROS NUSB kurs helhetlig kommunal ROS (febr. 2015) Engasjement og kunnskap om prosess Kunnskapsinnhenting og kommunebeskrivelse Samspill mellom forskjellige faginstanser i kommunen og erfaringsutveksling. Forankring – mandat Formål og avgrensning Prosessplan Styringsgruppe-prosessgruppe-temagrupper 1010

Risiko- og sårbarhetsanalyser Arbeidsverksted 17.mars 2015 Interessentanalyse: ledelse, politikere, administrasjon, faginstanser/ virksomheter Møteagenda : innledning, scenarioeksempler fra inviterte eksterne samfunnsaktører ( ressurser i senere arbeid) Åpen fase hendelser Lukkefase- sortering ROS analyse gruppevis på valgte hendelser bred kompetanseøkning i kommunen 1

1313

1414

1414

1414

Oppfølging i kommunen Helhetlig ROS rapport skal: Forankres i kommunestyret. Være utgangspunkt for øvelser Lede til virkesomhets ROS Implementeres på alle nivå i kommunen og ihht PBL Inneholde en oppfølgingsplan og mål for kommunens arbeid med samfunnsikkerhet og beredskap. 1515

Erfaringer Hva har dette kostet og hva har vi fått til? Stor innstas fra organisasjonen - fellesprosjekt Til tider hatt dobbel jobb men en fantastisk god og bratt læringskurve DSB veileder helhetlig kommunal ROS Fylkesmannen som motivator Eksterne aktører lett å invitere med Organisasjonen tok arbeidet med helhetlig ROS på alvor og satt av faktisk tid til arbeidet 1616

Erfaringer Prosess og implementering av oppgave, kunnskap, forståelse Alle nivå med: Bedre oversikt, bevissthet og kunnskap om risiko og sårbarhet i kommunen og ned i hver enkelte virksomhet Kunnskapen om kommunen er mer nyansert og tydelig. 1717

Utfordring Arbeidet har avdekket sårbarhet i kommunen som må følges opp Både sannsynlighetsreduserende og konsekvensreduserende tiltak. Egen plan for oppfølging og enkelte tiltak kan iverksettes innenfor drift, andre krever eksterne samarbeid og økonomiske ressurser 1818

Eksempler på ny innsikt Manglede oversikter over ressursene og hvem har ansvar for vedlikehold Møteplass når strøm og telenett er nede Sårbare overganger – mellom kommunen og samarbeidspartnere (ansvarsavklaring) Ny kunnskap om tilsiktet hendelser i risikosamfunnet (terror) Stort kunnskapsløft. Bevissthet mellom helhetlig ROS og virksomhetsros Prosessen har økt kunnskapen i organisasjonen Bedre forutsetning for implementering 1919